Jaki akumulator do motocykla wybrać? - Motogen.pl

Jaki akumulator do motocykla? Jak wybrać akumulator motocyklowy? Litowo-jonowy, GELowy, AGM Ready, AGM, czy konwencjonalny?

Akumulator to jeden z tych podzespołów motocykla, który wymaga regularnej kontroli i zainteresowania. To dlatego, że ulega naturalnemu procesowi zużycia… Brak możliwości uruchomienia motocykla po kilku dniach lub po zimnej nocy to jedna z mniej przyjemnych niespodzianek.

Jak dobrać akumulator do motocykla?

Jaki akumulator do motoru? Jak dobrać akumulator do motocykla? Możliwości jest kilka. Najłatwiej, sprawdzić w książce serwisowej i dokupić dokładnie taki sam akumulator do motocykla jak zaleca producent. Lepszą opcją jest odwiedzenie sklepu zajmującego się sprzedażą akumulatorów motocyklowych i dobór modelu dedykowanego/zamiennika.

Wizyta w sklepie ma pewne korzyści. Sprawdzą testerem obciążeniowym czy Wasz akumulator na pewno nadaje się do wymiany. Mogą doradzić, czy lepiej skorzystać z akumulatora przewidzianego fabrycznie do Waszego pojazdu, czy lepiej zastąpić go nowocześniejszym zamiennikiem np. żelowym i odpowiednio go dobiorą. W końcu, w momencie produkcji wielu pojazdów na rynku, ta technologia nie była zbyt dostępna. Aż w końcu wymienią lub/i odbiorą Waszą starą baterię.

Warto pamiętać, że jeżeli akumulator podejrzanie szybko się rozładowuje, przyczyną może być uszkodzony regulator napięcia w motocyklu – objawy warto zweryfikować. Czynności kontrolne mogą być równie proste, jak sprawdzenie czy naciąg łańcucha w motocyklu jest poprawny.

Jakiej firmy akumulator do motocykla?

Jaki akumulator do motoru? Ile osób, tyle opinii. Większość akumulatorów ma podobny okres gwarancji, technologię, różnią się przede wszystkim ceną i marką. Trwałość baterii częściej zależy od sposobu eksploatacji, niż producenta. A najbardziej od stanu pojazdu i układu elektrycznego.

O stan motocykla warto dbać – w poprawnej konserwacji jednośladu, tak jak w odpowiedzi na pytania jaki płyn chłodniczy do motocykla oraz jaki płyn hamulcowy do motocykla, z pewności odpowie Twój mechanik.

Jaki akumulator do motocykla żelowy czy kwasowy?

Jaki akumulator do motocykla? To także jedno z najczęstszych pytań na forum. Jaki akumulator do motocykla żelowy czy kwasowy? A może akumulator litowo jonowy do motocykla? Te pytania są równie popularne, jak wątpliwości jak wybrać olej do motocykla. Rodzaje akumulatorów omówimy na przykładzie marki Exide. Poniżej znajdziecie większość typów baterii występujących na rynku, oraz wad i zalet każdej z nich. Czy akumulator żelowy do motocykla to dobry wybór?

Akumulator Exide Li-Ion (litowo-jonowy)

Akumulatory litowo-jonowe to najnowsza spośród szeroko dostępnych technologii magazynowania energii. Akumulatory Exide Li-Ion z gamy Motorbike & Sport są dla tych, motocyklistów, którzy szukają niezakłóconych wrażeń podczas jazdy. Ich ultralekka konstrukcja zauważalnie wpływa na redukcję masy motocykla, co poprawia jego osiągi.

Akumulator Exide Li-Ion (litowo-jonowy) ELTZ10S
Akumulator Exide Li-Ion (litowo-jonowy) ELTZ10S

Li-Ion charakteryzuje bardzo niski stopień samorozładowania, co jest szczególnie ważne dla powodzenia rozruchu, np. po długich okresach przestoju. Exide Li-Ion mogą być montowane w różnych pozycjach i zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Akumulatory litowo-jonowe wymagają zastosowania specjalnych prostowników o profilach dostosowanych do tej technologii. Używanie prostowników do akumulatorów kwasowo-ołowiowych może doprowadzić do uszkodzenia akumulatora. Do akumulatorów litowo-jonowych do motocykli i pojazdów sportowych przystosowany jest prostownik Exide 12/2 Li-Ion, który zapewnia bezpieczną obsługę i długą żywotność akumulatora.

Ładowarka Exide do akumulatorów Li-Ion

Akumulator żelowy Exide GEL

Akumulator Exide GEL jest najlepszym rozwiązaniem w przypadku motocykli klasy premium, skuterów i pojazdów sportowych. Warto zaznaczyć, że technologia GEL została wynaleziona przez Exide i jest obecnie złotym standardem wśród akumulatorów do motocykli.

Akumulator żelowy Exide GEL

Baterie Exide GEL zapewniają maksymalny komfort jazdy, łatwość obsługi oraz zapwenia energię dla bogatego wyposażenia elektrycznego, np. sprzętu audio, systemu GPS, dodatkowych świateł i ogrzewanych uchwytów/siedzeń. Akumulator typu GEL jest całkowicie zabezpieczony przed wyciekiem elektrolitu i wysoce odporny na wibracje, dzięki czemu sprawdzi się również w pojazdach terenowych.

Zastosowana technologia zapewnia bardzo niski stopień samorozładowania i ochronę przed niepożądanymi skutkami głębokiego rozładowania, dlatego Exide GEL sprawdza się podczas długich okresów przechowywania oraz w użyciu sezonowym.

Exide AGM Ready – akumulator gotowy do użycia

Akumulator AGM Ready zapewnia maksymalną moc i jest prosty w obsłudze – to produkt typu „zainstaluj i zapomnij”. Użyte w jego nazwie „Ready”, czyli „gotowy” oznacza, że nie wymaga początkowego napełnienia elektrolitem lub późniejszego uzupełniania wodą. W jego konstrukcji ukrywa się technologia AGM (Absorbent Glass Mat), dzięki czemu akumulator ten ma polepszone parametry i wytrzymałość względem tradycyjnych rozwiązań.

Akumulator Exide AGM Ready
Akumulator Exide AGM Ready

Akumulator AGM Ready jest konstrukcją odporną na wibracje, idealnie dostosowaną do użytku w motocyklach i pojazdach sportowych, terenowych i do innych ekstremalnych zastosowań. Exide AGM Ready to niezrównana wydajność i doskonała moc rozruchowa w każdych warunkach pogodowych.

Przykład wnętrza akumulatora Exide AGM
Przykład wnętrza akumulatora Exide AGM

Exide AGM – akumulator motocyklowy z pojemnikiem z elektrolitem

Akumulator Exide AGM imponuje swą niezawodnością i trwałością – dobrze znosi mroźne zimy i inne trudne warunki pogodowe. Wykonany został w technologii AGM i pasuje do większości zastosowań, w tym do skuterów wysokiej klasy.

Akumulator Exide AGM ze zbiorniczkiem elektrolitu
Akumulator Exide AGM ze zbiorniczkiem elektrolitu

W czasie procesu użytkowania. akumulator jest w pełni bezobsługowy – wymaga jedynie wstępnego napełnienia elektrolitem, aby rozpocząć działanie. Oznacza to, że producent dostarcza go z zewnętrznym zbiornikiem elektrolitu. Zgodnie z nowymi rozporządzeniami Unii Europejskiej, sklep czy mechanik nie może wydać elektrolitu klientowi końcowemu – czyli gdy motocyklista chce kupić akumulator, sprzedawca napełnia akumulator najpóźniej w momencie sprzedaży.

Exide Conventional – klasyczny akumulator

Akumulator Exide Conventional został zaprojektowany na potrzeby podstawowych pojazdów oraz pojazdów starszego typu o podstawowym zapotrzebowaniu energetycznym. Sprawdzi się także w kosiarkach ogrodowych oraz w innych pojazdach lub maszynach.

Akumulator Exide Conventional
Akumulator Exide Conventional

Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, każdy rodzaj akumulatorów ma wady i zalety. Te najlepsze (żelowe) z użytkowego punktu widzenia, będą najdroższe. Czy w motocyklu uruchamianym z kick-startera jest to kluczowe? Niezbyt. Ale w turystycznym enduro z dużą ilością odbiorników (GPS, halogeny, elektronika) pobór prądu i wydajność alternatora wymuszają montaż podobnej konstrukcji i stare baterie kwasowe mogą szybko skończyć swą żywotność.

Tym bardziej przy wyborze akumulatora warto porozmawiać z doświadczonym sprzedawcą, z pewnością dobrze doradzi. A jeśli nie, to na stronie większości producentów baterii znajdziecie konfiguratory. Z pewnością znajdziecie tam nie tylko akumulator 6V do motocykla, ale i akumulator 12V do motocykla. A także akumulator do motocykla 125.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany