Yamaha FZR600 wyraźnie pozostaje w cieniu Hondy CBR600F. Plusem tej sytuacji są dużo bardziej korzystne ceny zadbanych egzemplarzy…

Yamaha FZR600R zadebiutowała w 1989 roku i przetrwała na rynku równo 10 lat. W Europie jednak zniknęła już po siedmiu, zastąpiona YZF-600R Thundercat. Najprawdopodobniej mogła być uważana za najlepszy motocykl w klasie, gdyby Honda nie zaprezentowała CBR600F, z którą regularnie przegrywała w testach. Jednak wciąż jest to bardzo dobry motocykl, który pozostaje w cieniu wspomnianej CBR – plusem tej sytuacji są bardziej uczciwe ceny modeli używanych

Historia, zmiany

Yamaha powstała na bazie FZR400 – niezwykle wówczas dynamicznego i zwrotnego „sporta”. FZR400 była dawcą rozwiązań oraz gotowych elementów: zacisków hamulcowych z dwoma tłoczkami, czterozaworowej głowicy oraz stalowej ramy. Z mniejszej siostry pozostała także zwrotność, plastikowa maskownica baku mieszcząca filtr powietrza oraz metalowy zbiornik. Pierwsza wersja, rozpoznawalna jest po okrągłych reflektorach. Przetrwała do 1991 roku. Face-lifting objął wymianę kokpitu na identyczny z FZR1000, wprowadzenie nowszego reflektora zamiast dwóch, montaż regulacji przedniego i tylnego zawieszenia, oraz skuteczniejszych, czterotłoczkowych zacisków hamulcowych.

Yamaha FZR600R z początku produkcji…

Ponadto zdecydowano się na montaż chłodnicy oleju, przekonstruowano tylny wahacz, zmieniono rozmiar tylnej felgi oraz skorygowano przełożenia pierwszych dwóch przełożeń. Niestety, użytkownicy nie otrzymali aluminiowej ramy, systemu EXUP, a przede wszystkim silnika dorównującego mocą CBR600F.  

Kolejną poważną modernizację przeprowadzono w 1994 roku. Stylistyka nawiązywała do topowego superbike marki, YZF-750R. Przekonstruowano wreszcie także silnik: skrócono skok tłoka, powiększono średnicę zaworów w efekcie czego moc wzrosła do 98 KM. Przy okazji zmieniono kąt pochylenia bloku a kłopotliwe, pękające tuleje cylindrowe zastąpiono warstwą powłok ceramicznych. Po raz kolejny nie zamontowano dostępnego zarówno w FZR400 jak i FZR1000 systemu EXUP ale na pocieszenie motocykl otrzymał nowe gaźniki.

Porównania

W testach porównawczych z Hondą CBR600F – Yamaha regularnie przegrywała. Atutami był silnik, pozycja, duża poręczność ale krytykowano zestrojenia zawieszenia i rozkład mas. Kilka lat później przegrała nie tylko z Hondą ale i nowiusieńkim liderem klasy, akurat wprowadzonym Kawasaki ZX-6R. Yamaha nie koncentrowała się już na zmianach i w 1996 roku zaprezentowała godnego następcę, YZF-600R Thundercat.

Słabe punkty

Serwisowana FZR600R jest trwała. Do wad należy głośna praca skrzyni biegów, nietrwały regulator napięcia i kosz sprzęgłowy. Dość szybko zużywa się tłumik drgań w piaście tylnego koła. Niestety, do przeciętnie trwałych należą również wałki rozrządu szczególnie, jeśli zaniedbamy terminową kontrolę luzów. Wiele egzemplarzy ma wymienione układy wydechowe oraz zawieszenia. To podnosi atrakcyjność motocykla oraz jego sportowy potencjał. Dzisiaj, FZR600 staje się coraz ciekawszym youngtimerem często bardziej unikalnym, niż jeden z „milionów” CBR600F.

Nasza opinia

Yamaha FZR600 w zależności od stanu kosztuje 1000-7000 zł. Dolny próg dotyczy dawcy części skazanego na złomowanie. Egzemplarze w niezłym stanie i kondycji zaczynają się od 4-5 tysięcy złotych. Naszym zdaniem to jeden z najbardziej typowych stylistycznie „przecinaków” z lat 90. Pod względem historycznym najciekawsza wydaje się pierwsza generacja z podwójnymi, okrągłymi reflektorami. Oddaje idealnie klimat ówczesnych wyścigówek. Dla odmiany modele z końca produkcji są najbardziej dojrzałe konstrukcyjnie. Bez względu na rocznik zalecamy jednak wnikliwą kontrolę stanu technicznego, w przeciwnym bowiem razie czeka nas sporo wydatków…

Dane techniczne

SILNIK:

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą, czterocylindrowy, rzędowy.

Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 599 (598) ccm.

Średnica x skok tłoka: 59 x 54,8 (62 x 49,6) mm

Stopień sprężania: 12,0 : 1. Moc maksymalna: 67 kW (91 KM) przy 10 500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 66 Nm przy 8500 obr/min
Zasilanie: 4 gaźniki Mikuni 32 mm

Smarowanie: z mokrą miską olejową.

Pojemność miski olejowej: 2,6 l.

Rozruch: elektryczny

Alternator: 250 W .

PRZENIESIENIE NAPĘDU:

Silnik-skrzynia biegów: koła zębate, 1,86

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Liczba przełożeń: sześciostopniowa.

Przełożenia: I-2,93; II-2,06; III-1,59; IV; 1,37; V-1,20; VI-1,09

PODWOZIE:

Rama: grzbietowa, boczna typu Deltabox, z dwoma podciągami, spawana z profili

Zawieszenie przednie: teleskopowe, 38 mm, skok 130 mm

Zawieszenie tylne: wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym, skok 115 mm

Hamulec przedni: tarczowy, podwójny, 298 mm

Hamulec tylny: tarczowy, 245 mm, zacisk stały dwutłoczkowy

Opony przód/ tył: 110/70 VR 17 / 130/60 VR 18

WYMIARY I MASY:

Długość: 2180 mm.

Wysokość siedzenia: 800 mm.

Rozstaw osi: 1420 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy: 206 kg

OSIĄGI:

Prędkość maksymalna: 270 km/h.

Zużycie paliwa: 5-8 l/100 km

Przyśpieszenia: 0-100 km/h 3,4 s, 0-140 km/h 6,7 s

Więcej w Motocykle, Używane, Wyróżnione, YoungTimer
Motocykle na buspasach w Warszawie – już od kwietnia 2020!

Stołeczny sezon motocyklowy rozpoczniemy jeżdżąc legalnie po wszystkich buspasach! W ostatnich latach kilka dużych miast w Polsce wpuściło motocykle na...

Zamknij