Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Felietony Scrambler i Ducati. Historia i współczesność Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Felietony

Scrambler i Ducati. Historia i współczesność

Scrambler to niekoniecznie jajecznica. Zwłaszcza Scrambler Ducati.

Nawiązanie do jajecznicy wcale niej jest tak zupełnie od czapy, bo pierwsze Scramblery Ducati występowały bardzo często w kolorze żółtym. A i teraz linia Scrambler, którą Ducati pragnie wmówić jako osobną markę, też lansowana jest w żółci, a nie krwistej czerwieni charakterystycznej dla Ducati.

 

Scrambler: geneza

 

Czym tak naprawdę jest scrambler? Skąd się wziął? Geneza tego gatunku sięga przynajmniej połowy XX wieku. Dawniej nie produkowano tak bardzo „zdefiniowanych” motocykli jak teraz. Dziś mamy do czynienia z motocyklami na szosę, na lekki teren, cięższy teren do wyścigów, do motocrossu, podróży, a także terenowe szosówki i szosowe terenówki. No dobrze, tutaj się trochę zapędziłem. Kiedyś było nieco inaczej. Ten sam motocykl służył i do rekreacji, i do zawodów. Co więcej. Sam sport motocyklowy też różnił się znacznie od tego, co mamy dziś. Motocykle były bardziej wszechstronne. Ta sama maszyna w jeden weekend stawała w szranki w rajdzie terenowym, albo obserwowanym (dziś nazywamy go trialem), a w następny ścigała się z maksymalną prędkością po ulicach miast w cyklu wyścigów drogowych. Często po kocich łbach i torowiskach tramwajowych. Czy ktoś jest dziś w stanie wyobrazić, że ten sam człowiek przyjeżdża swoją, powiedzmy Yamahą YZF-R1 i po kilku modyfikacjach próbuje nią wystartować np. w #111Megawatt, a potem jak gdyby nigdy nic jedzie do Poznania pościgać się w drogowych Mistrzostwach Polski? Niepojęte? W połowie ubiegłego stulecia nie było to niczym nadzwyczajnym. Nieraz można przeczytać wspomnienia także naszych, wspaniałych zawodników motocyklowych, jak po wyścigu szosowym przystosowują maszynę do chociażby Rajdu Tatrzańskiego i w obawie o gliniaste odcinki modyfikują błotniki, unosząc je, aby zapobiec zakleszczeniu kół przez błoto.

 

 

Scrambler: definicja

 

Rozwój motocyklizmu, jak i precyzowanie się gustów wymusiło na producentach nieco lepsze dopasowywanie maszyn do potrzeb klientów. Można powiedzieć, że scramblery były prekursorem pierwszych maszyn enduro. Nieco lepiej fabrycznie przystosowane do zjeżdżania na boczne drogi, a także trochę trudniejszy teren. Choć gatunek motocykli jako taki był znany od lat, to jako nazwy handlowej użyło jej po raz pierwszy Ducati. Produkowany w latach 60. i 70. Scrambler był lekką maszyną uniwersalną. To chyba najtrafniejsze słowo. Ani nie stricte terenową, ani drogową. Nieco agresywniejsza rzeźba bieżnika sprawiała, że zjazd w boczną drogę nie stanowił problemu, a niska masa i poręczność dawały niezłą dzielność terenową. Najbardziej powszechna czterosuwowa trzystapięćdziesiątka (dokładnie 340,2 ccm) wyposażona w rozrząd SOHC z dwoma zaworami na cylinder generowała moc 27 KM, która pozwalała jej do rozpędzenia Scramblera do 130 km/h. Maszyny te były dość pożądane i trwałe. Odwiedzając ostatnie WDW (World Ducati Week) w Misano na terenie zlotu Ducatisti, widziałem całkiem sporo dobrze zachowanych Scramblerów. I widać było, że nie są to pojazdy kolekcjonerskie, wciąż traktowane są przez wielu właścicieli jako pojazdy użytkowe, a nie kapliczki do oddawania czci. Jednym z ciekawszych Scramblerów Ducati była produkowana tylko przez dwa lata (1970-1971) wersja 450 R/T. Wyposażona była w napędzany wałkiem królewskim rozrząd desmodromiczny, który lata później stał się wizytówką koncernu z Borgo Panigale. Od 1962 do 1976 roku Scrambler powstawał w ośmiu wersjach pojemnościowych, jak i silnikowych, od 125 ccm do 450 ccm.

 

 

Modele Ducati Scrambler:

 

  • Scrambler OHC 250 (1962-1963)
  • Scrambler 250 (1964-1968)
  • Scrambler 350 (1967-1968)
  • Scrambler 125 (1970-1971)
  • Scrambler 250 (1968-1975)
  • Scrambler 350 (1968-1975)
  • Scrambler 450 (1969-1976)
  • Scrambler Desmo R/T 450 (1970-1971)
  • Scrambler Icon (2015-w produkcji)
  • Scrambler Classic (2015-w produkcji)
  • Scrambler Full Throttle (2015-w produkcji)
  • Scrambler Urban Enduro (2015-2016)
  • Scrambbler Flat Track Pro (2016)
  • Scrambler Sixty2 (2016 - w produkcji)
  • Scrambler Cafè Racer (2017 - w produkcji)
  • Scrambler Desert Sled (2017 - w produkcji)

 

Scrambler: reaktywacja

 

Na fali nostalgii, jaka wybuchła w XXI wieku, firmy zaczęły czerpać pełnymi garściami z przeszłości. Rynek doczekał się zupełnie fabrycznych cafe racerów. Naturalną koleją rzeczy było pojawienie się seryjnych scramblerów. Początek wieku dał m.in. dość dobrze znanego Triumpha Scramblera, ale też dość niszowe Moto Morini Scrambler. Nawet japońska Yamaha przygotowała na ten rok wariację na temat swego XV 950, przemodelowanego na właśnie scramblera. Co prawda u Yamahy nazwa ta nie pada wprost, ale nikt nie zaprzecza, że mamy do czynienia ze scramblerem, w dodatku sam skrót SCR 950 jest wystarczająco wymowny. I bardzo dobrze! Fajne są takie konstrukcje. Jednak cofnijmy się do 2015 roku. To, co wydarzyło się wówczas zasługuje na osobny rozdział.

 

 

Scrambler: Ducati 2015

 

Po 39 latach Ducati reaktywowało Scramblera w nieco innej formie, niż robiło to konkurencja. Koncern z Bolonii postanowił nie tyle odtworzyć model sprzed lat, ale stworzyć... osobną markę. Tak przedstawiane są Scramblery Ducati. Mają swój kącik w każdym salonie, a na wszelkich oficjalnych imprezach również jest delikatnie mówiąc, odseparowany od „Czerwonego Ducati”. No właśnie. Nawet kolor oficjalny dla Scramblera jest inny. To intensywna żółta barwa. Można to zrozumieć. Ducati ma kojarzyć się z osiągami, sportem i wyczynem. Scrambler może pozwolić sobie na więcej luzu i spontaniczności. Taki jest zamysł. Stąd wziął się m.in. tak opasły katalog akcesoriów dodatkowych. Scrambler ma być do zabawy. Do przeróbek. Do dłubaniny. Tu warto wspomnieć o międzynarodowym konkursie dla dealerów Ducati - Custom Rumble Contest. W 2016 roku projekt Iron Lungs, stworzony przy współpracy konstruktora Christiana Boosena z 86 Gear Motorcycles i artysty Pawła Swanskiego, zaszedł bardzo wysoko w tym konkursie.

 

Więcej o motocyklach Ducati
Redaktor naczelny
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści