Wiek opony motocyklowej – czy 3-letni DOT to wciąż NOWA opona? - Motogen.pl

Czy opony motocyklowe z 3-letnim DOTem są pełnowartościowe? Ile lat opona pozostaje „nowa”? Jak długo, gdzie i w jaki sposób można przechowywać opony? Sprawdziliśmy zalecenia Pirelli…

Opona motocyklowa składa się z licznych mieszanek gumy oraz materiałów konstrukcyjnych, odpowiadających za jej prawidłowy kształt, wytrzymałość oraz przyczepność. W przypadku opon nowych ich właściwości zależą od wieku i sposobu przechowywania. Warto wspomnieć, że fabrycznie, opona jest zakonserwowana, a jej właściwości, pod warunkiem odpowiedniego przechowywania, nie ulegają starzeniu przez przynajmniej trzy lata w stopniu mającym wpływ na późniejszą eksploatację. Jednak by tak się stało, ogumienie musi być przechowywane w odpowiednich warunkach, co do których mamy pewność wyłącznie w przypadku sprawdzonych, autoryzowanych dystrybutorów – marka Pirelli udostępnia listę takich punktów.

Czy opony motocyklowe z 3letnim DOTem są pełnowartościowe?

Zgodnie z normą PN-C94300-7 opony, które nie są starsze, niż trzy lata od daty produkcji, traktowane są jako opony nowe. Po tym czasie właściwości ogumienia mogą się pogorszyć w sposób odczuwalny dla użytkownika. Marka Pirelli w przypadku opon 3-letnich odpowiednio składowanych, gwarantuje parametry ogumienia identyczne z ogumieniem, które ledwo co opuściło fabrykę.

Datę produkcji można sprawdzić za pomocą kodu DOT, który jest umieszczony z boku opony. Kod ten posiada cztery cyfry i jest informacją o tygodniu oraz roku produkcji. Przykład: DOT 1123 oznacza, że oponę wyprodukowano w 11 tygodniu 2023 roku.

Jak długo można przechowywać opony?

Zgodnie ze wspomnianą normą, nowe opony można przechowywać do trzech lat od daty produkcji.  Przez ten czas, poprawnie przechowywana opona zachowuje cechy opony pełnowartościowej „nówki”. Wielu motocyklistów montuje nawet starsze opony do swoich motocykli, niemniej warto taką oponę dokładnie obejrzeć przed montażem.

Okazuje się, że opona w odpowiednio przechowywana, starzeje się nawet 17 razy wolniej niż opona eksploatowana już na motocyklu. Dlatego dużo lepiej jest założyć nową oponę np. 3- lub nawet 4-letnią, niż zakładać oponę używaną, która ma być może tylko rok. Nie wiadomo bowiem gdzie i jak była użytkowana, dlatego nie warto podejmować ryzyka.

Czas używania opony już założonej na motocyklu zależy od bardzo wielu czynników. Np. opony wyścigowe wytrzymają być może jeden wyścig liczony w dziesiątkach minut, a z kolei opony do statecznych czoperów wytrzymają nawet kilka lat.

Niektórzy motocykliści uważają, aby nie używać opon starszych, niż około 10 lat. Czynników granicznych tak naprawdę jest wiele, więc w każdym przypadku warto przed sezonem sprawdzić stan opon pod względem pęknięć lub innych, nietypowych oznak zużycia – wtedy warto dać swojemu motocyklowi nowe życie, montując nowe gumy.

Jak przechowywać opony?

Aby ogumienie zachowało swoje właściwości, marka Pirelli zaleca, by było utrzymywane w następujących warunkach:

  • pomieszczenie musi być suche (max wilgotność to ok. 70 %),
  • zakres temperatur nie powinien przekraczać -5℃ do 25℃,
  • ogumienie nie może być narażone na ekspozycję promieni słonecznych i UV,
  • opony nie mogą być przetrzymywane w pobliżu grzejników ani narażone na działanie środków czystości/chemii,
  • opony przechowujemy w pozycji pionowej i raz na dwa/trzy tygodnie powinniśmy je obrócić o 20-30 stopni.

Jak widać, są to warunki wymagające odpowiedniej powierzchni magazynowej i logistycznej. Czy macie taką pewność w przypadku najtańszych ofert z portali aukcyjnych od nieznanego sprzedawcy?

Jakie opony wybrać do motocykla?

Odpowiedni dobór opon do motocykla to gwarancja bezpieczeństwa, przyczepności, komfortu i trwałości. Do motocykli drogowych marka Pirelli oferuje 17 modeli dedykowanych do jednośladów: od skuterów, przez choppery, po motocykle sportowe. Gama opon Pirelli jest łatwa do zrozumienia. Mamy opony DIABLO do motocykli wyścigowych i sportowych, nakedów  i sportowo-turystycznych, opony ANGEL do motocykli sportowo-turystycznych, turystycznych i miejskich oraz opony SCORPION dla tych motocykli, które na krótszą lub dłuższą chwilę wjeżdżają w teren.

Na szczególną uwagę zasługuje tutaj model Scorpion Trail III, czyli absolutna nowość marki łącząca najlepsze cechy (w tym przyczepność!) opon sportowo-turystycznych oraz opon off-roadowych.

Pełną ofertę opon marki Pirelli znajdziecie na polskiej stronie Pirelli.

Pamiętaj: Twój motocykl jest tak dobry, jak dobre opony zamontujesz!

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany