Od 2020 r. we wszystkich klasach WorldSBK Championship będą stosowane opony typu DIABLO™ Superbike. Jest to odpowiedź wobec ewolucji supersportów, a także potwierdzenie roli Pirelli jako wiodącego producenta opon na międzynarodowej scenie wyścigowej.
W kategorii WorldSBK nowym wzorcem stają się większe rozmiary opon, a także tylne 190/60 dla WorldSSP. Ponadto przejście na gładkie opony będzie również stopniowo obejmować mistrzostwa krajowe, także wspierane przez Pirelli. Opcja SCX wejdzie w zakres i będzie również dostępna na rynku.
Mediolan (Włochy), 28 października 2019 r.– Pirelli została potwierdzona przez organizację Dorna WorldSBK jako oficjalny dostawca opon dla wszystkich klas Mistrzostw Świata MOTUL FIM Superbike do sezonu 2023 włącznie.
Włoska firma oponiarska, w porozumieniu z promotorem i organizatorem serii produkcyjnej oraz z Międzynarodową Federacją Motocyklową FIM, zgodnie z warunkami umowy przedłużyła na kolejne trzy sezony bieżącą umowę na dostawę wygasającą w 2020 roku.
W porozumieniu z organizacją Dorna WSBK i FIM, Pirelli ogłasza również, że od 2020 roku we wszystkich klasach WorldSBK Championship będą używane wyłącznie gładkie opony DIABLO ™ Superbike.
Oznacza to, że od następnego sezonu klasy WorldSSP i WorldSSP300 oraz nowej serii Pucharu Europy Yamaha R3 bLU cRU, będzie stosowany najlepszy produkt z gamy Pirelli, zastępując do tej pory stosowany bieżnik DIABLO ™ Supercorsa S.C. oraz wykorzystując jej maksymalną technologię i wydajność.
Roberto Righi, wiceprezes wykonawczy ds. wymiany handlowej, Moto & Velo i region Emea dla Pirelli,skomentował przedłużenie umowy: „Motorsport jest historycznie ważną częścią DNA naszej firmy, a wieloletnia współpraca pomiędzy Pirelli a FIM Superbike World Championship bez wątpienia stanowi dowód potwierdzający liczne sukcesy w tej dziedzinie. To przedłużenie umowy zapewnia ciągłość realizacji naszej strategii firmy, która w ostatnich latach pozwoliła Pirelli stać się absolutnym punktem odniesienia w segmencie wyścigów, opon supersportowych i nie tylko. Ta współpraca z Pirelli sprawi, że razem będziemy mogli nadal oferować i rozwijać światowej klasy serię, spełniającą oczekiwania zawodników, zespołów i oczywiście producentów motocykli, którzy, podobnie jak Pirelli, wciąż będą korzystać z doskonałej platformy do rozwoju i promocji swoich produktów.”
Marc Saurina, dyrektor wykonawczy ds. handlowych, marketingu i mediów organizacji Dorna WSBK,komentuje: „Obecność na pokładzie Pirelli do 2023 roku to dla nas kamień milowy. Jest to także dowód na to, że współpraca z najdłużej działającym i wyłącznym dostawcą opon to silna i solidna relacja. W 2023 roku przypada 20. rocznica tego udanego partnerstwa. Zaopatrzenie całego padoku WorldSBK w opony Pirelli i dalszy rozwój w czołówce technologii opon, jest naprawdę czymś, co jest dla nas wszystkim powodem do radości. Już teraz nie mogę się doczekać naszej dalszej współpracy.”
Rozpoczęte w 2004 roku partnerstwo techniczne pomiędzy Pirelli a organizacją zostało początkowo zaprojektowane w celu ograniczenia całkowitych kosztów prowadzenia mistrzostw. Następnie także w porozumieniu z organizatorem, zespołami i kierowcami stało się pierwszą formułą dostawy opon na wyłączność w historii najlepszych wyścigów samochodowych.
Teraz, po prawie dwudziestu latach, takie rozwiązanie okazało się zwycięskim wyborem. Niezależnie od liczby kółek, Pirelli oferuje wszystkim zawodnikom i drużynom identyczną ofertę opon, a tym samym uczciwą konkurencję.
Od początku zaangażowania w Mistrzostwa Świata, Pirelli nie ograniczyła się jedynie do pełnienia roli dostawcy opon, ale była aktywnym partnerem wydarzeń, co jest wpisane w DNA marki. Zamiast prototypowych rozwiązań marka decydowała się na dostarczanie standardowych opon, dostępnych na rynku. I chociaż pozostaje wierna tej filozofii, to Pirelli nadal wprowadza innowacje technologiczne i nową generację opon wyścigowych używanych na całym świecie. W 2013 roku, po raz pierwszy w historii, Pirelli porzuciła 16,5-calowe opony na rzecz nowych 17-calowych, powszechnie używanych przez motocyklistów drogowych. W 2018 roku rozpoczął się proces zmiany domyślnych parametrów opon od przejścia na większe rozmiary – 125/70 z przodu i 200/65 z tyłu – które od przyszłego roku staną się standardowymi rozmiarami klasy WorldSBK.
Wybór lidera trendów i znawcy potrzeb rynkowych, jakim jest Pirelli, jest realizowany poprzez zastosowanie gładkich opon w seriach WorldSSP i WorldSSP300 oraz nowym Pucharze Europy Yamaha R3 bLU cRU. Realizacja strategii marki zapewnia ewolucję nowoczesnych maszyn supersportowych o średniej i małej pojemności.
Następnie celem Pirelli jest stopniowe zaangażowanie krajowych mistrzostw poprzez oferowanie tego samego produktu, używanego podczas Mistrzostw Świata.
Gładkie opony są w rzeczywistości nie tylko w stanie zagwarantować lepszą wydajność niż opony z bieżnikiem. Pozwalają także na wykorzystanie pełnego potencjału swoich maszyn, stając się również nowym punktem odniesienia dla wszystkich motocyklistów i amatorów wyścigów, którzy lubią używać własnego motocykla na torze podczas tzw. track days.
W klasie WorldSBKwszystkie tylne opony będą miały rozmiary 200/65, z przodu zaś 125/70. Zgodnie z przepisami zawodnicy będą mogli używać maksymalnie 11 kompletów z przodu i 13 z tyłu w ciągu całego wyścigu.
W kategorii WorldSSP, oprócz przejścia z opon bieżnikowych na gładkie, zawodnicy będą mogli liczyć na nowy tylny rozmiar 190/60.
Zmiana tylnego rozmiaru była wpisana w zmianę modeli wyczynowych. Ponadto zawodnicy będą mogli wykorzystać maksymalnie 8 z przodu i 9 z tyłu podczas weekendu wyścigowego. Co więcej we wszystkich wyścigach będą stosowane dwie alternatywy dla przodu, standardowe SC1 i SC2, i dwie dla tyłu, standardowe SC0 i SC1.
W WorldSSP300 przejście na slicki nie wpłynie na liczbę dostępnych opon dla zawodników: 3 z przodu i tyle samo z tyłu. Również mieszanki i rozmiary pozostaną niezmienione: 110/70 w mieszance SC1 z przodu i 140/70 w SC1 lub SC2 (w zależności od toru) z tyłu.
Wreszcie, przyjmując liczne prośby konsumentów, zawodników i organizatorów mistrzostw na całym świecie, Pirelli zdecydowała, że tylne rozwiązanie SCX, wprowadzone w tym roku tylko w Mistrzostwach Świata Superbike MOTUL FIM jako dodatkowa opcja przedkwalifikacyjna do wykorzystania podczas Superpole® oraz wyścigów, stanie się częścią gamy DIABLO™ Superbike. Będzie dostępna dla wszystkich mistrzostw, zawodników zawodowych i amatorów, którzy będą chcieli z niego korzystać.
„Jako część Pirelli śledzę te mistrzostwa od początku naszej przygody jako wyłącznego dostawcy opon dla wszystkich klas” – powiedział Giorgio Barbier, dyrektor ds. działalności sportowej w dziale motocykli Pirelli. – Jestem zadowolony z przedłużenia współpracy, które umożliwi kontynuację pracy nad oferowaniem zawodnikom, a także wszystkim motocyklistom na świecie, najlepszych osiągów, jakie można znaleźć w oponach motocyklowych. Od przyszłego roku, wraz z przejściem na gładkie opony dla wszystkich klas, doświadczymy dalszych, znaczących popraw wydajności. W szczególności klasa WorldSSP z pewnością skorzysta na zmianach profilu przedniego, mieszanek i struktury, podczas gdy nowy rozmiar tyłu 190/60 podniesie klasę do osiągów superbike’ów sprzed kilku lat. Jeśli chodzi o WorldSSP300, zastosowanie gładkich opon pomoże nie wywoływać „degradacji” w historycznie chłodniejszych porannych sesjach, również dzięki opracowaniu dedykowanej tylnej mieszanki SC2, która będzie alternatywą dla SC1”.
Przedłużenie kontraktu w roli jedynego dostawcy opon na Mistrzostwa Świata MOTUL FIM Superbike stanowi integralną część zaangażowania Pirelli w świat wyścigów. Pirelli jest wyłącznym dostawcą opon FIA Formula One World Championship® od 2010 roku i bierze udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata, FIM Motocross World Championship, FIM Endurance World Championship oraz we wszystkich najbardziej prestiżowych zawodach motorowych dla pojazdów dwu- i czterokołowych, a także w licznych mistrzostwach krajowych. Dla motocykli są to British Superbike Championship, CIV (Mistrzostwa Włoch), Superbike IDM (Mistrzostwa Niemiec), FSBK (Mistrzostwa Francji) i Brazylijskie Mistrzostwa Superbike.