Mimo, że Honda posiadała kilka uznanych modeli turystycznych, brakowało  pojazdu szosowego z opcją zjazdu w lekki teren. Takiego, który będzie dobrze się prowadził, miał adekwatny komfort, osiągi ale nie będzie stronił od gorszych nawierzchni czy szutrów.

Produkowana od niemal 10 lat Africa Twin miała zbyt terenowy charakter, pozostałe modele były za słabe lub typowo szosowe. Spełnienie tych założeń zostało zaprezentowane w 1999 roku, wraz z prezentacją Hondy XL1000V Varadero.

Wygodne siedzenia, dobre osłony chroniące pasażerów, mocny silnik, podwyższone zawieszenie z przednim kołem o średnicy 19 cali oraz mocna konstrukcja znosząca obciążenie zestawem kufrów i dużą ilością bagażu – to był prawdziwy hit. Jeśli połączymy to z dość uczciwą ceną uznamy, że Honda idealnie wstrzeliła się w rynek.

Moc i wygoda

Chociaż wygląda na terenówkę, Varadero jest typową szosówką z opcją przejazdu drogami gruntowymi. Wysoki prześwit i duża średnica przedniego koła będą ułatwieniem w mieście. Przejęty z VTR1000F silnik ma zmienioną charakterystykę – moc ze 110 KM spadła do 95, ale zdecydowanie poprawił się przebieg momentu obrotowego. Honda przyspiesza do 100 km/h w 3.5 sekundy i osiąga prędkość powyżej 200 km/h.

Zintegrowany układ hamulcowy można uznać za skuteczny a kierowcy testowi po prezentacji chwalili duży komfort i zwrotność. Wygodna dwuosobowa kanapa, zbiornik o pojemności 25 litrów oraz przyjemnie zestrojone zawieszenia – to wszystko sprzyjało dalekiej turystyce.

Niestety, Honda mimo sporego potencjału nie nadawała się do szybkiej jazdy. Główną przyczyną było zbyt miękkie zawieszenie oraz masa na poziomie 270 kg. Duża masa jest także przyczyną uszkodzeń owiewki nawet przy niewielkich glebach, dlatego sugerujemy zakup gmoli.

Zmiany konstrukcyjne

Pierwsze zmiany konstrukcyjne przeprowadzono w 2001 roku. Utwardzono zawieszenie i dokonano korekty jego zestrojenia. Na pokład trafiło fabryczne urządzenie antykradzieżowe.

Już rok później dokonano naszym zdaniem najważniejszej modyfikacji – Varadero otrzymała układ wtryskowy z VTR1000SP2, sześciobiegową skrzynię biegów, katalizator, wzmocnioną ramę, usztywnione zawieszenia (po raz kolejny) oraz nieco zmodernizowaną owiewkę. Nowa deska rozdzielcza otrzymała wskaźnik paliwa. Wtrysk był koniecznością – wyeliminował wadę przejętą wraz z silnikiem z VTR1000F czyli paliwożerność. 

Kolejna zmiana nastąpiła w 2004 roku. Po raz kolejny zmieniono zestrojenie zawieszeń, a motocykl otrzymał za dopłatą układ ABS.

Lista zmian na sezon 2007 była ostatnią poważną modernizacją. Zmieniono kanapę, po raz kolejny deskę rozdzielczą, skorygowano kształt bagażnika oraz osłon silnika. Ponadto pojazd otrzymał nowe owiewki oraz tłumiki. Do końca produkcji, czyli do 2012 wymieniano jedynie wzory lakierowań.

Trwały ale w cenie

Honda Varadero cieszy się dobrą opinią. W pierwszych rocznikach w ramach akcji serwisowej wymieniano prowadzenie łańcucha rozrządu. Do 2003 roku, a więc wersje gaźnikowe legitymowały się dużym zużyciem paliwa.

Sytuację ratowała wymiana dysz gaźników. Jednak największą bolączką jest przeszłość motocykla. Jazda terenowa często skutkuje mniej lub bardziej spektakularnymi upadkami. Dość podatne na uszkodzenia są osłony boczne. Znacznie poważniejsze są jednak kolizje i wypadki drogowe – taki sprzęt na zachodzie jest wycofywany z jazdy i trafia po mniej lub bardziej skutecznej reanimacji na nasze drogi. Dlatego sugerujemy uważne podejście do tanich sztuk z portali aukcyjnych.

Naszym zdaniem

Na polskim rynku ofert sprzedaży jest niewiele – właściciele zadbanych sztuk rzadko kiedy rozstają się z nimi, szczególnie w dobrej cenie. Kwoty zawierają się pomiędzy 8 a 24 tysiące złotych. To uczciwa wartość.

 My najbardziej polecamy model na wtrysku, najlepiej z ABS. Z drugiej strony jeśli ktoś może przeboleć nieco większe zużycie paliwa, pierwsze roczniki za sprawą zawieszenia, są najwygodniejsze. Bez względu na metrykę każde Varadero to pojazd trwały, wygodny i multi- funkcjonalny. W standardzie gotowy do dalekich wycieczek.

Wady/zalety

Zalety:

-komfort

-trwałość

-osiągi

-ochrona przed deszczem

-wygoda pasażera

-dzielność cargo

Wady:

-zużycie paliwa (gaźnikowe)

-miękkie zestrojenie zawieszenia

-masa

Dane techniczne:

    Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 2-cylindrowy, układ V 90 stopni

    Pojemność: 996 cm³

    Średnica x skok tłoka: 98 x 66 mm

    Stopień sprężania: 9:1

    Układ zasilania: dwa gaźniki 42 mm

    Maks. moc: 70 kW (94 KM)/ 8000 obr./min

    Maks. moment obrotowy (Nm / obr): 99 Nm / 6000 obr./min

    Układ zapłonowy: Z mikroprocesorem

    Rozrusznik: Elektryczny

    Skrzynia biegów: 5-biegowa

    Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2295 x 880 x 1460 mm

    Rozstaw osi: 1560 mm

    Wysokość siedzenia: 845 mm

    Prześwit: 195 mm

    Pojemność zbiornika paliwa: 25 litrów

    Masa pojazdu w stanie suchym: 220 kg

    Koło przednie: 19 cali

    Koło tylne: 17 cali

    Opona przednia: 110/80 R19

    Opona tylna: 150/70 R17

    Zawieszenie przednie: teleskopowe 43 mm, skok 175 mm

    Zawieszenie tylne: wahacz aluminiowy, skok 155 mm

    Hamulce przednie: podwójny tarczowy 296 mm, układ CBS

    Hamulce tylne: pojedynczy, tarczowy 256 mm, układ CBS

    Prędkość maksymalna: 204 km/h

Więcej w Motocykle, Używane, Wyróżnione
[KONKURS] Wygraj 2-dniowy bilet na Warsaw Motorcycle Show 2020

Mamy dla Was do rozdania 7 sztuk karnetów na Warsaw Motorcycle Show 2020 - upoważniają do wejścia w sobotę i...

Zamknij