Wymiana oleju silnikowego w motocyklu jest podstawową czynnością serwisową. Jak często wymieniać olej, jak to zrobić, przed czy po sezonie, jaki olej do motocykla wybrać? Przeczytaj poradnik!

Olej w silniku motocyklowym poddawany jest ogromnym obciążeniom. Narażony jest na bardzo wysoką temperaturę, ciśnienie, działanie tlenu i związków będących efektem spalania paliwa. Pomimo stosowania filtra, prędzej czy później olej nadaje się do wymiany. Terminowe wykonanie tej czynności jest bardzo ważne, a stosowanie najlepszych olejów, takich jak Elf, daje szansę na bezawaryjną eksploatację silnika naszego motocykla.

Wymiana oleju silnikowego Elf w motocyklu – co ile

Każdy producent motocykla czy skutera przewiduje ściśle określone interwały serwisowe. Zazwyczaj pierwsza wymiana oleju w nowym motocyklu następuje po 1000 km. Środek smarny po okresie docierania jest pełen opiłków, niektóre są tak drobne, że filtr oleju ich nie zatrzymuje. Opiłki w dalszej eksploatacji mogą wpłynąć na zwiększone zużycie elementów silnika. Z tego powodu odkładanie w czasie pierwszego przeglądu nie jest wskazane.

Wymiana oleju w motocyklu

Co ile wymienia się olej po okresie docierania? Producenci zalecają wymianę oleju w motocyklu co kilka-kilkanaście tysięcy kilometrów, albo co roku. Tak – używany olej stojąc bez ruchu we wnętrzu silnika nadal się zużywa. Po pierwsze, utlenia się, co stopniowo zmienia jego właściwości. Po drugie woda kondensująca się we wnętrzu silnika miesza się z zanieczyszczeniami będącymi efektem spalania benzyny. Od tego już tylko krok to powstania szkodliwych dla silnika kwasów. Tak więc nawet gdy zrobiliście swoim motocyklem kilkaset kilometrów, olej powinno się wymienić. I nie ma znaczenia, czy jest to olej syntetyczny, czy olej mineralny.

W przypadku eksploatacji pojazdu w trudnych warunkach, powinno się olej wymieniać nawet dwa razy częściej. Tak więc, jeśli nasz motocykl jeździ po torze, albo na krótkich dystansach, z bardzo dużym obciążeniem, nie czekajmy do przebiegu wpisanego w instrukcji.

Wymiana oleju silnikowego Elf w motocyklu – jak

Jak wymienić olej w motocyklu, by czynność ta została wykonana prawidłowo? W teorii jest to nieskomplikowane – odkręcamy korek od dołu silnika, następnie filtr oleju. Dobrze jest też odkręcić korek wlewowy, czy bagnet do kontroli poziomu – dzięki lepszemu odpowietrzeniu olej będzie spływał sprawniej. Później montujemy nowy filtr, zakręcamy korek i wlewamy olej. Proste, prawda? W praktyce wygląda to odrobinę inaczej. Po pierwsze, wiele motocykli ma owiewki, gmole i inne elementy, które utrudniają dostęp do filtra czy korka spustowego. Po drugie, po zlaniu oleju i odkręceniu filtra, wszystko trzeba dokładnie umyć. Przyda się tutaj szmatka i benzyna ekstrakcyjna luz zmywacz do hamulców. Montaż również musi być dokonany z uwagą. Uszczelkę filtra należy delikatne posmarować olejem, a filtr dokręcić odpowiednim momentem (zazwyczaj około 20 Nm). Użycie samej ręki może być tutaj niewystarczające, niezbędny będzie odpowiedni klucz.

Niektóre motocykle mają wkład filtra oleju. Zazwyczaj jest on montowany pod pokrywą uszczelnianą gumowym o-ringiem. Dobrze być przygotowanym i posiadać zapasową uszczelkę. To samo tyczy się podkładki pod korek spustowy. Szczególnie, gdy jest ona rozgniatana, niezbędna jest wymiana tego elementu na nowy. Za każdym razem!

Finalnym etapem wymiany oleju w motocyklu jest wlanie odpowiedniej ilości oleju i uruchomienie jednostki napędowej. Silnik powinien pracować co najmniej przez kilkadziesiąt sekund. Upewnijmy się, że kontrolka ciśnienia oleju zgasła, a spod korka i filtra nie ma niepokojących wycieków. W niektórych konstrukcjach (np. z suchą miską olejową) niezbędne jest rozgrzanie silnika do temperatury roboczej. Procedura sprawdzania poziomu jest dokładnie opisana w instrukcji każdego motocykla. Po dokonaniu kontroli uzupełniamy olej do uzyskania odpowiedniego poziomu. W instrukcji praktycznie każdego motocykla ta operacja jest pokazana krok po kroku, z uwzględnieniem specyfikacji danego modelu.

Jeśli ta operacja jest za trudna, albo po prostu nie mamy odpowiedniego miejsca i zaplecza w postaci narzędzi, lepiej udać się do warsztatu. Ile kosztuje wymiana oleju w motocyklu? Zazwyczaj jest to kilkadziesiąt złotych, chyba że decydujemy się na kompleksowy przegląd. W takim wypadku może być to kilkaset złotych.

Olej ELF do motocykla 4T
Olej ELF do motocykla 4T

Jaki olej do motocykla?

Jest to temat-rzeka, powód wielu dyskusji na żywo i w Internecie. Przydatny może być ranking olejów silnikowych, ale tak naprawdę najważniejsza jest instrukcja obsługi naszego motocykla. Znajdziemy tam parametry olejów rekomendowanych do konkretnej maszyny. Najbardziej istotna jest lepkość. Dla przykładu – motocykle japońskie zazwyczaj jeżdżą na oleju 10W40, Vespa na 5W40, a klasyczne Moto Guzzi na 10W60. Każdy z tych produktów znajdziemy w ofercie marki Elf, a w razie wątpliwości pomocna będzie funkcja „dobierz olej”. Pamiętajmy też, że do motocykli z mokrym sprzęgłem i wspólnym smarowaniem skrzyni biegów musimy używać produktów dedykowanych do jednośladów. Oleje samochodowe się do nich nie nadają.

Drugą istotną kwestią są specyfikacji jakościowe podawane przez konstruktorów silników. Jedną z najbardziej popularnych jest specyfikacja JASO. Zrzesza ona wszystkich japońskich konstruktorów motocykli. Specyfikacja JASO mówi nam nie tylko o jakości oleju jeśli chodzi o kwestie dbania o silnik, ale również czy olej zawiera dodatki do stosowania w konstrukcjach z mokrym sprzęgłem. I tak: JASO MB jest bez dodatków do mokrych sprzęgieł; za to JASO MA1 i MA2 już zawiera te dodatki, z czego MA2 ma ich więcej. Informacje o specyfikacji umieszczone są na opakowaniach produktu.

Wymiana oleju silnikowego Elf w motocyklu – przed czy po sezonie

Przed czy po zimie, oto jest pytanie! Mamy dwie szkoły, ale tylko jedna jest prawidłowa – przed zimą. Stary olej zawiera wiele zanieczyszczeń, w tym związków siarki, wodę i inne agresywne dla metalu składniki. Poza tym, cząstki stałe mogą osiadać na dnie miski olejowej.

Jest to zdecydowanie lepsza strategia, niż pozostawienie starego oleju, pełnego wszelkiej maści szkodliwych związków. Warto wspomnieć, że olej znajdujący się w silniku nie straci swoich właściwości przez kilka zimowych miesięcy, szczególnie, gdy motocykl nie będzie odpalany (a nie ma takiej potrzeby). Poza tym, serwis dokonany po sezonie jest dla nas wygodny, a często także korzystny finansowo. Po zimie nie musimy stać w kolejce do warsztatu. Cena serwisu poza sezonem jest niższa, nierzadko możemy liczyć na bezpłatny transport, którego koszt w sezonie może wynosić ponad 100 złotych.

Wymiana oleju silnikowego Elf w motocyklu – na ciepłym czy zimnym silniku

Wiele osób zastanawia się, czy olej powinno się wymieniać na ciepłym czy zimnym silniku? Większość producentów zaleca rozgrzanie jednostki napędowej. Jest to uzasadnione – cząstki stałe zgromadzone w misce olejowej są łatwiejsze do usunięcia z ciepłym i „zmieszanym” olejem. Trzeba jednak uważać na gorący układ wydechowy, gdyż łatwo się przez przypadek poparzyć. Dobrym rozwiązaniem jest odkręcenie korka spustowego na ciepłym silniku, a następnie spokojne zabranie się za demontaż owiewek czy filtra oleju. Z tym ostatnim można chwilę poczekać, tak by wydech naszej maszyny nie był niebezpieczny dla naszych rąk.

Oleje ELF obecne są także w wyścigach
Oleje ELF obecne są także w wyścigach

Gdzie wylać wymieniony olej

Jeśli olej i filtr wymieniamy we własnym garażu, nie możemy zapomnieć o utylizacji. Możemy udać się do specjalnego punktu, albo do dowolnego warsztatu samochodowego czy motocyklowego. Nie powinno być problemu z oddaniem przepracowanego oleju i filtra – właściciele firm zazwyczaj się na to zgadzają.

Jak widać, nawet tak pozornie prosta czynność, jak wymiana oleju ma bardzo wiele detali, na które nie zawsze się zwracało uwagę. Podsumowując – olej wymieniamy co określony przebieg lub co roku, stosujemy środki smarne najlepszych producentów (takich jak Elf), zgodnie z instrukcją naszego pojazdu i dbamy o środowisko, mając na uwadze odpowiednią utylizację starego oleju.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany