Turystyka motocyklowa daje mnóstwo przyjemności a- o jej zaletach nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak dobra mobilność wynika ze sprawnego spakowania. W tym materiale nie będziemy się zajmować tym, co zabrać na wyprawę motocyklową ani jak rozmieścić ciężar – przedstawimy za to systemy montażu bagażu…

Torba na bak

Torby na bak to jedno z podstawowych i najbardziej przydatnych akcesoriów turystycznych. Dawniej były przypinane paskiem. Później wprowadzono magnetyczne, których przydatność (z racji coraz większej ilości motocykli z plastikową atrapą zbiornika paliwa) zaczyna spadać. Francuski Bagster opracował system montażu torby do specjalnej skórzanej bazy, przytwierdzonej do zbiornika paliwa. Ostatnio coraz większą popularność zdobywają torby na bak mocowane za pomocą pierścienia przykręcanego do wlewu paliwa (SW-Motech). Dwa ostatnie wymienione systemy szybko i łatwo się demontują.

Torba SW-Motech do montażu na pierścieniu przymocowanym do wlewu paliwa…

Torby na bak bywają niewielkie (zmieścimy do nich klucze, przeciwdeszczówkę i portfel) oraz gigantyczne, kilkupoziomowe. Często posiadają mapniki, oraz otwory na przewód, co ułatwia ładowanie telefonu z gniazda zapalniczki. Wymienione akcesoria są, moim zdaniem, idealnym sposobem na przewóz „weekendowego” jednoosobowym motocyklem sportowym. Nie ograniczają ruchów, mieszczą się za owiewką a w dłuższej podróży możemy się o nie oprzeć…

Baza do systemu Bagstera, pasy oraz wałek…

U-bagi

U-bag to typ torby, która z boku przypomina literę „u”. Montowana zazwyczaj na tylnym siedzeniu pasażera lub (w przypadku braku kufrów bocznych) stelażu centralnym.  Spotkałem się także z montażem na baku, ale dotyczyło to wyprawowych motocykli typu turystyczne enduro. U-bag zapewnia dużą objętość, i mniejszą masę niż stelaże i kufry. Ma także znacznie niższą cenę. To praktyczne rozwiązanie,szczególnie na kilkudniowy wyjazd ale upewnijmy się, że w naszym modelu nie będzie opierać się o tłumik…

U-Bag w miejscu siedzenia pasażera. Ważne, żeby izolować go od wydechu…

Wałki/piórniki

Wałki to duże, wodoszczelne torby przypominające worki żeglarskie. Pod względem montażu niezbyt praktyczne – są jednak bardzo szczelne i stosunkowo tanie. Mają różną pojemność  i często stanowią uzupełnienie kufrów –  w dalekie wyprawy (solo) są montowane na miejscu pasażera. Skórzane, z ćwiekami są uzupełnieniem skórzanej galanterii choppera, obok oczywiście sakw.

Wodoodporny, budżetowy wałek…

Piórnik to niewielki skórzany wałek mieszczący najczęściej zestaw narzędzi. Użytkownicy chopperów przytwierdzają go do lag opierając o przedni błotnik.

Kufry/sakwy

Zaczniemy od sakw…bywają różne. Skórzane i tekstylne, mocowane za pomocą pasów, ekspanderów, przekładane przez siedzenie a także montowane do stelaży i łatwo demontowane.  Globalnie jednak przyjmijmy, że to względem kufrów bardziej budżetowe i lżejsze masowo rozwiązanie a także często znacznie węższe.

 Kufry są mocowane do motocykla za pomocą systemu stelaży. Stelaże są stałe lub częściowo demontowalne (np. Hepco-Becker oferuje stelaże, które można odpiąć od motocykla odkręcając po trzy śruby szybkozłączki – wówczas przy jednośladzie pozostają tylko niewielkie wsporniki).

Aluminiowe kufry z uchwytami na pokrywie do zamocowania śpiworów namiotu itp…

Same systemy kufrów mają różną pojemność oraz konstrukcję. Znajdziemy wśród nich aerodynamiczne kufry z tworzyw sztucznych, skóry, pasujące do chopperów oraz np. aluminiowe, kanciaste, najbardziej pojemne i odporne na uszkodzenia. W wielu kufrach aluminiowych znajdziemy mocowania pod pasy transportowe, którymi przypniemy dodatkowe śpiwory, kanistry na paliwo lub wodę itp. Stelaże, szczególnie te do turystycznych enduro mogą służyć do montażu dodatkowych pojemników narzędziowych.

Ponadto w ofercie producentów jest wiele niewielkich torebek do przypięcia na stelażach, gmolach czy w różnych innych miejscach motocykla.

Czym przypiąć?

Niewielkie a przede wszystkim lekkie torby, przypniemy do motocykla pająkiem (elastyczna siatka z haczykami na końcu). To genialny sposób na szybki i łatwy montaż kurtki, śpiwora, pokrowca na motocykl do kufrów lub siedzenia pasażera.

Naszym zdaniem to idealny pas do przypinania toreb, sakw, czy wszelkich motocyklowych akcesoriów…

Do przypięcia U-baga czy wałków najlepsze będą pasy transportowe – my wykorzystujemy takie ze zdjęcia. Są trwałe i wystarczająco wytrzymałe na potrzeby jazdy motocyklem. W razie czego kilka z nich spiętych razem stworzą idealny stelaż pod płachtę namiotową, jeśli wyjdziemy na biwak, ale to, co zabrać na wyjazd to temat na kolejny materiał…

Nieśmiertelny pająk…
Więcej w Porady, Turystyka
Sprzątał sklep po powodzi, znalazł skrytkę z wiekowymi częściami motocyklowymi

Kiedyś w tym budynku był sklep motocyklowy. W skrytce pod podłogą znalazły się nawet 100-letnie części dawno nieistniejących producentów.

Zamknij