Spis treści
Jak rozpoznać objawy uszkodzonego regulatora napięcia? Mnie to dopadło w drodze na Góry Izerskie – pasmo Sudetów ciągnące się na terenie Polski i Czech.
W jeden z weekendów postanowiłem odwiedzić tereny Gór Izerskich (jeden z najlepszych terenów dla miłośników pięknych widoków, winkli i poniemieckiej architektury…) w towarzystwie kilku znajomych. Wiele dziennikarskich testów motocyklowych odbywa się w tej okolicy, ale tym razem postanowiłem tu wrócić całkowicie prywatnie.
Bazą wypadową był uroczy kemping w Jeleniej Górze, gdzie w domkach „holenderskich” po powrocie można było skosztować pysznych alko-płynów przywiezionych z Czech. Zanim jednak mogliśmy korzystać z lokalnych atrakcji, trzeba było na miejsce dojechać. Pod uwagę brałem jeden z dwóch swoich motocykli: Ducati Supersport 900 oraz Hondę CBR600F3.
![](https://motogen.pl/wp-content/uploads/2020/09/dolny-slask-cbr600f3-regulator-napiecia-5-1024x1024.jpg)
Wybór padł na F3 – mniej mi szkoda ją rozbić, porysować, popsuć czy w końcu stracić w przypadku kradzieży, a okolice Jeleniej i Karpacza to chyba najczęstsze w Polsce miejsca, gdzie motocykle nielegalnie zmieniają właściciela. Poza tym chciałem nacieszyć się nowym układem hamulcowym od TRW. W innym poradniku odpowiadamy na pytanie, jaki płyn hamulcowy do motocykla wybrać.
Jak sprawdzić regulator napięcia w motocyklu?
Czyli innymi słowy – początki awarii…
Do pokonania było z grubsza licząc 500 kilometrów. Po 200 km od Warszawy zacząłem „tracić” kierunkowskazy, potem obrotomierz, a następnie przy przymykaniu gazu sprzęt zaczynał się dławić. Ostatecznie pomogła tylko jazda na światłach długich. Wszystkie inne kombinacje kończyły się gaśnięciem silnika.
![](https://motogen.pl/wp-content/uploads/2020/09/118701931_313026406672979_8037307854965561400_n-1024x1024.jpg)
Dojedziemy?
Nic nie mówiąc reszcie ekipy, zdecydowałem się dowlec najdalej jak się da, robiąc w międzyczasie kolejnych kilkadziesiąt kilometrów. Ostatecznie zjechaliśmy na MOP w okolicach Oleśnicy. Oczywiście motocykl nie chciał odpalić, po przekręceniu stacyjki nie było żadnej reakcji. Akumulator parzył. Szybka diagnoza – regulator napięcia. Po „obdzwonieniu” okolicznych znajomych okazało się, że 8 km dalej, w Oleśnicy jest godny polecenia serwis, specjalizujący się między innymi w Ducati.
Jaki akumulator do motocykla jest najlepszy, jeśli nasz nadaje się do wymiany? Przede wszystkim zalecany przez producenta. Liczy się nie tylko rozmiar i układ klem, ale także parametry takie jak pojemność, czy prąd rozruchowy.
Serwis
Mimo dużego obłożenia, właściciel obiecał nam pomóc. Prawie każdy motocyklista wie jak naciągnąć łańcuch w motocyklu, czy wymienić olej, ale to właściciel serwisu po 20 minutach potwierdził, że przyczyną jest popsuty regulator napięcia, który doprowadził do przeładowania i przegrzania akumulatora.
Na szczęście na stanie znalazł się zarówno nowy regulator jak i akumulator, a po 20 kolejnych minutach i poprawie masy oraz końcówek wchodzących w kostkę regulatora, martwa wcześniej F3 zmartwychwstała.
Tutaj olbrzymie podziękowanie dla J.M.G Motocykle z Oleśnicy (http://jmgmotocykle.pl/). Oczami wyobraźni już widziałem powrót do Warszawy pociągiem i zmarnowany motocyklowy weekend. Sam warsztat, jak i mechanik robią bardzo pozytywne wrażenie – konkretnie, szybko, sprawnie, a poczekalnia zwala z nóg.
Zbieracz
Wracając do wycieczki, pomijając fenomenalne trasy, na których w wyższych partiach gór z chmur i mgły pojawia się wilgoć na asfalcie i trzeba bardzo uważać, mieliśmy jeszcze jedną przygodę.
Na kempingu obok naszego domku, w przyczepie „zalęgł się” niemiecki zbieracz. Christian wyglądał jak bezdomny z Wawy. Mimo, że dysponował gotówką i samochodem, w ciągu dwóch tygodni doprowadził miejsce w którym mieszkał do stanu agonalnego. Tony obrazów, krzesełek, misek, talerzy – ostatecznie obsługa w końcu go eksmitowała pozostając z górą śmieci. Jak widać zdarzają się odstępstwa od stereotypu naszego zachodniego sąsiada miłującego porządek.
![](https://motogen.pl/wp-content/uploads/2020/09/dolny-slask-cbr600f3-regulator-napiecia-6-1024x768.jpg)
Jak się spakować?
Na koniec chciałem napisać o pakowaniu: dzięki obejrzeniu sprytnych filmów z YT okazało się, że przy odrobinie szczęścia i cierpliwości, graty na weekend (środki czystości, odzież, buty codzienne, ręcznik, ładowarki) zmieszczą się w torbę na bak.
Często motocykliści zadają sobie pytanie, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla – a my odpowiadamy.
Zostaw odpowiedź