Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą? Nie ma stuprocentowego zabezpieczenia, ale stosowanie poniżej opisanych, może ostudzić jego zapał…

Jak zabezpieczyć motor przed kradzieżą?

Zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą w 100% nie jest możliwe. Ale im więcej blokad i systemów zamontujemy, tym bardziej zniechęcimy złodzieja. W sprzedaży dostępne są różne zabezpieczenia antykradzieżowe motocykla. Zacznijmy od mechanicznych. Z reguły są to blokada tarczy hamulcowej (disc-lock), łańcuch lub u-lock, a więc element (łańcuch, pałąk) spinający motocykl z elementami otoczenia. Jakimi? Z hakiem przykręconym kotwami w garażu czy elementem infrastruktury drogowej (latarnia, blokady miejsc parkingowych itp.). Niektóre są wyposażone w głośny alarm. Ponadto producenci inwestują w elektronikę uniemożliwiającą uruchomienie pojazdu. Alarmy z antynapadem, immobilisery. Dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą GPS, także ma sens. A więc montaż wszelkich lokalizatorów wykorzystujących technologię GPS, dzięki którym, możemy ustalić położenie motocykla, o ile zostanie ukradziony.

Oczywiście na wszystkie dodatkowe zabezpieczenia motocykla przed kradzieżą złodzieje dawno wymyślili sposób, zwiększa się tylko czas, który trzeba poświęcić na neutralizację blokad i zabezpieczeń.

Jak chronić motocykl przed kradzieżą?

Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą a właściwie jak skutecznie zabezpieczyć motocykl blokadami mechanicznymi i jakimi, przeczytaliście powyżej. Jednak biorąc pod uwagę, że najczęstszy sposób kradzieży to wrzucenie pojazdu na „pakę” busa w kilka osób, musimy pamiętać o następujących sprawach. Im lepszym łańcuchem czy u-lockiem przypniemy go do elementów infrastruktury, tym złodziejowi będzie trudniej. Im cięższy dostęp do zabezpieczenia (ukryty zamek, mało miejsca na ruchy elektryczną szlifierką kątową), tym bardziej wydłużymy czas kradzieży.

Czasem przy połączeniu kilku zabezpieczeń motocykla przed kradzieżą, w sensie kilku poziomów: alarm, immobiliser, blokady, łańcuch zniechęcimy złodzieja na tyle, że wybierze łatwiejszy i szybszy do ukradzenia motocykl.

jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą
Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą? Blokadami, alarmem, immobiliserami, a najlepiej wykupić AC…

Jednak dużo zależy od miejsca parkowania. Motocykl zaparkowany w ciemny kącie nie zwróci niczyjej uwagi. W sensie złodziej grzebiący w takim pojeździe będzie niezauważalny. Podobnie jest we wszelkich wnękach, garażach podziemnych, krzakach itp. Parkowanie w niewidocznych miejscach, na uboczu powoduje większy komfort jego pracy. Najlepszym zabezpieczeniem antykradzieżowym motocykla jest łączenie blokad i stawianie pojazdu na widoku, w centrum uwagi i w taki sposób, aby krzątająca się przy nim osoba skupiała wzrok otoczenia.

Jak działa złodziej?

W jaki sposób złodziej zauważa nasz motocykl? Obserwują. Robią rekonesans, a więc jeżdżą po parkingach, przeglądają portale społecznościowe, namierzają pojazdy na ulicy. Jeśli zachowujecie się głośno, zwracacie na siebie uwagę, parkujecie bez przykrycia, to wysyłacie złodziejom sygnał. Z pewnością wcześniej ustalą poziom zabezpieczeń a przede wszystkim markę i stan pojazdu. Jeśli jednak Wasz motocykl jest przykrywany pokrowcem, nie zostanie zidentyfikowany. Więc albo złodziej odpuści, albo zacznie tracić czas na obserwację lub zwróci na siebie uwagę, zaglądając pod pokrowiec.

Jeśli trzymacie motocykl w parkingu podziemnym, warto uczulić pozostałych sąsiadów, żeby zwrócili uwagę na nieznane osoby wchodzące do środka podczas opuszczania bramy wjazdowej. Przypadkowe osoby nie wchodzą na parking zamknięty. Zatem albo to nieznany sąsiad, albo potencjalna osoba namierzająca pojazdy. Warto dodatkowo przypinać motocykl do auta, jeśli z niego nie korzystacie.

Ale przede wszystkim korzystajcie z atestowanych kotw, montując je do ścian lub podłogi. Oczywiście nie każda wspólnota się na to zgadza. Dobrze przykryć motocykl w kącie miejsca parkingowego tak, aby zupełnie nie rzucał się w oczy.

Jakie motocykle kradną?

Tutaj nie ma złotego środka. Każdy, ale najczęściej w dobrym stanie a przede wszystkim jak najbardziej kompletny, doposażony. Dlaczego? Ryzyko i czas podczas kradzieży motocykla w stanie idealnym i np. przerobionego do stuntu jest identyczne. Jednak pojazd wykorzystywany do akrobacji może być dawcą, często uszkodzonych lub intensywnie eksploatowanych części. Jest niekompletny. Taka sama F4i do stuntu będzie miała dużo mniej rzeczy do sprzedania, niż F4iS doposażona w amortyzator skrętu i kompletny wydech, gdzie dodatkowo sprzedamy owiewki itp.

A więc więcej kasy w przypadku kradzieży tego samego modelu. Nie chwalmy się do przesady w serwisach społecznościowych zdjęciem motocykla w garażu, bądź miejscu przechowywania. Złodziej wychwyci zabezpieczenia np. zamki garażowe. Kto, mając dobre zamiary, w ogóle zwróci uwagę na takie szczegóły?

Zabezpieczenie motocykla w garażu jest takie samo jak na ulicy, ale dodatkowo mamy szansę zabezpieczyć garaż. Głośny, niespodziewany alarm zniechęci do wejścia do środka. Jeśli jednak złodziej już się dostanie do wnętrza, ma dużo więcej czasu na działanie niż pod chmurką. Dlatego zabezpieczenie garażu będzie pierwszą linią obrony przed kradzieżą motocykla.

Ubezpieczenie od kradzieży?

Wasze najlepsze zabezpieczenie przed kradzieżą to jedno, ale ubezpieczenie od kradzieży to dobry, aczkolwiek kosztowny sposób na spokojny sen. W przypadku motocykli stawki potrafią sięgać nawet 20% wartości pojazdu rocznie i często są duże ograniczenia spowodowane wiekiem pojazdu. Czasem jednak potrafią pozytywnie zaskoczyć, dlatego spróbujcie porozmawiać z lokalnym ubezpieczycielem, może przysługują Wam zniżki lub pakiety.

Zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą, podsumowanie

Najlepszym zabezpieczeniem antykradzieżowym motocykla jest…zdrowy rozsądek. Pod względem parkowania, przechowywania, komunikowania światu jak fajny i ładnie utrzymany motocykl posiadamy. W kwestii jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą odpowiadamy: jak najbardziej. Blokadami, alarmami, immobiliserami, dobrze wspomóc to o lokalizator GPS. Wprawdzie zabezpieczeniem motoru przed kradzieżą nie jest ubezpieczenie AC, ale pozwoli uchronić portfel przed skutkami takiego działania. Jest też tańsze niż kolejny zakup motocykla, rejestracja motocykla, jego przegląd i ubezpieczenie.

A absolutnym minimum jest dobra blokada i łańcuch spinający z elementami infrastruktury drogowej. Oczywiście takimi trwałymi (np. latarnia, znak drogowy łatwo wyrwać). Pamiętajcie o zasłonięciu motocykla pokrowcem, podczas postoju na parkingu pod chmurką (pomijając kwestie ochrony przed warunkami atmosferycznymi, utrudni to identyfikację). Wybierajcie parkingi strzeżone, unikając wolnostojących garaży nieposiadających systemów zabezpieczających. I na koniec drobna uwaga: im mniej rzucacie się w oczy w miejscu postoju, tym mniej osób będzie świadomych obecności Waszego pojazdu w konkretnym miejscu.

Zobacz także: https://motogen.pl/prawo-jazdy-w-jakim-wieku-mozna-zdawac-na-poszczegolna-kategorie-od-ilu-lat-kat-a/


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany