Radio w motocyklu? Abonament RTV 2023 trzeba opłacić. Wyższe stawki oraz unikanie kontroli... - Motogen.pl

Jeżeli masz motocykl z radiem w leasingu lub w działalności, obowiązuje dodatkowa opłata abonamentu RTV. Prywatny motocykl jednak zalicza się do gospodarstwa domowego. Ale czy można nie wpuścić kontrolera do domu?!

Jak stanowi polskie prawo, każdy posiadacz telewizora i/lub radia w domu, zobowiązany jest do opłaty abonamentu RTV. Środki przeznaczane są na realizację misji mediów publicznych.

Każdy posiadacz samochodu powinien zdawać sobie sprawę, że jeżeli w samochodzie posiada radio (a rzadko się zdarza, że radia nie ma), to jego samochód także kwalifikuje się do opłaty abonamentu RTV.

Tak samo jest w przypadku motocyklistów – jeżeli Twój jednoślad (najczęściej cruiser lub turystyk) posiada radio, to taki motocykl kwalifikuje się do opłaty abonamentu. Oczywiście według konkretnych zasad, które opisujemy powyżej.

Kontroli abonamentu RTV da się uniknąć, a to znajdziecie na końcu artykułu.

Radio w BMW R 1250 RT kwalifikuje się do opłaty abonamentowej (fot. Tomazi).
Radio w BMW R 1250 RT kwalifikuje się do opłaty abonamentowej (fot. Tomazi).

Abonament RTV za radio w motocyklu używanym prywatnie

Jeżeli posiadasz motocykl z radiem, zarejestrowany na siebie i użytkowany jedynie prywatnie, oraz jeżeli opłacasz już abonament RTV w swoim gospodarstwie domowym, to za motocykl nie musisz płacić dodatkowo.

Opłacany abonament RTV automatycznie obejmuje wszystkie pojazdy w tym gospodarstwie, pod warunkiem, że są zarejestrowane na osobę fizyczną z tego gospodarstwa oraz są używane prywatnie.

Jeżeli w domu nie posiadasz żadnego odbiornika, a więc nie płacisz abonamentu, ale w motocyklu masz radio – wtedy musisz opłacić abonament RTV za odbiornik radiofoniczny. Czyli tę niższą stawkę (poniżej).

Motocykl z radiem w działalności gospodarczej, w leasingu, w wynajmie – abonament RTV

Sprawa z abonamentem w kontekście motocykla (lub innego pojazdu) nieznacznie komplikuje się, jeżeli jesteś przedsiębiorcą.

Jeżeli ze swojego motocykla z radiem (albo z samochodu) korzystasz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy obowiązuje Cię dodatkowa opłata abonamentu RTV. Każdy odbiornik w każdym pojeździe używanym firmowo należy zarejestrować i opłacić.

Podobnie jest, gdy motocykl z radiem (lub samochód) używasz w ramach leasingu lub wynajmu. Wtedy, jeżeli umowa „z bankiem” nie przewiduje inaczej (a najczęściej nie przewiduje), obowiązek opłaty abonamentu RTV za każdą sztukę radia w pojeździe spoczywa na użytkowniku.

Krótko mówiąc – pojazdy „firmowe i leasingowe” nie wliczają się do domowego abonamentu RTV.

Ile kosztuje abonament RTV 2023?

Abonament RTV na rok 2023, względem poprzedniego roku, zdrożał o około 20%.

Abonament RTV podzielony został na dwie stawki, w zależności od rodzaju odbiorników posiadanych w domu. Do wyboru jest albo abonament za używanie odbiornika radiofonicznego; albo za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego. Aktualne ceny kształtują się następująco:

  • Abonament za radio – 8,70 zł miesięcznie
  • Abonament za TV (w tym radio) – 27,30 zł miesięcznie
  • Płacąc z góry za cały rok do 25 stycznia 2023 r. – zniżka 10%
Radio w Harley-Davidson Street Glide (fot. Tomazi).
Radio w Harley-Davidson Street Glide (fot. Tomazi).

Kary za niepłacenie abonamentu RTV 2023 – wysokość grzywien

Każdy, kto powinien płacić abonament RTV, ale tego nie robi, może otrzymać karę finansową. Jej wysokość wynosi 30-krotność stawki. Oznacza to, że w kary w 2023 roku to 261 zł za radio oraz 819 zł za telewizor – i to za każdy miesiąc!

Do tego należy pamiętać, że kary mogą być naliczane wstecz – na przykład za cały okres posiadania motocykla z radiem.

Kto i jak kontroluje telewizory i radia do abonamentu RTV?

Za pobieranie opłat oraz kontrolowanie odpowiedzialna jest Poczta Polska. Jednak to nie jest tak, że każdy listonosz może zajrzeć przez okno i nałożyć opłatę.

„Kontroli wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiowo-telewizyjnych dokonują wyłącznie posiadający do tego upoważnienia pracownicy Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej i tych czynności nie należy utożsamiać z pracą listonoszy” – tłumaczy Poczta Polska dla wirtualnemedia.pl.

Kontrola nie polega wyłącznie na sprawdzeniu obecności telewizora i anteny na budynku, czy obecności radia na kierownicy motocykla. Nie wystarczy wykonanie zdjęcia urządzeń. Aby kontrola odbyła się zgodnie z prawem, kontroler musi wejść do mieszkania i przeprowadzić kontrolę urządzenia, podobnie w przypadku pojazdu. Kontroler musi się też odpowiednio wylegitymować.

W rozmowie z wirutalnemedia.pl, prawnicy z Kancelarii Prawnej Media zdradzają, że istnieją „łącznie trzy przesłanki obowiązku abonamentowego: (1) posiadanie odbiornika, (2) odbiornik jest urządzeniem technicznym dostosowanym do odbioru programu oraz (3) stan odbiornika umożliwia natychmiastowy odbiór programu”. Oznacza to także, że aby nałożyć karę, kontroler musi sprawdzić specyfikację techniczną urządzenia. Czyli wykonanie zdjęcia radia na motocyklu (czy przez szybę samochodu) nie jest wystarczające.

Niewpuszczenie kontrolera abonamentu RTV – brak kary!

Wspomniany zespół prawników zauważa także, że kontrolera wcale nie trzeba wpuszczać do domu:

„Użytkownik samochodu [lub motocykla] i lokator nie mają obowiązku dopuszczenia osoby kontrolującej do przeprowadzenia kontroli w ich pojeździe lub, odpowiednio, lokalu. Co więcej, z tytułu odmowy udostępnienia pojazdu czy lokalu nie mogą wypłynąć dla niego negatywne konsekwencje” – Kancelaria Prawna Media dla wirutalnemedia.pl.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany