Zakład przemysłowy z obrabiarkami, w którym podczas wojny wytwarzano elementy lotnicze, takie jak zbiorniki paliwa, skrzydła i śmigła, musiał zostać zmodernizowany, aby podołać nowemu zadaniu – zmotoryzowaniu powojennej Japonii. Tak rozpoczęła się droga do produkcji pierwszego modelu motocykla Yamaha – modelu YA-1.

Mimo że kompletnie nie zapowiadało się na to, aby Yamaha zamieniła branżę muzyczną na motoryzacyjną, to wymusiły to następstwa II Wojny Światowej. Tuż po niej w Japonii, podobnie jak i w krajach europejskich, coraz bardziej powszechnym i pożądanym, bo tanim i łatwiej dostępnym, rodzajem transportu stawał się motocykl. W kraju Kwitnącej Wiśni wyprodukowano w 1950 r. 10 000 motocykli, a 4 lata później z fabryk wyjechało już 750 000 sztuk! Takie liczby mówią same za siebie, a zmiana branży takich firm jak Yamaha wynikała ze względów czysto ekonomicznych.

W styczniu 1955 roku fabryka w Hamakicie była już gotowa do wyprodukowania pierwszego motocykla, który wzorowany był na niemieckiej, przedwojennej DKW – RT 125, i tak samo jak ten model, napędzany był silnikiem jednocylindrowym, dwusuwowym o pojemności 125 ccm i mocy maksymalnej sięgającej 5,5 KM. Inżynierowie Yamahy zwrócili szczególną uwagę na dobór materiałów i należyty montaż, a także zaprojektowali skrzynię biegów 4 stopniową (DKW miała 3 biegi), co czyniło ich motocykl dużo lepszym od wzoru.

Już w pierwszym roku produkcji motocykl spod znaku trzech kamertonów wystartował w dwóch największych japońskich wyścigach, gdzie maszyna ta zdobyła odpowiednio 3 miejsce w Ascent Race na górze Fuji i 1 miejsce w Highlands Race. Dzięki dobrej jakości wykonania, wyścigowemu zacięciu i niezawodności, była bardzo pożądanym motocyklem. W latach 50 ubiegłego wieku każdy Japończyk chciał mieć Aka-Tombo, czyli czerwoną wstążkę. Taki przydomek zyskał pierwszy w dziejach motocykl Yamahy, a to dzięki smukłym kształtom i eleganckim czerwonym wykończeniom. Pojazd ten produkowano w latach 1955 – 1958.

Więcej o motocyklach Yamaha

Więcej w Ciekawostki, Newsy, Ze świata
Lato w Mieście z Motogen.pl: Yamaha XSR 700 XTribute – pierwsze wrażenia!

Drugi sprzęt, którym będziemy jeździć w trakcie tygodnia Yamahy w ramach Lato w Mieście z Motogen.pl jest Yamaha XSR700 XTribute...

Zamknij