Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Naprawa kasków motocyklowych - czy warto? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Naprawa kasków motocyklowych - czy warto?

Kask motocyklowy to kluczowy element odpowiedzialny za nasze bezpieczeństwo na motocyklu. Czy naprawa kasków motocyklowych ma sens i czy jest bezpieczna?

Niezależnie od konstrukcji kasku, czy użytych do jego produkcji materiałów, zawsze ma on takie samo zadanie – ochronić głowę przed konsekwencjami uderzenia. Zadanie to każdy z producentów realizuje na swój sposób, stosując rozmaite materiały i rozwiązania.

 

Dwie koncepcje ochrony

 

Jedną z najbardziej rozpowszechnionych koncepcji ochrony głowy jest stosowanie do produkcji skorupy kompozytu – kilku bardzo wytrzymałych materiałów, takich jak kevlar, włókno szklane, aramid czy włókno węglowe. Uzyskana skorupa jest bardzo twarda i sztywna – jej zadaniem jest ochrona przed perforacją, ale także rozpraszanie energii uderzenia po powierzchni. Tę technikę stosują między innymi X-Lite, Arai czy Shoei.

 

Inna koncepcja zakłada wykorzystanie do produkcji kasku formowanego na gorąco tworzywa sztucznego. Zasada ochrony głowy jest tam całkiem inna – zadaniem skorupy jest odebrać uderzenie i rozpaść się. Takie rozwiązanie stosują Nolan, Shark, Ispido czy SMK. Podobna koncepcja dotyczy także kasków wykonanych z włókien węglowych.

 

Niezależnie od koncepcji ochrony głowy, każdy certyfikowany kask jako warstwę amortyzującą uderzenie wykorzystuje EPS – spieniany polistyren, często o różnej gęstości, zależnej od tego, która część kasku bardziej narażona jest na uderzenie w razie wypadku.

 

Kask działa tylko raz

 

W obu przypadkach kask jest jednak zaprojektowany tylko do jednokrotnego użycia. Naprawa kasków motocyklowych uszkodzonych podczas wypadku lub nawet niegroźnego z pozoru uderzenia, niesie ze sobą ryzyko bardzo poważnych konsekwencji podczas następnego zdarzenia. Co ważne – kask trzeba szczególnie chronić także przed upadkiem – nawet taki z niewielkiej wysokości może spowodować mikropęknięcia, które znacznie osłabią konstrukcję skorupy.

 

Kiedy zatem naprawa kasków motocyklowych może mieć sens? Tylko wtedy, gdy nie dotyczy kluczowych dla bezpieczeństwa systemów. Można wymieniać lub naprawiać elementy wlotów powietrza, mocowania wizjera, wyściółki. Jednak ingerencja w skorupę (na przykład klejenie), wizjer, zapięcie i pasek mogą skończyć się tragicznie.

 

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści