Jaki olej do skutera 4T - jak wybrać najlepszy?

Olej do skutera 4t – jaki wybrać? Pomimo najczęściej prostej konstrukcji silnika, olej powinien być jak najlepszy.

Silnik w skuterze nie ma lekkiego życia. Szczególnie w niewielkich pojazdach o pojemności 50 czy 125 cm3 jednostka napędowa jest bardzo mocno obciążona. Dlaczego? Motor o małej pojemności by zagwarantować odpowiednie osiągi, musi non stop pracować na wysokich obrotach. W praktyce jest to zakres pomiędzy 8 a nawet ponad 10 tys. obr./min.

Jaki olej silnikowy do skutera 4T

Olej do skutera 4T nie tylko pracuje na wysokich obrotach, ale też narażony jest na przegrzanie. Szczególnie jednostki chłodzone powietrzem w ciepłe dni pracują w bardzo wysokiej temperaturze. Z tego powodu powinno się stosować olej syntetyczny, który nie dość, że gwarantuje mocniejszy film olejowy, to jeszcze jest stabilniejszy w czasie przegrzewania. Lepiej chroni nasz silnik, niezależnie od tego, czy jest to stylowy włoski skuter, czy jeden ze znanych modeli japońskich, tudzież popularny pojazd z Chin. Każdy z nich będzie cieszył większym przebiegiem bez awarii, jeśli zastosujemy najlepsze oleje syntetyczne. Ważne, aby stosować klasę lepkościową (np. 10W40) zalecaną przez producenta pojazdu.

W przypadku skuterów z silnikami dwusuwowymi nie mamy takich problemów – tu można po prostu stosować jak najlepszy olej, a konstrukcja silnika nie ma większego znaczenia. Jest to spowodowane tym, że olej do skutera 2T jest spalany, a funkcję smarowania musi spełniać tylko przez chwilę.

Jaki olej do skutera 4T na dotarciu

Fabrycznie nowe skutery są zalane odpowiednim dla ich konstrukcji olejem. Zazwyczaj po przebiegu 1000 km następuje wymiana oleju na docelowy i przejście na nieco dłuższe interwały serwisowe (chociaż w większości przypadków nie jest to więcej niż 3000 km). Zupełnie inaczej sprawa ma się po remoncie silnika wykonanym własnoręcznie, bądź w specjalistycznym warsztacie. Prawidłowe dotarcie silnika jest niezmiernie ważne, dlatego też olej nie może być „zbyt dobry”. Owszem, nie powinno dochodzić do zerwania filmu olejowego, ale części muszą też mieć szanse odpowiednio się do siebie dopasować. Dobrym pomysłem może być markowy olej mineralny. Po okresie docierania powinna nastąpić wymiana oleju, wtedy można już zastosować docelowy środek, najlepiej syntetyczny.

Czy do skutera 4T można wlać olej samochodowy

Olej do skuterów 4T nie musi spełniać normy MA/MA2, która dopuszcza środek smarny do używania z mokrym sprzęgłem. Czy do skutera 4T można wlać olej samochodowy? Teoretycznie nic złego się nie powinno stać. Pamiętajmy jednak, że oleje samochodowe są przeznaczone do innych warunków pracy. Mają też odmienne dodatki, w dużej mierze zwiększające przebiegi między przeglądami, zapobiegające starzeniu się środka smarnego, czy wpływające korzystnie na czystość spalin.

W przypadku motocykli i skuterów priorytetem jest ochrona części pracujących pod bardzo dużym obciążeniu. Do tego, w większości skuterów mamy wlany mniej więcej litr oleju, a w samochodzie kilka razy więcej. Wszystko to sprawia, ze najlepszym w interesującej nas grupie pojazdów najlepiej sprawdzi się olej motocyklowy, bądź dedykowany do skuterów. Jest on przystosowany do dużych obciążeń, ale nie ma właściwości sprzyjających pracy z mokrym sprzęgłem (klasa MB).


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany