-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Testy Testy motocykli - recenzje, opinie, zdjęcia i komentarze Honda CB 500 X 2019 czyli mała Africa Twin na prawo jazdy kat. A2 [TEST] Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Laboratorium

Honda CB 500 X 2019 czyli mała Africa Twin na prawo jazdy kat. A2 [TEST] test, opinie i oceny

Jeżeli dostajesz do testów motocykl, o którym masz informację, że spełnia wymogi kategorii A2, to brzmi to jak recepta na nudną jazdę… W końcu jest to spokojny sprzęt, który nadaje się dla mało doświadczonych motocyklistów. Jak było w przypadku CB 500 X? Zgoła inaczej…

Tegoroczna nowość, Honda CB 500 X, należy do rodziny Hond wyposażonych w dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 471 ccm. Mamy zatem oprócz niej jeszcze nakeda CB 500 F, sporta CBR 500 R oraz customa CMX 500 Rebel – wszystkie te modele spełniają wymogi prawa jazdy kategorii A2. Nazwa nowego modelu nawiązuje bezpośrednio do tej rodziny i określa ją w ten, a nie inny sposób. Uważam, że to wielki błąd, jaki zrobiła Honda, bo wystarczyłoby podpiąć się pod legendę…

 

Mała Africa Twin

 

Wsiadając na ten motocykl, nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że obcuję z motocyklem bardzo zbliżonym pod względem budowy i filozofii, co Africa Twin. Podobna pozycja za kierownicą, rzędowy twin, podobna wysoka szyba, szeroka kierownica, identyczne przednie kierunki, nawet zegary, mimo że inne, to jednak mają coś z Afryki – ten kolor wyświetlacza. Myślę, że nie byłoby to żadnym semantycznym nadużyciem, jeżeli na bocznej owiewce, zamiast napisu CB 500 X mielibyśmy napis Africa Twin 500… Jak dla mnie trochę to stracona marketingowa szansa.

 

 

Tym razem będzie trochę inaczej

 

Wiecie co? Nie mam ochoty, jak w każdym teście, skupiać się na parametrach technicznych, wypisywać moce, masy, wymieniać liczbę tarcz hamulcowych i skok zawieszeń. Jeśli to was zainteresuje, to znajdziecie te informacje na dole artykułu, w danych technicznych. Tym razem wolałbym skupić się na odczuciach z jazdy i przemyśleniach jakie mam na temat tego motocykla.

 

Jak spisuje się w trasie

 

Właśnie wróciłem z wypadu nad wodę. Kilka telefonów do kumpli parę dni temu, że w środę po pracy lecimy na jedną noc pod namiot nad Narew. Mam od lat swoją ulubioną miejscówkę nad tą rzeką, kumpli nie trzeba do czegoś takiego długo namawiać. Kamil na prawdziwej, dużej, ubiegłorocznej Afryce Adventure Sports i Łukasz na 990 SM LC8. Obiecał też wpaść Kuba, na naszej projektowej CBR 650R, którą dostał do testów, tak jak i ja CB 500 X, od warszawskiego dealera Honda AutoWitolin. Łukasz i Kuba mają dojechać na miejsce, a my z Kamilem jedziemy razem – jako pierwsi, przygotować miejscówkę. Na początku planowaliśmy polecieć szutrami – Kamila Afryka jest na Mitasach pół-kostkowych, więc chłopak poluje na nieasfaltowe drogi. Nie ma co się dziwić. CB 500 X wyposażony jest w opony typu dual,które też powinny sobie w takich warunkach poradzić. Niestety czas nas gonił i ostatecznie polecieliśmy asfaltem – czyli drogą na Ostrołękę. Jak poradził sobie na asfalcie niemocny przecież, bo tylko 48-konny twin? Bardzo dobrze! Prędkość, jaką można było trzymać w trasie na tym motocyklu, to licznikowe 130 km/h. Silnik pracował wtedy na niezbyt wysokich obrotach i nie generował nieprzyjemnych wibracji. Prędkość maksymalna (licznikowa) to 166 km/h. Tyle wyszło, gdy próbowałem gonić większą i szybszą Afrykę Kamila. Jednostka jest wystarczająco mocna, aby generować dobre przyspieszenie potrzebne do wyprzedzania na trasie – w końcu wyprzedzanie to najniebezpieczniejszy manewr na drodze jednojezdniowej. Taka operacja – nawet podczas jazdy z prędkością 130 km/h - przebiega bardzo sprawnie. A jeżeli potrzeba, zawsze można dać jeden w dół – ale zrobiłem to z nadgorliwości i tylko raz…

 

 

Komfort jazdy

 

Żeby mógł powiedzieć, że motocykl ten jest dla mnie idealny w trasę, że czuję się na nim superkomfortowo – musiałbym go delikatnie dostosować do swoich warunków fizycznych. Po pierwsze kanapa. Siedzisko CB 500 X znajduje się na wysokości 830 mm od ziemi. Niby ogólnie nie jest to ani wysoko, ani nisko – ale dla mnie stanowczo powinna być wyżej. Kanapa jest tak wyprofilowana, że siedzi się w niej, a nie na niej. Do wymiany. Druga rzecz, to szyba. Po zgarbieniu się za nią, cisza, komfort, rewelacja – powinienem być te 15 cm niższy. Ale nie będę, dlatego na pewno zamontowałbym wyższą, ale taką samą na szerokość, szybę. Kolejna rzecz to handbary. Motocykl o aspiracjach adventure nie ma w standardzie, nawet zwykłych, plastikowych, handbarów? Dziwne. W końcu nawet Yamaha Tracer ma, a jest takim adventurem, jak ja rolnikiem. Coś jeszcze? Oczywiście gmole, tak w razie jakby co i… już. Po takich modyfikacjach nie miałbym sportowo podgiętych nóg w kolanach, siedziałbym wysoko i wygodnie, chroniony przez szybę, a moje rękawiczki enduro nie byłyby wystawione na podmuchy wiatru. Jak niewiele potrzeba, żeby „Mała Afryka” naprawdę się nią stała.

 

Ekonomicznie znaczy tanio

 

Mały silnik, oprócz minusa, jakim jest mała moc, ma jeden gigantyczny plus – mały apetyt na paliwo. Hondy są chyba najmniej paliwożernymi pojazdami w motocyklowej stawce, nie wiem jak to robią inżynierowie z Tokio, ale tak stroją te swoje sprzęty, że te paliwa nie lubią pić za dużo. Tak też jest w przypadku CB 500 X. Podczas testów w cyklu mieszanym spaliła mi na dystansie 100 km dokładnie 3,9 litra paliwa. Oczywiście producent wartość tę podaje niższą, ale… ja mam ciężką nogę, yyy, tzn. rękę. Nigdy nie oszczędzam testowanych motocykli, ale swoich też nie. Oszczędzanie paliwa podczas jazdy motocyklem to dla mnie świętokradztwo – świętokradztwo przyjemności z jazdy. Zatem 3,9 litra to świetny wynik. Jeżeli natomiast chcielibyście podgonić w trasie trzymając 130-135 km/h – musicie wiedzieć, że motocykl ten spali jakieś 4,5 litra na sto kilometrów. To nadal mało! Dlaczego o tym piszę, mimo że osobiście kompletnie nigdy nie interesuje mnie to, ile mój motocykl pali (jeżeli pali paliwo to znaczy, że jeżdżę – czyli wszystko jest w jak najlepszym porządku). Skoro pojazd spełnia wymogi kategorii A2, to będą nim jeździli młodzi ludzie, a młodzi często nie mają jeszcze stałej pracy i są zależni od rodziców, rodziny, czy pracy sezonowej. Dla nich zatem każdy grosz się liczy!

 

Jak to jeździ w terenie

 

Trasa już była, czas zjechać w teren. Co pomaga w jeździe offem? Przede wszystkim 19 calowe koło z przodu, opony typu dual, wyższy skok zawieszeń 135 mm przód i 150 mm tył oraz masa 197 kg (wdzierają się dane techniczne…:/) czyli 46 kg mniej niż Africa Twin Adventure Sports… Szkoda, że nie mamy w „Małej Afryce” kół szprychowanych oraz trochę większego prześwitu (180 mm vs 270 mm w AT AS).

 

 

Tak czy inaczej jadąc polnymi drogami – aby rozłożyć namiot nad rzeką musieliśmy przejechać polami jakieś 2 km – czułem się pewnie, zawias nie dobijał, brak kontroli trakcji nie przeszkadzał w jeździe, szeroka kierownica pozwalała na panowanie nad sprzętem, opony radziły sobie bez problemów, a przednie koło poprawnie wybierało nierówności. Choć bardzo nie podoba mi się mocowanie kierownicy do górnej półki – jest takie sztucznie wydłużone i przesadne, to jednak przy moich gabarytach wolałbym kierownicę mieć jeszcze wyżej, żeby nie musieć, podczas jazdy na stojąco, łamać się w pół, sięgając po nią. Ale to znowu moje gabaryty są winne, wy możecie nie odczuć takiej potrzeby, a nawet stwierdzić, że kierownica jest za wysoko – to kwestia indywidualna.

 

Bezpieczeństwo

 

Zanim młody adept motocyklizmu kupi swój wymarzony sprzęt, często musi udowodnić rodzinie, że jest to pojazd bezpieczny. W jaki sposób o bezpieczeństwo motocyklisty dba CB 500 X? Przede wszystkim świetnie działający (niestety bez możliwości wyłączenia) ABS oraz bardzo skuteczne hamulce. To nic, że mamy tylko jedną tarczę z przodu, bo ta daje sobie radę wyśmienicie, skutecznie wyhamowując, nieciężki przecież, pojazd. A jedna tarcza, to zawsze jedna para klocków, więc eksploatacja wychodzi taniej. CB 500 X nie ma kontroli trakcji, ale mieć jej nie musi. Silnik jest na tyle łagodny, że nie potrzeba tego typu komplikacji i wynalazków. Pojazd nie jest też na tyle mocny, żeby chcieć i móc zrzucić z siebie motocyklistę – zatem nadaje się dla średniozaawansowanych adeptów motocyklizmu. Na jezdni prowadzi się wyśmienicie, więc nikt nie powinien mieć problemów z opanowaniem tego sprzęta. Nikt, kto ma już jako takie pojęcie o jeździe, bo wiadomo, nie jest to 125-tka, tylko prawdziwy, dorosły już sprzęt.

 

Czy CB 500 X ma jakieś wady?

 

Nie ma rzeczy bez wad, ale żeby znaleźć jakieś w tym motocyklu, trzeba naprawdę się nagłowić. Nie są to rzeczy ewidentne, nie są to rzeczy, które będą przeszkadzały każdemu – ale spróbujmy. Pierwsza wada to mały prześwit, który może skutkować podwieszaniem się motocykla w terenie. Druga to brak handbarów w podstawie, a trzecia? Nie wiem… może te odlewane koła, zamiast szprych? Ale to cecha raczej, nie wada…

 

 

Podsumowanie

 

Honda CB 500 X to świetny motocykl, który da satysfakcję każdemu młodemu motocykliście zafascynowanemu dalekimi podróżami, niekoniecznie po asfaltowych wstęgach. Motocykl solidnie wykonany, ładny i całkiem dużych gabarytów. Sprzęt wygodny, raczej bezawaryjny (jak cała rodzina motocykli opartych na 500-tkach Hondy) i bezpieczny. Jeżeli znów miałbym 18 lat i 29 100 zł w kieszeni, kupiłbym „Małą Africę Twin” – bez zastanowienia.

 

Więcej na stronie importera

 

Materiał ten powstał podczas projektu Lato w Mieście z Motogen.pl. Śledźcie to wydarzenie na Instagramie, Facebooku oraz oczywiście naszym serwisie Motogen.pl.

 

Całościowo nad tym wydarzeniem patronat objęły firmy: Shoei Europe, TRW, Pirelli, BNP Paribas oraz oczywiście I’M Inter Motors!

 

Dane Techniczne

 

Silnik
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 67mm x 66,8mm
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Stopień sprężania 10,7:1
Emisja C02 (g/km) 80
Pojemność skokowa (cm³) 471 cm3
Typ silnika Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy
Układ zapłonowy cyfrowy, komputerowo sterowany, tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem
Moc maksymalna (KM) 47.6 KM (35kW) przy 8600 obr/min
Maks. moment obrotowy (Nm) 43 Nm przy 6500 obr/min
Rozrusznik Elektryczny
Średnica gardzieli przepustnicy (mm) 34
Koła
System ABS 2-kanałowy ABS
Hamulec przedni Pojedynczy tarczowy typu wave, 310mm, 2-tłoczkowy zacisk
Hamulec tylny Pojedynczy tarczowy typu wave, 240mm, 1-tłoczkowy zacisk
Zawieszenie przednie 41 mm widelec teleskopowy, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, skok 135 mm
Zawieszenie tylne Wahacz stalowy, Pro-Link, z pojedynczym amortyzatorem, z 9 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 150 mm
Rozmiar opony przedniej 110/80R19M/C
Rozmiar opony tylnej 160/60ZR-17M/C
Koło przednie Wieloramienne, odlew stopów lekkich
Koło tylne Wieloramienne, odlew stopów lekkich
Wymiary i Waga
Pojemność akumulatora (Ah) 12v 7.4Ah
Kąt pochylenia główki ramy 27.5°
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 2,155mmX825mmX1,410mm
Typ ramy Stalowa, typu diament
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 17,7 litrów
Zużycie paliwa (l / 100 km) 3,6 l/100km
Prześwit (mm) 180mm
Lampa przednia LED
Masa własna pojazdu (kg) 197kg
Wysokość siedzenia (mm) 830mm
Wyprzedzenie (mm) 108mm
Rozstaw osi (mm) 1445mm
Skrzynia Biegów
Sprzęgło Mokre wielotarczowe
Sterowanie sprzęgłem ręczne
Przełożenie końcowe Łańcuch
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Typ skrzyni biegów 6-biegowa, manualna

 

Oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści