35 procent mniej zabitych na polskich drogach! Nowe prawo i mandaty działają? - Motogen.pl

Na polskich drogach było znacznie mniej wypadków i ofiar śmiertelnych. Przyczyną poprawy bezpieczeństwa mają być inwestycje w infrastrukturę drogową oraz nowe taryfikatory mandatowe.

Z okazji nadchodzącego długiego weekendu oraz Wszystkich Świętych, w piątek 28 października, Ministerstwo Infrastruktury wraz z Generalną Inspekcją Transportu Drogowego zorganizowały konferencję. Dotyczyła ona przede wszystkim planów dotyczących dbania o bezpieczeństwo drogowe w nadchodzących dniach, mówiono o tym, jakiego rodzaju działania i kontrole zostaną podjęte.

Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber oraz szef GITD Alvin Gajadhur wspomnieli jednak jeszcze o czymś. Chodzi o wyśmienite wyniki związane z redukcją śmiertelności na polskich drogach.

Na drogach jest bezpieczniej

Przedstawiciele rządu porównywali okres roku 2022 (od 1 stycznia do 26 października), do analogicznego okresu w roku 2019. Lata 2020 oraz 2021 zostały z grubsza pominięte, ponieważ ze względu na pandemię, lockdown i ograniczenia ruchu, lata te zaburzają statystykę.

Wśród przedstawiony wyników, na polskich drogach znalazły się same spadki w okresie 2019-2022:

  • minus 27,6% – spadek liczby wypadków;
  • minus 34,7% – spadek liczby zabitych;
  • minus 28,9% – spadek liczby rannych;
  • 23 tys. zamiast 38 tys. – spadek liczby zatrzymanych praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym.

Alvin Gajadhur dodał jeszcze kilka wyników z systemu fotoradarów CANARD dotyczących porównania pierwszych dziesięciu miesięcy lat 2021 oraz 2022:

  • 770 tys. zamiast 1 mln 206 tys. – spadek liczby przypadków przekroczenia prędkości;
  • minus 63% – spadek liczby przekroczeń prędkości powyżej 30 km/h (od progu, za który w sposób znaczący podniesiono wysokość grzywny w postępowaniu mandatowym).
Rafał Weber oraz Alvin Gajadhur

Wyższe mandaty, lepsza infrastruktura

Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber oraz szef GITD Alvin Gajadhur podają, że przyczynami poprawienia bezpieczeństwa na polskich drogach są między innymi:

  • inwestycje na sieci dróg krajowych;
  • inwestycje samorządowe, polegające na budowie, przebudowie lub modernizacji dróg lokalnych;
  • inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, obejmujące m.in. doświetlenie przejść dla pieszych;
  • kampanie społeczne realizowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
  • zmiany prawne, które pozwalają na skuteczną walkę z piratami drogowymi popełniającymi najgroźniejsze wykroczenia w ruchu drogowy.

W ostatnim podpunkcie chodzi oczywiście o zaostrzenie taryfikatorów: nowe mandaty od stycznia 2022 oraz nowe punkty karne od września 2022.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany