Nowe technologie - laserowe reflektory - Motogen.pl

Pierwszym pojazdem BMW, który zostanie wyposażony w reflektory laserowe będzie model i8, który nieoczekiwanie stał się hitem w ofercie producenta. Nowe lampy znajdą się jeszcze w tym roku na liście wyposażenia dodatkowego. Zasięg takich reflektorów może wynosić ponad 600 metrów. Podobne wartości podaje Audi przy okazji prezentacji konceptu Audi Sport Quattro. Oprócz tego barwa jest jaśniejsza niż w przypadku technologii LED i bardziej zbliżona do barwy światła dziennego.

 

Kolejną kwestią jest rozmiar. BMW Motorcycle Magazine podaje, że w przypadku modelu i8 klosze reflektorów laserowych są o sześć centymetrów niższe od LED-owych. Światło lasera jest przekształcane przy pomocy soczewek zamontowanych w kloszu reflektora i to właśnie one wraz z fosforyzującą substancją odpowiadają za „rzucanie” światła na drogę. Dodatkowo w BMW reflektory są wspomagane kamerą, która obserwuje sytuację na drodze i stara się sterować reflektorami tak, aby nie oślepiały innych uczestników ruchu.

 

Jeżeli BMW spopularyzuje to rozwiązanie w samochodach, to zapewne trafi ono również do motocykli. Dzięki temu jazda jednośladem po zmroku będzie bezpieczniejsza, a do tego dojdzie możliwość zaoszczędzenia na masie motocykla pomimo konieczności wyposażenia lamp laserowych w układ chłodzenia. W przypadku Audi nie podano, kiedy takie rozwiązanie mogłoby trafić do seryjnej produkcji lub jako opcja i czy producent zamierza się nim „podzielić” z Ducati.

Autor: Wojciech Grzesiak