Jaki olej do dwusuwa wybrać? Silniki 2T potrzebują specjalnego oleju, który miesza się z benzyną. Ale olej do silnika dwusuwowego od razu się spala, więc ma inne zadania. Opowiadamy o tym w poradniku!

Silniki dwusuwowe, pomimo coraz ostrzejszych norm czystości spalin cały czas są bardzo popularne motocyklach off-roadowych i niewielkich skuterach czy motorowerach. Wraz z doskonaleniem silników, mamy do czynienia z rozwojem środków smarnych (jednym z liderów tej branży jest np. Castrol). Jakie zasady obowiązują przy doborze oleju do dwusuwów? O tym poniżej.

Olej do silnika dwusuwowego lub do czterosuwa – różnice

Dyskusje o wyborze odpowiedniego oleju są bardzo popularne w sieci, jak również w rozmowach motocyklistów. W większości przypadków dotyczą one jednak olejów do silników czterosuwowych. I od tego zaczniemy, by łatwiej wytłumaczyć różnice pomiędzy olejem 2T i 4T. Olej każdym silniku pełni wiele ról, które nie ograniczają się tylko do samego smarowania.

W „czterotakcie” pomaga w chłodzeniu, chroni elementy przed korozją, utrzymuje wnętrze silnika w czystości, a także odpowiada za smarowanie bardzo obciążonej skrzyni i sprzęgła. Część z tych zadań się ze sobą gryzie, co tylko utrudnia zadanie. Dochodzi do tego pasowanie silnika i warunki klimatyczne co jest powodem dziesiątek formowych dyskusji o poprawności doboru oleju. „Gruby” film olejowy jest sprzeczny z niskimi oporami pracy i ograniczeniem smarowania przy zimnym starcie. Z drugiej zaś strony momentalne dotarcie środka smarnego do wałków rozrządu przy zimnym silniku nie zawsze oznacza mocny film olejowy w upale i przy maksymalnych obrotach.

Dwusuwowy KTM 125 SX 2022

Olej w silniku dwusuwowym ma on mniej zadań niż w czterosuwie. Pierwsza i bardzo zasadnicza różnica to sposób pracy. O ile w 4T olej musi wytrzymać wiele tysięcy kilometrów, to w dwusuwie mamy do czynienia z układem otwartym. Smaruje, spala się i już! Nie są wymagane dodatki zapobiegające spienianiu, nie działa ze sprzęgłem i skrzynią biegów, gdyż te podzespoły w silnikach dwusuwowych mają oddzielny układ. Nie jest także istotna jego odporność na starzenie, gdyż jak wiadomo olej 2T nie krąży tysiące razy w silniku.

Olej 2T – zadania oleju w dwusuwie

Wspomniana powyżej „otwarta” praca ma jednak zupełnie inne zadania. Tutaj bardzo ważne jest ograniczenie dymienia, by jak najmniej zatruwać środowisko. Poza tym olej 2T musi dobrze smarować łożyska i gwarantować utrzymanie filmu olejowego na gładzi cylindra. Podobnie jak w silnikach 4T musi dbać o czystość silnika, a jednocześnie doskonale mieszać się z benzyną. Współczesne oleje do 2T nie muszą być już pieczołowicie mieszane z benzyną przed zatankowaniem. Dzięki specjalnym dodatkom momentalnie łączą się z paliwem po wlaniu do zbiornika lub są dozowane bezpośrednio do układu zasilania.

Mieszanie oleju z benzyną do dwusuwa – proporcje i problemy

Bardzo ważna jest odpowiednia ilość oleju w mieszance. Z punktu widzenia ekologii powinniśmy starać się jak najbardziej ograniczyć zawartość środka smarnego. Z drugiej zaś strony, zbyt dużo oleju będzie powodowało odkładanie się nagaru, zanieczyszczenie wydechu, “mostkowanie” świecy zapłonowej i spadek osiągów. Zawsze powinniśmy trzymać się zaleceń producenta motocykla, chociaż w przypadku wiekowych sprzętów typu lepiej wziąć pod uwagę proporcje zalecane przez producenta oleju.

Standardem mieszania oleju z benzyną do 2T jest proporcja 1:50, czyli 200 mililitrów oleju na 10 litrów benzyny.

Automatyczny dozownik oleju w dwusuwie

W większości współczesnych konstrukcji nie dolewa się oleju do benzyny, lecz stosowany jest dozownik oleju. Umożliwia on dostarczenie oczekiwanej ilości oleju (z oddzielnego zasobnika) do silnika. Warto sprawdzić dokładność pracy dozownika poprzez sprawdzenie proporcji zużycia środka smarnego do benzyny. Podobnie jak w przypadku mieszanki, powinna wyjść proporcja 1:50.

Dwusuwowy Suzuki TS 185 z lat ’70

Styl jazdy i hamowanie silnikiem dwusuwowym

W motocyklach 2T bardzo ważny jest także styl jazdy. Olej jest podawany w formie aerozolu wraz z paliwem, tak więc szkodliwe są długie hamowania silnikiem, bądź jazda na zbyt niskich obrotach. Równie istotna jest odpowiednia regulacja gaźnika, jak również utrzymanie odpowiednich wolnych obrotów.

Wybór oleju do dwusuwa – normy API oraz JASO

Przy wyborze oleju pomagają normy, trochę inne niż w przypadku 4T. Nie interesują nas parametry lepkościowe (które nawet nie są podawane na opakowaniu), tylko jakościowe. Najbardziej popularne są klasyfikacje według API (American Petroleum Institute) oraz JASO (Japanese Automotive Standards Organization):

  • API TA – olej do silników 2T starszej konstrukcji;
  • API TB – olej do silników 2T średnio obciążonych, współczesnej konstrukcji;
  • API TC –  olej do silników 2T obciążonych, współczesnej konstrukcji;
  • JASO FA – olej do silników 2T starszej konstrukcji;
  • JASO FB – olej do silników 2T średnio obciążonych, współczesnej konstrukcji;
  • JASO FC – olej do silników 2T obciążonych, współczesnej konstrukcji;
  • JASO FD – olej do silników 2T obciążonych, współczesnej konstrukcji, o podwyższonej zawartości detergentów.

Jaki wybrać olej do dwusuwa?

Co wybrać? Najlepszy olej. Po prostu. Środki mineralne możemy zostawić do lekko obciążonych konstrukcji sprzed lat. Do innych pojazdów możemy śmiało lać produkty syntetyczne z najwyższej półki. Skorzysta na tym nasz silnik, jak również środowisko.

Najlepsze oleje wysokiej jakości do silników dwusuwowych dostarcza Castrol. Wybór wraz z opisem cech znajdziesz na polskiej stronie Castrol.

Zapraszamy także do poradnika: Jak wymienić olej w motocyklu – krok po kroku.