Od 2017 czasu w MT-09 nie dokonano większych zmian, dlatego zainteresowanych odsyłam do naszego testu sprzed 2 lat. W tym materiale chciałbym się skoncentrować na odczuciach, przyjemności z jazdy oraz tym, czy MT09 wciąż może chwycić za serce.

 

 

Odbierając MT-09 doszedłem do wniosku, że w porównaniu do modelu z 2013 roku, ostatni face lifting inspirowany MT-10 zdecydowanie dodał jej uroku. Mimo, że nowocześnie a wręcz kosmicznie stylizowany ten motocykl może się podobać nawet konserwatystom a dodatkowo w jego DNA wpisana jest dynamika.

 

 

Za każdym razem, kiedy mam okazję jeździć na MT-09 na mojej twarzy pojawia się mega banan. Dlaczego?

Jest kilka powodów:

Silnik

Silnik. Absolutna petarda. Ciąg w każdym a szczególnie średnim i wysokim zakresie robi duże zamieszanie na drodze. Atomowe starty, przy akompaniamencie genialnego dźwięku z fabrycznego tłumika to doskonałe doznanie mentalne. Bez fabrycznej kontroli trakcji ciężko jeździć tym modelem w sposób inny niż z przodem w górze. Dodatkowo fabryczny quick-shifter powoduje, że nasze przyspieszenie jest naprawdę „atomowe”. Ale to nie wszystko. Sprzęgło anty-hoppingowe przy gwałtownej redukcji pomaga zachować przyczepność tylnego koła.

Hamulce

Hamulce. Są genialne. Dozowalność perfekcyjna a siła hamowania wystarczająca do wyhamowania dwóch takich MT-09. Zapas wydajności naprawdę duży. Jazda z wielokrotnymi próbami hamowania nie obnażyła spadku skuteczności układu i to mimo gumowych przewodów. Genialny podzespół.

 

Kilka rzeczy nie do końca przypadło mi do gustu. Motocykl jest bardzo stabilny przy jeździe na wprost. Jednak gwałtowny skręt wymaga nieco zdecydowania  i siły w nacisku na kierownicę. Nie uważam tego za wadę – po prostu ten typ tak ma. Promień zawracania też mógłby być nieco mniejszy. Poza tym, pasażer ma tylko akceptowalne warunki jazdy. Po krótkiej analizie dochodzę do wniosku, że tak ma być. To seryjny street-fighter a nie klasyczny naked dla dwojga. Jeździcie na gumie z pasażerem? Myślę, że większość z Was nie. Poza tym, zawsze możecie wziąć Tracera 900.

 

 

Po upływie kilku lat od premiery MT-09 widać, że ten motocykl jest dokładnie taki, jakiego potrzebuje każdy miłośnik sportów, który z różnych przyczyn odwiesił kombinezon na kołek. Ot zwolennik sportowej jazdy, ale na dużo bardziej cywilizowanym motocyklu. I taki jest MT-09. Nie udaje klasyka, nie udaje turystycznego enduro ani motocyklowego suv-a. Nie jest także chopperem, scramblerem ani sportem tylko Streetem przez duże „S”.

 

 

 

 

Super, że ktoś tworzy takie maszyny – mimo skromnych na papierze 115 KM testowana Yamaha ma tak niesamowity potencjał, że poza sprintem na obwodnicy chyba ciężko znaleźć na nią zawodnika. Możemy nią jeździć także spokojnie tylko…jak długo wytrzymamy. To doskonały sprzęt dla osób, które tak, jak wspomniałem wcześniej są doświadczone, uwielbiały motocykle sportowe i czasami lubią ostro pojeździć, ale na co dzień preferują bardziej wygodny i spokojny typ, w większości wykorzystując swój motocykl w naturalnym środowisku tego modelu-mieście. Wieczorne sprinty pomiędzy kawiarniami? Szybkie włączenie się do ruchu?  MT-09 sprawdzi się w tym doskonale i  chyba w tej cenie brakuje jej silnej konkurencji.

 

Skoro poruszamy temat ceny: opisywany pojazd kosztuje od 39900zł. Naszym zdaniem jeśli jesteście uzależnieni od adrenaliny – kwota wydaje się mega uczciwa. Jeśli jednak szukacie klasyka lub sprzęt o większej dzielności turystycznej lub dla dwojga – pomyślcie nad XSR 900 lub Tracerem 900…

 

 

Dane techniczne Yamahy MT-09

Typ silnika 3-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy
Pojemność 847cm³
Średnica x skok tłoka 78.0 mm x 59.1 mm
Stopień sprężania 11.5 : 1
Moc maksymalna 84.6kW (115 KM) @ 10,000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 87.5Nm (8.9kg-m) @ 8,500 obr./min
Typ sprzęgła Mokre, wielotarczowe
Skrzynia biegów Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Spalanie 5.5l/100km
Skok przedniego zawieszenia
137 mm
Układ przedniego zawieszenia Widelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszenia Wahacz,
Hamulec przedni Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø298 mm
Hamulec tylny Hydrauliczny jednotarczowy, Ø245 mm
Opona przednia 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)
Opona tylna 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)
Długość całkowita
2,075 mm
Szerokość całkowita 815 mm
Wysokość całkowita 1,120 mm
Wysokość siodełka 820 mm
Rozstaw kół 1,440 mm
Minimalny prześwit 135 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) 193 kg
Pojemność zbiornika paliwa 14l
Pojemność zbiornika oleju 3.4l