367 i 349 km/h – takie udało się ustanowić rekordy dla wersji pół-opływowej oraz nie-opływowej! I to wszystko z napędem na prąd!

Max Biaggi powinien być dla Was znaną osobistością – jest wielokrotnym Mistrzem Świata serii MotoGP oraz WorldSBK. Z kolei Voxan jest dość młodym producentem motocykli, który aktualnie pod wodzą Grupy Venturi produkuje jedne z najmocniejszych motocykli elektrycznych na świecie.

Na przełomie października i listopada 2020 Max Biaggi za sterami elektrycznego Voxan Wattman ustanowił 11 rekordów świata FIM. Próby odbyły się na lotnisku Châteauroux we Francji. Kategoria kwalifikacji to “motocykl elektryczny powyżej 300 kg” według FIM.

366.94 km/h dla Wattmana w wersji pół-opływowej

Aby rekord został uznany przez FIM (Międzynarodowa Federacja Motocyklowa), prędkość musiała zostać zmierzona ze startu lotnego na odcinku 1 mili, w obu kierunkach, w ciągu dwóch godzin. Finałowa prędkość to średnia wyciągnięta z prędkości obu przejazdów.

Max Biaggi i elektryczny motocykl Voxan Wattman w wersji pół-opływowej (semi streamlined) osiągnęli cel. Osiągnęli wynik 366.94 km/h (228.05 mph), co jest rekordem świata FIM!

Poprzedni wynik został pobity znacznie – wynosił 329 km/h (204 mph) i ustanowił go Ryuji Tsuruta na pokładzie Mobitec EV-02A.

349.38 km/h (217.14 mph) dla Wattmana w wersji nie-opływowej

Wattman bez pełnych owiewek (non-streamlined) także wykonywał rekordowe przejazdy, a zasady mierzenia prędkości były identyczne. Tutaj elektryczny rekord z dwóch przejazdów wyniósł 349.38 km/h (217.14 mph)!

400 km/h w zasięgu

Voxan Wattman napędzany jest mocnym silnikiem elektrycznym o mocy 270 kW (367 KM). Jak donosi ekipa, pokładowy prędkościomierz GPS wykazał chwilową prędkość maksymalną 408 km/h (254 mph) dla wersji semi-streamlined oraz 372 km/h (231 mph) dla non-streamlined!

Takie wyniki zachęcają zespół Voxan i Maxa Biaggiego do przekroczenia rekordowej bariery 400 km/h. Próby zaplanowane są na lato 2021, tym razem na wyschniętym słonym jeziorze Salar de Uyuni w Boliwii. Aktualne próby wykonane zostały na stosunkowo krótkim pasie startowym o długości 3,5 kilometra.

Pozostałe 9 rekordów

Przy okazji ustanawiania dwóch powyższych rekordów, zespół zgarnął kilka kolejnych:

  • ¼ mili, start lotny, semi-streamlined: 394.45 km/h (245.10 mph) – brak poprzedniego rekordu
  • ¼ mili, start lotny, non-streamlined: 357.19 km/h (221.95 mph) – brak poprzedniego rekordu
  • 1 km, start lotny, semi-streamlined: 386.35 km/h (240.07 mph – poprzedni rekord: 329.31 km/h (204.62 mph)
  • ¼ mili, start zatrzymany, non-streamlined: 126.20 km/h (78.42 mph) – brak poprzedniego rekordu
  • ¼ mili, start zatrzymany, semi-streamlined: 127.30 km/h (79.10 mph) – poprzedni rekord: 87.16 km/h (54.16 mph)
  • 1 km, start zatrzymany, non-streamlined: 185.56 km/h (115.30 mph) – brak poprzedniego rekordu
  • 1 km, start zatrzymany, semi-streamlined: 191.84 km/h (119.20 mph) – poprzedni rekord: 122.48 km/h (76.11 mph)
  • 1 mila, start zatrzymany, non-streamlined: 222.82 km/h (138.45 mph) – brak poprzedniego rekordu
  • 1 mila, start zatrzymany, semi-streamlined: 225.01 km/h (139.81 mph) – brak poprzedniego rekordu
Więcej w Elektryczność, Wyróżnione
Ducati XDiavel Dark oraz XDiavel Black Star 2021: dwie nowe wersje [opis, zdjęcia, film, dane techniczne]

Do rodziny XDiavel dołączają wersje Black Star oraz Dark. Ich silnik jest teraz zgodny z normą Euro 5, a przy...

Zamknij