Przegląd motocykla jest jednym z warunków dopuszczenia pojazdu do ruchu. Mając nieważne badanie techniczne, narażamy się nie tylko na mandat.

Z poniższego artykułu dowiemy się, ile kosztuje taka operacja, gdzie można ją wykonać i jakie są konsekwencje zrobienia przeglądu po terminie.

Pojecie „przegląd motocykla” może kojarzyć się z czynnościami, które co jakiś czas musimy dokonać w serwisie – wymianą oleju, klocków czy opon. W naszym przypadku mowa jest jednak o badaniu technicznym. Jest to swego rodzaju kontrola stanu motocykla, zarówno od strony prawnej, jak i czysto mechanicznej.

Jak wygląda przegląd motocykla?

Wiele osób z dziwnych powodów obawia się badania technicznego. A tak naprawdę nie każdy wie, jak wgląda przegląd motocykla. Możemy podzielić go na dwa etapy – pierwszym jest sprawdzenie legalności pojazdu. Diagnosta kontroluje numer VIN, tablicę rejestracyjną wraz z naklejką legalizacyjną i oczywiście dowód rejestracyjny. Sprawdzany jest także przebieg, który następnie zostaje wpisany do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Dzięki temu nieuczciwi sprzedawcy nie będą zastanawiać się jak sprzedać motocykl z „kręconym” licznikiem, a istotny będzie tylko realny stan pojazdu, któremu nawijane kilometry wcale tak bardzo nie szkodzą.

Drugim etapem przeglądu motoru jest kontrola jego podzespołów motocykla weryfikacja, czy spełniają one wytyczne przepisów i normy bezpieczeństwa. Co jest sprawdzane? Wszystko, co ma realny wpływ na poziom bezpieczeństwa — hamulce, napęd, opony, oświetlenie, klakson, działanie układu kierowniczego i zawieszenia. Wisienką na torcie jest kontrola poziomu głośności, czego bardzo się boją motocykliści z akcesoryjnymi wydechami bez homologacji. I słusznie! Wymagania pod tym względem są jasne i nie powinno być wyjątków.

Co ile przegląd motocykla?

Nowy motocykl, świeżo co wypuszczony z salony ma aż 3 lata spokojnej jazdy. Dopiero po upływie takiego czasu musimy zawitać do Stacji Kontroli Pojazdów. Następnie są to 2 lata. Co ile robi się przegląd starszych pojazdów? Co rok, tak długo, jak nasz motocykl jest w eksploatacji. Wyjątkiem są pojazdy zabytkowe, których obowiązują trochę inne przepisy.

W przypadku pojazdów sprowadzonych z zagranicy pierwszy przegląd motocykla w kraju jest nie tylko potwierdzeniem stanu maszyny, ale także warunkiem koniecznym umożliwiającym rejestrację. Przegląd motocykla z zagranicy wygląda podobnie jak „krajowego”, ale nie dostajemy pieczątki w dowodzie rejestracyjnym, a tylko odpowiednie zaświadczenie. Rejestracja motocykla – jak zarejestrować i jakich dokumentów potrzebujesz? – tutaj pisaliśmy o tym, co jeszcze będzie niezbędne w takiej sytuacji. Ważne, by na przegląd motocykla sprowadzonego zza granicy z rozpędu nie pojechać na kołach – nie mamy przecież ani ubezpieczenia, ani dowodu rejestracyjnego. A są to sprawy równie ważne, jak prawo jazdy na motor.

Ile trwa przegląd motocykla?

Przegląd serwisowy zazwyczaj robimy przed sezonem w zaprzyjaźnionym warsztacie. Tutaj sprawa nie wygląda tak prosto – termin wynika z daty poprzedniego badania. Co ciekawe, na stacji diagnostycznej można pojawić się nawet miesiąc przed terminem, a i tak kolejny przegląd będzie obowiązywać na pełen rok (lub dwa, w przypadku pierwszego przeglądu motocykla kupionego w kraju) od daty widocznej na pieczątce w dowodzie rejestracyjnym. (Chociaż rząd pracuje nad nowelizacją ustawy w tym zakresie.)

Ile trwa sama wizyta u diagnosty? W praktyce nie więcej niż pół godziny, nie jest to więc czasochłonna czynność. Nie musimy też stać w kolejkach, gdyż zazwyczaj jest to usługa wykonywana niemal od ręki.

Gdzie zrobić przegląd motocykla?

Przegląd robimy w Stacji Kontroli Pojazdów. Musi być to jednak punkt dostosowany do obsługi jednośladów – dotyczy to między innymi sprzętu, który powinien zagwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa w czasie badanie (mowa na przykład o zabezpieczeniu kanału i adapterach do testu hamulców na rolkach). Stacja mająca odpowiednie uprawnienia ma literkę „A” w swoim zezwoleniu. Jako że od wielu lat nie obowiązuje lokalizacja, badanie techniczne możemy wykonać w dowolnej, spełniającej warunki stacji w Polsce.

Ile kosztuje przegląd motocykla?

Koszt badania technicznego nie jest duży i wynosi 61 zł wraz z wpisem do CEPiK. Nie ma większej opłaty za spóźnienie (póki co, bo nowelizacja ustawy jest zapowiadana), ale i tak lepiej pilnować terminów. W razie kontroli policjant może na nas nałożyć mandat w wysokości do 3000 złotych! Oczywiście, zazwyczaj jest to niższa kwota, ale w przypadku rażących zaniedbań, pojazdu powodującego zagrożenie w ruchu czy spowodowania wypadku może skończyć na najwyższym wymiarze kary.

Poza tym ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania – dotyczy to zarówno OC, jak i AC! Jak widać, cena przeglądu jest minimalna, w porównaniu do potencjalnych kosztów jego braku. Opłata za przegląd przyjmowana jest z góry. W razie zastrzeżeń diagnosty, mamy 14 dni na doprowadzenie pojazdu do właściwego stanu. Wtedy, o ile jest to ta sama stacja, płacimy tylko za szczątkowe badanie podzespołów, które nie zostały zaakceptowane w czasie pierwszego badania.

Ważny w czasie zakupów?

Pierwszy motor – jaki motocykl wybrać na początek? Taki z ważnym przeglądem (o ile nie sprowadzamy pojazdu z zagranicy). Mamy wtedy większą szansę na to, że nasz nowy zakup jest sprawny, a poza tym możemy od razu na niego wsiadać i bez strachu o mandat nawijać kilometry.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany