Jechał motocyklem wzdłuż zatrzymanych samochodów, miał wypadek. Nie jego wina, ale złamana ręka boli - Motogen.pl

Jazda wzdłuż korka to sytuacja zwiększonego ryzyka, więc warto jechać defensywnie, to po pierwsze. A tak poza tym – co uważacie o trzymaniu palców na klamce hamulca?

Istnieją takie sytuacje na drogach, które każdemu kierowcy (niezależnie liczby śladów, które zostawia jego pojazd) powinny zapalać nad głową wielką lampkę ostrzegającą o możliwym zagrożeniu. Na przykład samochód jadący slalomem, którego kierowca może być pijany. Albo dziecko zbliżające się biegiem do przejścia dla pieszych. Albo jazda jednym pasem, gdy na drugim stoi rząd pojazdów zatrzymanych w korku.

Jazda wzdłuż korka i wymuszenie pierwszeństwa

Motocyklista będący bohaterem poniższego nagrania ewidentnie nie zdawał sobie sprawy z zagrożenia, jakie niesie ostatnia sytuacja z powyższego zdania. Jechał Kawasaki Z900, gdzieś w Riverview, w amerykańskim stanie Floryda. Jechał 3-pasmową drogą, lewy i środkowy pas były zakorkowane, a on poruszał się prawym, pustym pasem. Wtedy wyłonił się samochód wykonujący lewoskręt z naprzeciwka…

Według policji oraz według towarzystwa ubezpieczeniowego, to kobieta z samochodu ponosi pełną winę za ten wypadek. Motocyklista jechał poprawnie, był niewinny. Ja osobiście jednak wolałbym być niewinny, a do tego jednocześnie nie mieć złamanej ręki oraz nie mieć motocykla ze szkodą całkowitą. Na szczęście poza złamaną ręką, motocyklista nie odniósł żadnych kontuzji.

Prawda jest taka, że jazda wzdłuż zatrzymanych samochodów jest wręcz książkową sytuacją, w której wypada przyjąć zasady jazdy defensywnej oraz mieć na uwadze, że taki „lewoskręt” lub „włączający się do ruchu” może pojawić się znikąd. Motocyklista z filmu z pewnością już o tym pamięta. Każdy oglądający także może to zapamiętać.

Dwa palce na klamce hamulca?

Zwróćcie także uwagę na jeszcze jeden szczegół – procedura hamowania. Motocyklista jechał ok. 42 mph (67 km/h). Po zauważeniu samochodu, zareagował natychmiastowo i bardzo poprawnie. Od razu wcisnął przedni hamulec i przed zderzeniem udało mu się zwolnić do ok. 28 mph (45 km/h).

Jednak tuż przed zaaplikowaniem hamulca, motocyklista musiał przełożyć palce z manetki gazu na klamkę hamulca – i dopiero wtedy mógł zacząć hamować. To zajęło kilka milisekund. Czy oszczędzenie tego ułamka sekundy pozwoliłoby wyhamować jeszcze skuteczniej?

Co uważacie o jeździe z dwoma palcami na klamce hamulca? Także na przykładzie tej konkretnej sytuacji? Ostatnio nagraliśmy TikToka na ten temat, a reakcje oglądających okazały się skrajne…

(My w Motogen.pl jesteśmy twardymi zwolennikami jazdy z palcami na klamce hamulca.)

@motogenpl A Ty – jezdzisz z palcami na klamce hamulca? #safety #bezpieczeństwo #onroad #motocykle #technikajazdy #motogen ♬ dźwięk oryginalny – motogenPL

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany