Francuskie towarzystwo Mutuelle des Motards przygotowało coroczne zestawienie najczęściej kradzionych motocykli. Przy okazji zbadano przyzwyczajenia zwykłych motocyklistów, aby wyciągnąć wnioski.

źródło: Mutuelle des Motards

Co ważne, lista nie została stworzona na podstawie sumy skradzionych motocykli. Wyznacznikiem jest częstotliwość kradzieży – to znaczy zależność pomiędzy liczbą skradzionych oraz ubezpieczonych (zarejestrowanych) modeli. Aby statystyka była wiarygodna, pod uwagę brane były tylko motocykle z dostatecznie dużą liczbą polis OC.

TOP 10 kradzionych motocykli we Francji w 2020 roku wg Mutuelle des Motards:

Poz.MarkaModel
1HONDA750 X-ADV
2HONDA125 PCX
3YAMAHA500, 530 & 560 T-MAX
4HONDA1000 & 1100 AFRICA-TWIN
5HONDA125 FORZA
6YAMAHATRACER 900GT
7BMWR1200 & R1250 GS & Adventure
8PIAGGIO125cm3 Classic Range VESPA
9TRIUMPH675 & 765 STREET TRIPLE
10PIAGGIO350 MP3 LT

Czy więcej rejestracji oznacza więcej kradzieży?

Według przyjętych kryteriów można byłoby wyciągnąć wniosek, że im więcej zarejestrowanych i ubezpieczonych egzemplarzy danego modelu motocykla, tym bardziej podatny jest on na kradzieże. Jednak top 50 sprzedaży nie pokrywa się z top 50 kradzieży – na powyższej liście nie ma na przykład Yamahy MT-07. Nie pojawiają się też takie kategorie, jak customy, cafe-racery, scramblery, czy modele typu neo-retro.

Co o kradzieżach myślą sami motocykliści?

Mutuelle des Motards przeprowadziło ankietę wśród motocyklistów. Wynika z niej, że aż 47% uznaje motocykle sportowe za najbardziej atrakcyjne dla złodziei. Tymczasem w liście top 10 nie pojawia się żaden model z pełnymi owiewkami.

Jedynym modelem, który zbliża się do ideologii motocykli sportowych, jest Triumph Street Triple zanotowany na 9. miejscu. Wbrew popularnej opinii, skutery kradzione są 5 razy częściej niż sporty – zarówno maxi skutery, jak też wszelkiego rodzaju skutery klasy 125.

Warto jednak zauważyć, że w ostatnich latach coraz częściej kradzione są duże adventure – na liście obecne są Honda Africa Twin oraz BMW GS.

Czy motocykliści używają blokad albo nadajników GPS?

W przeprowadzonej ankiecie, towarzystwo zbadało też przyzwyczajenia motocyklistów dotyczące blokad. Okazuje się, że większość motocyklistów wydaje na zabezpieczenia poniżej 100 euro (i to biorąc pod uwagę, że kupują nowy motocykl/skuter tylko raz na 10 lat).

Co jeszcze bardziej niepokojące, aż 1/3 motocyklistów nie jest świadoma dostępności urządzeń GPS do namierzania motocykla, a do tego zaledwie 7% jednośladów posiada urządzenia GPS.

Motocykliści przyznali w ankiecie, że z posiadanych przez siebie blokad i innych urządzeń korzystają w 68% okazji.

Wnioski?

Mniej niż 30% motocykli jest odnajdywanych po kradzieżach. Nadajniki GPS są w stanie znacznie poprawić te statystyki, pozwalając właścicielom odzyskiwać swoje jednoślady” – mówi Yannick Bournazel z towarzystwa Mutuelle des Motards.

“Ich ceny spadają, konkurencja jest silna, a nadajniki GPS są prawdziwym rozwiązaniem, nad którym właśnie pracujemy wraz z producentami.”

Mutuelle des Motards stara się wpłynąć zarówno na motocyklistów, jak na producentów motocykli, aby przemyśleli stosowane zabezpieczenia i chętniej z nich korzystali.


Więcej w Newsy, Wyróżnione, Ze świata
Suzuki GS500E
Suzuki GS500E / GS500F (1989-2007) motocykl używany na kategorię A2 (dane techniczne, opis, nasza opinia, zmiany, wady/zalety)

Suzuki GS500E / GS500F (1989-2007) to bestseller wśród motocykli używanych. Przeczytaj opis, poznaj  naszą opinię oraz historię zmian, wady i...

Zamknij