Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer z lat 2006-2015 był produkowany przez 9 lat. To wystarczający czas, żeby poznać jego wady i zalety oraz wyrobić sobie o nim opinię…

Motocykl trafił do sprzedaży na terenie Europy 15 lat temu. Wywodził się ze sportowej Yamahy YZF-R1, oferując znacznie większą użyteczność na co dzień i dzielność turystyczną. Świetne hamulce, lekkość konstrukcji oraz mnóstwo mocy w średnim i wysokim zakresie obrotów sprawiały, że pojazd świetnie dawał sobie radę w ostrej jeździe po krętych drogach, ale i dalszej turystyce.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer idea

Motocykl mentalnie wywodził się z FZS1000, ale konstrukcyjnie to zupełnie inne modele. Silnik i układ zasilania przejęto z YZF-R1 z 2005 zmieniając wałki rozrządu, zestrojenie elektroniki i zmniejszając stopień sprężania. Moc spadła o 30 KM ,sięgając 150 KM. Spadł także maksymalny moment obrotowy ze 113 do 106 Nm, ale był osiągany przy 8000 obr./min. To wartość o 2000 obr./min. niższa niż w R1. Silnik posiadał kute tłoki, tytanowe zawory oraz tuleje cylindrowe pokryte ceramiką.

Yamaha FZ1
Yamaha FZ1…

Hamulce uważane są za bardzo skuteczne, a ramę zaprojektowano od nowa. Z przodu zastosowano widelec USD, z tyłu centralny amortyzator. Motocykl oferuje kierowcy sporo miejsca i dobrą ergonomię. Pozycja jest kompromisem pomiędzy sportowym złożeniem a codzienną, wyprostowaną pozycją. Kierowcy narzekają na kształt baku w miejscu kolan. Pasażer ma wystarczającą ilość miejsca. Jego miejsce jest stosunkowo wygodne.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer, czym się różnią?

Yamaha FZ1 jest nakedem. Fazer otrzymał owiewkę czołową poprawiającą aerodynamikę i ochronę przed deszczem. W standardzie montowano w nim centralną stopkę. FZ1 był poręczniejszy w mieście. Wersja z owiewką od 2007 roku była dostępna z ABSem, FZ1 otrzymał go rok później, w 2008.

Zmiany konstrukcyjne

Pierwsze ulepszenia wprowadzono w 2008 roku. Zmieniono zestrojenie zawieszenia. W 2010 roku zastosowano nową elektronikę sterującą silnikiem. Dwa lata później przemianowano FZ1 Fazer na Fazer 1. Do zakończenia produkcji i zastąpienia serii FZ1 / Fazer 1 rodziną MT-09/MT-09 Tracer nie zmieniano już nic.  

Nie było to konieczne. Motocykl sprzedawał się nieźle a w testach porównawczych w pobitym polu zostawiał Kawasaki Z1000 i Suzuki Bandita 1250. Był lżejszy i lepiej sprawdzał się podczas ostrej jazdy, górując zawieszeniem i precyzją prowadzenia.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer nasza opinia

Yamaha FZ1/FZ1 Fazer nie posiada typowych wad konstrukcyjnych i słabych punktów. Jest trwała, niezawodna a odpowiednio serwisowana zapewnia duże przebiegi bez konieczności remontu. Niestety, jako używana jest też droga. Oględziny powinny być przeprowadzane głównie pod kątem bezwypadkowości.

Zadbana będzie droga W zależności od stanu, znajdziemy ją w przedziale 10-27 tys.zł. Przy czym wersja nie wpływa na cenę. My polecamy egzemplarze wyposażone w ABS. Bez względu czy z owiewką, czy bez prezentowana Yamaha ma zaskakująco duży potencjał do dynamicznej jazdy, dając mnóstwo radości kierowcy. To naprawdę udany motocykl…

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer wady i zalety

Zalety:

-osiągi,

-precyzyjne prowadzenie

– dynamiczny silnik

-komfortowy dla pasażera

Wady:

-kształt zbiornika paliwa

-centralna podstawka tylko w modelu Fazer


Więcej w Motocykle, Używane, Wyróżnione
badanie techniczne
Obowiązkowe badania techniczne motocykli to… ściema Unii Europejskiej?! [analiza sytuacji “na Zachodzie”]

Unia Europejska wymusza obowiązkowe badania techniczne dla motocykli w imię bezpieczeństwa na drogach. Motocykliści oraz badania wskazują jasne, że to...

Zamknij