Ducati SuperSport 900 drugiej generacji zadebiutował w 1998 roku. To jedna z pierwszych konstrukcji ze stylistyką autorstwa Pierre’a Terblanche, odpowiedzialnego za takie konstrukcje, jak Multistrada 1000 czy Sport 1000…

Wciąż nie odkryty

To doskonały moment, aby za relatywnie niewielkie pieniądze kupić jeden z ostatnich modeli Ducati chłodzonych powietrzem ze sportową stylistyką. Działajcie szybko – wprawdzie jest to wciąż niedoceniany na rynku motocykl, ale wprowadzenie kilka lat temu chłodzonego, nowoczesnego SuperSporta powinno zwiększyć wartość starych modeli z nazwą SS.

Redakcyjny Sport 900

Dlaczego uważamy go za okazję? To efekt stylizacji, solidnej techniki i dobrego prowadzenia. Od strony technicznej napędzany jest dwucylindrowcem o pojemności 904 ccm, zasilanym wtryskiem.

Prosty, trwały silnik napędzający wcześniej poprzednika (także Ducati Supersporta 900) a po drodze między innymi Monstera M900. Wraz z wtryskiem nieco ucywilizowano jego pracę, ale mimo skromnej mocy 80 KM przy 7800 obr./min wraz z niewielką masą (196 kg gotowy do jazdy) i krótką skrzynią biegów naprawdę daje radę.

Szczególnie środkowy zakres obrotów  4,5-6,5 tys. obr./min. – jego potencjał jest niesamowity. Motocykl kręci się wyżej, niż prędkość mocy maksymalnej ale poza hałasem nic nie zyskujemy. Wejście ponad 6500 obr./min. także nie zwyżkuje jakimiś piorunującymi osiągami, ale…środek robi tak doskonałą robotę, że dopóki poruszamy się w tym zakresie, mamy wrażenie jazdy sprzętem o mocy kilkudziesięciu „kucy” więcej.

Schowek idealny do przewiezienia “wursta” na grill…

SuperSport posiada kilka fajnych dodatków – kratownicową ramę, suche sprzęgło, widelec upside-down z pełną regulacją (w wersji zubożonej, Sport 900 bez regulacji) oraz hamulce Brembo. Od strony użytkowej olbrzymi bagażnik pod siedzeniem oraz łatwy dostęp do airboxu za sprawą zbiornika uchylanego na zawiasach.

Niestety, całość przykryto owiewkami, które wzbudzają mieszane uczucia. Jednym się bardzo podobają, inni twierdzą, że wyglądają jak…nieważne. Tradycjonalistom, miłośnikom marki nie przypadł do gustu mi się podobają. Inne konstrukcje Pierra Terblanche zaczęły wracać do łask: Ducati 999, Multistrada 1000, a do SuperSportów świat motocyklowy jeszcze nie chce się przekonać ale stawiam, że nastąpi to szybciej, niż nam się wydaje.

Prowadzenie 900SS to przyjemność. Zawieszenie i geometria są po sportowej stronie mocy, chociaż nie są ekstremalne. Motocykl super się prowadzi (precyzja, zwrotność, stabilność w łukach), szczególnie podczas szybszych jazd po krętej drodze. Komu brakuje dynamiki powinien rozejrzeć się za rzadszym SuperSportem 1000.

Są fani i wrogowie tej stylistyki. Naszym zdaniem jest ok…

Na co uważać?

Serwis należy przeprowadzać co 10000 km a paski rozrządu wymieniać co dwa lata. Jeśli pękną, czeka Cię remont silnika chociaż koszty będą nieopłacalne. Historia serwisowa to podstawa. Jeśli silnik dławi się przy przyspieszaniu, przyczyna może tkwić w korozji czujnika położenia przepustnicy lub w popsutych wtryskiwaczach. Piskliwy dźwięk podczas wciśnięcia przycisku rozrusznika zwiastuje zużycie jego sprzęgła. Czasem, w rzadko używanych motocyklach zapycha się filtr paliwa. Jeśli masz wrażenie spadku mocy, wymień go na nowy, powinno pomóc –  900SS jest czuły na jego stan.

“Daj mu na zimnym…”

 SuperSport 1000 i mniejsze modele

Zaprezentowana w 1998 roku, nowsza generacja SuperSporta była głębokim face-liftingiem poprzednika. Dostępny w wersji z pełną owiewką oraz krótką, tzw. bikini/nuda. W 2002 roku rozwiercono silnik do 992 ccm. Wraz z powiększeniem pojemności zastosowano dwie świece zapłonowe na cylinder. Wizualnie obydwie wersje różnią się niewiele. W gamie modelowej występowały także 600SS, 620SS, 750SS oraz 800SS.

Naszym zdaniem

Czy warto zaprzyjaźnić się z SuperSportem 900 z lat 1998-2002? Naszym zdaniem jeśli tak, to teraz jest doskonały moment. Zauważalna zwyżka cen poprzedniej wersji zwiastuje perspektywiczne wzrosty także w tego modelu. Jest trwały, super się prowadzi, na krętych drogach silnik potrafi (operując w wymienionym wcześniej zakresie obrotów) dać sporo radości a fenomenalny dźwięk jest atutem nie do podrobienia przez inne marki.

Ducati 900 SuperSport posiada wszelkie cechy, żeby być określanym jako pełnowartościowe Ducati (suche sprzęgło, L-twin, desmodromiczny układ rozrządu, świetne prowadzenie, dźwięk). To także jedno z najtrwalszych Ducati ostatnich lat. Na polskim rynku ceny oscylują pomiędzy 6-10 tysięcy złotych. Zadbane egzemplarze, z pewną historią wkrótce będą wzrastać na wartości – tego jesteśmy pewni. Nie przegapcie tego momentu…

Dane techniczne:

Pojemność skokowa:904 ccm

Typ silnika: L-Twin

Moc maksymalna:80.00 KM (58.4 kW)) przy 7500 RPM

Maksymalny moment obrotowy: 79.00 Nm przy 6500 RPM

Średnica cylindra x skok tłoka:92.0 x 68.0 mm

Zasilanie: Wtrysk paliwa

Liczba zaworów na cylinder:2

Skrzynia biegów:6 biegowa

Waga na sucho:188 kg

Wysokość siodła:815 mm

Wysokość całkowita:1,100 mm

Długość całkowita:2,030 mm

Rozstaw osi:1,395 mm

Skok zawieszenia przedniego:120 mm

Skok zawieszenia tylnego:145 mm

Opona przednia:120/70-ZR17

Opona tylna:170/60-ZR17

Średnica przedniej tarczy: 320 mm

Średnica tylnej tarczy: 245 mm

Stosunek mocy do masy: 0.4255 HP/kg

Pojemność zbiornika paliwa:16.0 litrów

Rezerwa paliwa: 4.0 l

Prędkość max: 220 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h:3,5s

Więcej w Motocykle, Wyróżnione, YoungTimer
Nowa data Warsaw Motorcycle Show 2020 – wystawa w marcu odwołana, przeniesiona na czerwiec [jednak na SIERPIEŃ!]

Koronawirus rozprzestrzenia się po Europie i jest zaraźliwy. Po odwołaniu światowych targów Geneva International Motor Show, dziś dowiadujemy się, że...

Zamknij