Czy motocyklista może jechać między samochodami?

Czy motocyklista może jechać między samochodami w korku? Jazda motocyklem między samochodami nie jest wprost zabroniona, ale można dostać za to mandat. Jak to możliwe? Wyjaśniamy.

Przeciskanie się w korkach to niewątpliwie jedna z korzyści przypisanych do jazdy jednośladem. Wydaje się, że bez jazdy motocyklem między samochodami na naszych ulicach panowałyby gigantyczne korki, a i korzystanie z jednośladu straciłoby dużo sensu.

Jazda między samochodami motocyklem nie jest wprost opisana w Prawie o ruchu drogowym, ale nie oznacza to, że nie jest zabroniona – wszystko zależy od sytuacji. Do zrozumienia tej dziwnej zależności kluczowe będzie zrozumienie pojęcia „współdzielenia pasa ruchu”, o którym za chwilę.

Czy jazda motocyklem między samochodami jest dozwolona?

Choć jazda motocyklem między autami nie figuruje jako odrębne zachowanie na drodze, ustawodawca przewidział wiele sytuacji, które z tą czynnością mają związek. Zastanówmy się na przykład czy motocykle mogą przeciskać się między samochodami stojącymi w korku, kiedy to występuje manewr omijania. Artykuł 23. Prawa o ruchu drogowym mówi, że kierujący pojazdem jest zobowiązany:

(…)
przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość;

Bezpieczny odstęp to zaś taki, który pozwala przejechać obok stojącego pojazdu na tyle daleko, by nie doszło do kontaktu między jednośladem i samochodem. Inną kwestią pozostaje możliwość reakcji na nieprzewidziane okoliczności, np. otwarcie drzwi lub nagłe ruszenie kierowcy. Wprawdzie za zachowania takie winę ponosić będzie kierujący samochodem, ale może narazić ono kierowcę jednośladu na niebezpieczeństwo.

A czy można jechać motocyklem między samochodami poruszającymi się? W takim przypadku musimy przyjrzeć się art. 24. Prawa o ruchu drogowym, który mówi o wyprzedzaniu. Najważniejsze w kontekście omawianego przypadku są zapisy mówiące o tym, że kierujący jest zobowiązany:

  • zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu;
  • upewnić się, czy ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
  • upewnić się, czy wyprzedza z odpowiedniej strony;
  • upewnić się, czy pojazd jadący za nim nie rozpoczął wyprzedzania, a jadący przed nim po tym samym pasie nie sygnalizuje zamiaru wyprzedzania, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.

Przypominamy, że z prawej strony można wyprzedzać tylko na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, na jezdni jednokierunkowej, zaś na dwukierunkowej tylko wtedy, gdy do jazdy w tym samym kierunku wyznaczone są co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy poza obszarem zabudowanym.

Tutaj uwaga – w przypadku bezpiecznego odstępu ustawodawca określił go na 1 m tylko dla roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego, osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch i kolumny pieszych. Oznacza to, że samochód można wyprzedzać w odległości mniejszej niż 1m. Szczególne warunki dotyczą jednak wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego – nie wolno tego robić w terenie zabudowanym.

Bardzo ważny jest również art. 22, który mówi o tym, że kierujący pojazdem jest zobowiązany w trakcie manewru wyprzedzania do zachowania szczególnej ostrożności. Musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie, na który chce wjechać, jest także zobowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa.

Współdzielenie pasa ruchu

I tutaj dochodzimy do sedna sprawy. Jeśli podczas wyprzedzania lub omijania pojazdu motocyklista zmieści się z nim na jednym pasie ruchu z zachowaniem bezpiecznego odstępu, przejeżdżanie motorem między samochodami jest w pełni zgodne z przepisami. Jeśli się nie zmieści i musi zmienić pas, manewr ten musi zawczasu zasygnalizować i ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na pasie, na który zamierza wjechać.

Najwięcej problemów z zachowaniem bezpiecznego odstępu i omijaniem bądź wyprzedzaniem pojazdów zdarza się przed skrzyżowaniami, gdzie linie przerywane, wyznaczające pasy ruchu, zmieniają się w linie ciągłe. Zgodnie z przepisami, na taką linię nie można najechać, nie można też jej przekroczyć. W takiej sytuacji, jeśli nie można zmieścić się na jednym pasie z pojazdem, nie należy go omijać ani wyprzedzać.

Jeśli jednak jest taka możliwość i zdecydujesz się ominąć pojazd i ustawić się przed nim, tuż przed światłami, pamiętaj, że wolno ci to zrobić pod warunkiem, że nie wjedziesz za sygnalizator nadający sygnał czerwony. Przekroczenie linii warunkowego zatrzymania P-13 lub P-14 nie jest zabronione, chyba że ustępujesz pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu. Nie chodzi przy tym o hierarchię znaków drogowych, a o fakt, że linie P-13 i P-14 są liniami warunkowymi.

Czy motocyklista może jechać między samochodami?

Biorąc pod uwagę, że sytuacje karania mandatami za jazdę motorem między samochodami są sporadyczne, można zaryzykować twierdzenie, że policja podziela opinię o legalności takiego zachowania na drodze i z pewnością nie zajdzie sytuacja, kiedy zabierają prawo jazdy. Skąd jednak tak wiele opinii o tym, że przeciskanie się między samochodami jest zabronione? Po pierwsze jest to nielegalne w kilku krajach – na przykład we Francji, Niemczech i większości stanów USA.

Po drugie – istnieją opinie ekspertów ruchu drogowego, które mówią o jeździe motocyklem między samochodami jako o nielegalnym zachowaniu. Jedną z nich jest ta, wyrażona przez dra hab. Ryszarda A. Stefańskiego z Instytutu Ekspertyz Sądowych. Nielegalność jazdy między autami uzasadnia on szerokością pasa ruchu, która, jego zdaniem, sprawia, „że po jednym pasie ruchu nie mogą poruszać się obok siebie pojazd wielośladowy i jednośladowy”.

I to niestety takie nieliczne opinie wykorzystywane są często przez ubezpieczycieli do odmowy wypłaty odszkodowania dla właściciela motocykla, któremu ktoś np. zajechał drogę w korku. Niestety – problemy z ubezpieczycielami to bodaj największy kłopot związany z jazdą między samochodami.

Czy to jeżdżąc w mieście, czy na autostradzie, pamiętaj o korzystaniu z odpowiedniej ochrony. Ochraniacze motocyklowe są niezbędne dla bezpieczeństwa motocyklistów na drodze. W przypadku wypadku, ochraniacze mogą ochronić przed urazami i zmniejszyć ryzyko poważnych obrażeń ciała. Ponadto, noszenie ochraniaczy jest obowiązkowe w wielu krajach, co oznacza, że ​​motocykliści, którzy ich nie noszą, narażają się na karę.

Pamiętaj, że twoje życie i zdrowie są najważniejsze, a ochraniacze motocyklowe są jednym z najważniejszych elementów ochrony podczas jazdy na motocyklu. Nie bądź lekkomyślny i zawsze nosząc ochraniacze, aby zminimalizować ryzyko poważnych obrażeń i cieszyć się jazdą na motocyklu w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

Ochraniacze motocyklowe – jakie wybrać? Wybór odpowiednich ochraniaczy motocyklowych zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb motocyklisty. Poniżej przedstawiam kilka podstawowych rodzajów ochraniaczy, które warto rozważyć:

  1. Kask – najważniejszy element ochrony, który powinien być noszony zawsze podczas jazdy na motocyklu. Wybierz kask, który spełnia wymagania bezpieczeństwa i jest odpowiednio dopasowany do Twojej głowy.
  2. Kurtka z ochraniaczami – kurtka motocyklowa z wbudowanymi ochraniaczami na ramionach, łokciach i plecach. Dostępne są różne modele i materiały, takie jak skóra lub tkanina.
  3. Spodnie z ochraniaczami – spodnie motocyklowe z wbudowanymi ochraniaczami na kolanach, biodrach i udach. Również dostępne są różne modele i materiały.
  4. Buty z ochraniaczami – buty motocyklowe z wbudowanymi ochraniaczami na kostkach i palcach. Wybierz buty, które zapewnią odpowiednią ochronę i wygodę podczas jazdy.
  5. Rękawice z ochraniaczami – rękawice motocyklowe z wbudowanymi ochraniaczami na dłoniach i nadgarstkach. Dostępne są różne modele i materiały, takie jak skóra lub tkanina.

Pamiętaj, żeby wybierać ochraniacze motocyklowe, które spełniają normy bezpieczeństwa i są odpowiednio dopasowane do Twojego ciała. Wybierz ochraniacze, które zapewnią Ci maksymalne bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy na motocyklu.


Jedna odpowiedź

  1. Zbigniew

    Autor zmienił sens wypowiedziużywając dwa razy wyrażenia „może” zamiast „nie może”.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany