[Bezpieczeństwo] Strefa zgniotu w motocyklach BMW? - Motogen.pl

BMW zaprezentowało szkice patentowe rozwiązania przypominającego samochodowe strefy zgniotu…

BMW zaprezentowało szkice patentowe rozwiązania przypominającego samochodowe strefy zgniotu. System jednocześnie ma zapobiegać skręceniu koła podczas wypadku.

Od dłuższego czasu producenci skoncentrowali się na poprawie bezpieczeństwa czynnego w motocyklach. Oznacza to, że obszar ich prac zajmował się problemem jak nie dopuścić do zderzenia. W efekcie motocykle coraz lepiej hamują, mają ABS, kontrolę trakcji, system zapobiegający jeździe na gumie, czy stoczeniu się pojazdu podczas ruszania pod górę.

Niestety, stosunkowo niewielka grupa pracuje nad rozwiązaniami, chroniącymi motocyklistę w przypadku uderzenia w przeszkodę. Pozostawiono to głównie producentom odzieży i kasków. Pewnym wyjątkiem jest Ducati, oferujące system aktywacji poduszki powietrznej w kombinezonie podczas zderzenia oraz Honda z poduszką powietrzną w Gold Wingu.

Rozwiązanie zaproponowane przez BMW jest proste. Zauważono, że znaczna część zderzeń motocykli to zderzenia czołowe. Tuż za przednim kołem umieszczono element w kształcie litery V. Koło cofające się w stronę silnika oprze się o wspomniany wspornik jednocześnie blokując się w pozycji „na wprost”. Dzięki temu zarówno koło jak i widelec oraz rama, a także ów wspornik będą elementami strefy zgniotu i przejmą znaczną część energii uderzenia.

Wspomniane rozwiązanie ma jednak kilka wad – może zakłócić linię motocykla a poza tym zwiększy masę. Z pewnością jednak, jego działanie i wygląd zależy od  kreatywności projektantów. My każdej inicjatywie zwiększającej bezpieczeństwo kierowcy mówimy zdecydowane „tak”!

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany