Comoto 2010 – prawdopodobnie najlżejszy seryjny motocykl świata - Motogen.pl

Motocykl stworzony przez Jeffa Hirsha z Hirsh Design, Comoto, będzie najprawdopodobniej najlżejszym motocyklem na świecie, który trafi do seryjnej produkcji jeszcze w tym roku.

Napędzany elektrycznie Comoto waży jedyne 53 kg, a jego serce stanowi fosforanowa bateria litowo-jonowa o mocy 72 V, która, dzięki montażowi na tylnym kole, eliminuje konieczność zastosowania łańcucha. Comoto porusza się z maksymalną prędkością ponad 65 km/h, a na jednym ładowaniu baterii można przejechać dystans ok. 50 km.

Projekt opierał się najprawdopodobniej na lekkich, offroadowych motocyklach; prototyp nie ma świateł ani zaczepu na tablicę rejestracyjną, za to duży amortyzator i widelce Marzocchi MTB. Hamulce Gatorbrake, zastosowane w Comoto, mają sześciotłoczkowe zaciski i wężyki z kevlaru. Dodatkowo w motocyklu zastosowano system hamowania rekuperacyjnego, dzięki któremu możemy odzyskać część energii straconej podczas hamowania. Swoją niską wagę Comoto zawdzięcza m.in. lekkiej ramie ze stopu aluminium 6061-T6, który używany jest w konstrukcjach samolotów.

Dzięki temu niezwykłemu jednośladowi zaciera się granica między motocyklami a rowerami. Może to i dobrze, bo w czasach, gdy na ulicach coraz trudniej o wolną przestrzeń, każdy nieduży, ekonomiczny i w miarę szybki środek lokomocji jest na wagę złota. Więcej szczegółów na stronie Hirsh Design.