Na polskich drogach było znacznie mniej wypadków i ofiar śmiertelnych. Przyczyną poprawy bezpieczeństwa mają być inwestycje w infrastrukturę drogową oraz nowe taryfikatory mandatowe.
Z okazji nadchodzącego długiego weekendu oraz Wszystkich Świętych, w piątek 28 października, Ministerstwo Infrastruktury wraz z Generalną Inspekcją Transportu Drogowego zorganizowały konferencję. Dotyczyła ona przede wszystkim planów dotyczących dbania o bezpieczeństwo drogowe w nadchodzących dniach, mówiono o tym, jakiego rodzaju działania i kontrole zostaną podjęte.
Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber oraz szef GITD Alvin Gajadhur wspomnieli jednak jeszcze o czymś. Chodzi o wyśmienite wyniki związane z redukcją śmiertelności na polskich drogach.
Na drogach jest bezpieczniej
Przedstawiciele rządu porównywali okres roku 2022 (od 1 stycznia do 26 października), do analogicznego okresu w roku 2019. Lata 2020 oraz 2021 zostały z grubsza pominięte, ponieważ ze względu na pandemię, lockdown i ograniczenia ruchu, lata te zaburzają statystykę.

Wśród przedstawiony wyników, na polskich drogach znalazły się same spadki w okresie 2019-2022:
- minus 27,6% – spadek liczby wypadków;
- minus 34,7% – spadek liczby zabitych;
- minus 28,9% – spadek liczby rannych;
- 23 tys. zamiast 38 tys. – spadek liczby zatrzymanych praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym.
Alvin Gajadhur dodał jeszcze kilka wyników z systemu fotoradarów CANARD dotyczących porównania pierwszych dziesięciu miesięcy lat 2021 oraz 2022:
- 770 tys. zamiast 1 mln 206 tys. – spadek liczby przypadków przekroczenia prędkości;
- minus 63% – spadek liczby przekroczeń prędkości powyżej 30 km/h (od progu, za który w sposób znaczący podniesiono wysokość grzywny w postępowaniu mandatowym).

Wyższe mandaty, lepsza infrastruktura
Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber oraz szef GITD Alvin Gajadhur podają, że przyczynami poprawienia bezpieczeństwa na polskich drogach są między innymi:
- inwestycje na sieci dróg krajowych;
- inwestycje samorządowe, polegające na budowie, przebudowie lub modernizacji dróg lokalnych;
- inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, obejmujące m.in. doświetlenie przejść dla pieszych;
- kampanie społeczne realizowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
- zmiany prawne, które pozwalają na skuteczną walkę z piratami drogowymi popełniającymi najgroźniejsze wykroczenia w ruchu drogowy.
W ostatnim podpunkcie chodzi oczywiście o zaostrzenie taryfikatorów: nowe mandaty od stycznia 2022 oraz nowe punkty karne od września 2022.
Zostaw odpowiedź