Na czasie
    Musisz zainstalować Jetpack plugin i włączyć "Statystyki".

Suzuki GS500E / GS500F (1989-2007) to bestseller wśród motocykli używanych. Przeczytaj opis, poznaj  naszą opinię oraz historię zmian, wady i zalety tego uroczego pojazdu dostępnego na kategorię A2!

Suzuki trafiło do sprzedaży w 1989 roku. Miało być uniwersalnym pojazdem średniej klasy pojemnościowej, zwrotnym, dynamicznym, tanim w eksploatacji i przyjaznym dla każdej grupy kierowców. Przy wyjątkowo atrakcyjnej cenie szybko stał się liderem sprzedaży…

 Bestseller

Od początku motocykl przypadł do gustu nabywcom. Delikatnie sportowa stylistyka, kształt ramy nawiązujący do sportowej serii GSXR, trójramienne aluminiowe felgi i zgrabna sylwetka szybko przyciągnęły klientów. Nowością dla Suzuki było zastosowanie w tym segmencie tylnego zawieszenia z centralnym amortyzatorem. Wraz z ceną i obiecującymi osiągami powyższe argumenty stanowiły o sukcesie modelu. Pojazd pozostał w produkcji 15 lat w wersji naked, a po dołożeniu owiewki na kolejne trzy lata.

Suzuki GS500E prosta konstrukcja

Napęd powierzono dwucylindrowemu, chłodzonemu powietrzem silnikowi z dwoma zaworami na cylinder. Konstrukcja pamiętała jeszcze czasy modelu GS400. Ale jednostka napędowa okazała się trwała, pozbawiona typowych wad i nie wymagała reżimu, jeśli chodzi o zalecenia i częstotliwość serwisową. Wszelkie zaniedbania znosiła lepiej, niż podpowiada zdrowy rozsądek. To wszystko znacząco obniżało koszty eksploatacji…

Suzuki GS500E
Model przedliftowy najłatwiej poznać po kanciastym tylnym reflektorze…

Mimo to silnik nieźle wypadał pod względem osiągów. Dwa wałki rozrządu w głowicy wraz ze „szklankowymi” popychaczami sprawiały, że żwawo wkręcał się na obroty. Zastosowanie wałka wyrównoważającego zmniejszyło wibracje jednostki napędowej, a ponadto poprawiło przebieg momentu w średnim zakresie obrotów.

Niezły, ale nie idealny…

Już pierwsza jazda powodowała sympatię do motocykla. Prowadzenie było fenomenalne: duża zwrotność, niewielka siła i doskonała poręczność spowodowały, że pojazd był wykorzystywany przez tysiące szkół jazdy. Nisko umieszczona kanapa ułatwiała naukę także kobietom.

Silnik GS500E osiągał 46 KM, ale dostępna była także wersja 27 KM a od 1993 roku także o mocy 34 KM. Kierowcy o bardziej sportowym stylu jazdy narzekali na niezbyt twardy przedni widelec, który od 1992 roku otrzymał regulację napięcia wstępnego sprężyn. Poprawa sytuacji była zauważalna. Tylny amortyzator był zestrojony raczej sztywno, dzięki czemu motocykl był stabilny aż do prędkości maksymalnej, 170 km/h.

Użytkownicy krytykowali zbyt długie przełożenie – wprawdzie umożliwiało osiągnięcie 170 km/h i redukowało zużycie paliwa, ale ostatnie 20 km/h było osiągane z bólem. Wiatr czy wzniesienie powodowały redukcję biegu, szczególnie w czasie jazdy z pasażerem. Sytuację ratuje montaż mniejszej zębatki zdawczej (15 zamiast 16 zębów). Ewentualnie powiększenie ilości zębów w zębatce przy tylnym kole. Ostatnią rzeczą, która dokuczała użytkownikom, było zbyt krótkie siedzenie pasażera.

W połączeniu z wysoko umieszczonymi podnóżkami towarzysz podróży wytrzymywał raczej na krótkich dystansach. Jednak hamulce i osiągi silnika były przez wszystkich chwalone, w tej klasie, w momencie debiutu motocykla były klasą samą dla siebie…

Suzuki GS500E zmiany konstrukcji

Zmiany konstrukcji w Suzuki GS 500E pojawiały się rzadko. Były wymuszone wadami konstrukcyjnymi bądź wyraźną krytyką użytkowników. W 1990 roku zmieniono sprężynę napinacza łańcucha rozrządu oraz wprowadzono zestawy dystansujące wałek wyrównoważający.

Większość egzemplarzy obejmowała akcja gwarancyjna uwzględniająca wymianę wspomnianych części. Przy okazji zastosowano nowy kranik, oraz kierownicę, która odtąd była szersza o 5 i wyższa o 2 cm. Dwa lata później zmieniono tylny amortyzator oraz wprowadzono regulację napięcia wstępnego w przednim zawieszeniu.

W 1996 roku pojawił się zmieniony zacisk przedniego hamulca, pięć lat później powiększony do 20 litrów bak. Przy okazji zmieniono kanapę, gaźniki, kierownicę oraz design światła i osłon tyłu. W 2002 roku, zrezygnowano z litery E w oznaczeniu. W kolejnym roku przeniesiono produkcję z Japonii do Hiszpanii a przy okazji skorygowano ustawienie tylnego amortyzatora…

suzuki GS500F
Wersja z owiewką znacząco poprawiła dzielność turystyczną…

Suzuki GS500F, z owiewką…

Największe zmiany, wyraźnie widoczne nawet dla niewprawnego obserwatora wprowadzono w 2004 roku. Motocykl otrzymał pełną osłonę czołową przypominającą stylistycznie serię GSXR. Osłona chroniła przed wiatrem i deszczem poprawiając komfort. Nadała także nowej dynamiki wizualnej i nieco zmieniła charakter motocykla. Przy okazji wprowadzono chłodnicę oleju. Do końca produkcji, do 2007 roku motocykl pozostał bez zmian.

Nasza opinia Suzuki GS500E / Suzuki GS500F

Suzuki GS500E / Suzuki GS500F to model pancerny, tani w eksploatacji i o świetnych właściwościach jezdnych w odniesieniu do lat produkcji, ceny i pojemności. Poza kiepskim zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz opisywanymi wadami okazuje się trwałym środkiem logistycznym. Wspomniana korozja atakuje szczególnie układ wydechowy i ramę.

Oczywiście z racji wieku, wiele egzemplarzy jest wyeksploatowanych nie tylko przez poprzednich właścicieli, ale i szkoły jazdy, kurierów. Jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz, warto go kupić. Motocykl będzie tanim, pewnym, zwrotnym i przyjaznym środkiem transportu. Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się od 2, a sięgają 9 tys.zł. Nieco droższe są GS500F, gdzie przedział cenowy przyjmie wartości 5-11 tys.zł.

Naszym zdaniem to lepszy pomysł, niż brnięcie w mocniejsze, bardziej zaniedbane, czterocylindrowe pojazdy konkurencji w wątpliwym stanie technicznym. Osiągami GS500 od nich nie odbiega (np. Diversion 600) wyraźnie zdobywając przewagę zwrotnością i kosztami eksploatacji…

Suzuki GS500E wady i zalety

Zalety:

-dynamiczny, trwały i oszczędny silnik

-doskonała zwrotność i poręczność

-skuteczne hamulce

-stabilne podwozie

-niskie koszty eksploatacji, cena

Wady:

– niezbyt wygodne miejsce pasażera

-słaba jakość wykonania


Więcej w Motocykle, Używane, Wyróżnione, YoungTimer
Barton Blade-R 125 – motocykl sportowy na kategorię B [test, video, opinia]

Barton Blade-R to motocykl 125 na prawo jazdy kategorii B. Wygląda potężnie, ma azjatyckie pochodzenie, kosztuje ponad 13 000 złotych....

Zamknij