Spis treści
Francuskie towarzystwo Mutuelle des Motards przygotowało coroczne zestawienie najczęściej kradzionych motocykli. Przy okazji zbadano przyzwyczajenia zwykłych motocyklistów, aby wyciągnąć wnioski.
źródło: Mutuelle des Motards
Co ważne, lista nie została stworzona na podstawie sumy skradzionych motocykli. Wyznacznikiem jest częstotliwość kradzieży – to znaczy zależność pomiędzy liczbą skradzionych oraz ubezpieczonych (zarejestrowanych) modeli. Aby statystyka była wiarygodna, pod uwagę brane były tylko motocykle z dostatecznie dużą liczbą polis OC.
TOP 10 kradzionych motocykli we Francji w 2020 roku wg Mutuelle des Motards:
Poz. | Marka | Model |
1 | HONDA | 750 X-ADV |
2 | HONDA | 125 PCX |
3 | YAMAHA | 500, 530 & 560 T-MAX |
4 | HONDA | 1000 & 1100 AFRICA-TWIN |
5 | HONDA | 125 FORZA |
6 | YAMAHA | TRACER 900GT |
7 | BMW | R1200 & R1250 GS & Adventure |
8 | PIAGGIO | 125cm3 Classic Range VESPA |
9 | TRIUMPH | 675 & 765 STREET TRIPLE |
10 | PIAGGIO | 350 MP3 LT |
Czy więcej rejestracji oznacza więcej kradzieży?
Według przyjętych kryteriów można byłoby wyciągnąć wniosek, że im więcej zarejestrowanych i ubezpieczonych egzemplarzy danego modelu motocykla, tym bardziej podatny jest on na kradzieże. Jednak top 50 sprzedaży nie pokrywa się z top 50 kradzieży – na powyższej liście nie ma na przykład Yamahy MT-07. Nie pojawiają się też takie kategorie, jak customy, cafe-racery, scramblery, czy modele typu neo-retro.
Co o kradzieżach myślą sami motocykliści?
Mutuelle des Motards przeprowadziło ankietę wśród motocyklistów. Wynika z niej, że aż 47% uznaje motocykle sportowe za najbardziej atrakcyjne dla złodziei. Tymczasem w liście top 10 nie pojawia się żaden model z pełnymi owiewkami.
Jedynym modelem, który zbliża się do ideologii motocykli sportowych, jest Triumph Street Triple zanotowany na 9. miejscu. Wbrew popularnej opinii, skutery kradzione są 5 razy częściej niż sporty – zarówno maxi skutery, jak też wszelkiego rodzaju skutery klasy 125.
Warto jednak zauważyć, że w ostatnich latach coraz częściej kradzione są duże adventure – na liście obecne są Honda Africa Twin oraz BMW GS.
Czy motocykliści używają blokad albo nadajników GPS?
W przeprowadzonej ankiecie, towarzystwo zbadało też przyzwyczajenia motocyklistów dotyczące blokad. Okazuje się, że większość motocyklistów wydaje na zabezpieczenia poniżej 100 euro (i to biorąc pod uwagę, że kupują nowy motocykl/skuter tylko raz na 10 lat).
Co jeszcze bardziej niepokojące, aż 1/3 motocyklistów nie jest świadoma dostępności urządzeń GPS do namierzania motocykla, a do tego zaledwie 7% jednośladów posiada urządzenia GPS.
Motocykliści przyznali w ankiecie, że z posiadanych przez siebie blokad i innych urządzeń korzystają w 68% okazji.
Wnioski?
„Mniej niż 30% motocykli jest odnajdywanych po kradzieżach. Nadajniki GPS są w stanie znacznie poprawić te statystyki, pozwalając właścicielom odzyskiwać swoje jednoślady” – mówi Yannick Bournazel z towarzystwa Mutuelle des Motards.
„Ich ceny spadają, konkurencja jest silna, a nadajniki GPS są prawdziwym rozwiązaniem, nad którym właśnie pracujemy wraz z producentami.”
Mutuelle des Motards stara się wpłynąć zarówno na motocyklistów, jak na producentów motocykli, aby przemyśleli stosowane zabezpieczenia i chętniej z nich korzystali.
Zostaw odpowiedź