Temperatury w MotoGP: jak zimna może być benzyna i ile stopni Celsjusza ma…? Jędrzejak 24 września 2020 MotoGP, Porady, Sport, Warsztat Ile stopni ma paliwo używane w MotoGP? A do jakiej temperatury rozgrzewa się komora spalania w silniku? MotoGP przygotowało krótką, ale dość ciekawą prezentację na temat wyścigowych temperatur. Wiadomo, że przy zaciętych pojedynkach na torze atmosfera staje się gorąca, mimo że umysły zawodników powinny pozostawać chłodne… Ale ile stopni Celsjusza tak naprawdę mają poszczególne części lub płyny? Film został udostępniony przez MotoGP na Facebooku, ale możecie obejrzeć go także na YouTube. Paliwo – ok. 10 °CZawodnik – ok. 37,5 °CWoda (w układzie chłodzenia silnika) – ok. 80 °COpony – ponad 100 °CTarcze hamulcowe z przodu – od 200 do 600 °CGazy wylotowe – ponad 700 °CKomora spalania – ponad 1800 °C Temperatura paliwa w MotoGP a regulamin Temperatura benzyny w prezentacji podana została w przybliżeniu, jako około 10 °C. Dotyczy ona momentu wlewania do zbiornika przed wyścigiem. Jest to ciekawostka, która zasługuje na wyjaśnienie. Limit pojemności paliwa w MotoGP wynosi 22 litry. Każdemu zespołowi zależy na tym, aby paliwo było chłodne – im benzyna zimniejsza, tym jest gęstsza, a więc z 22 litrów wykrzesać można większy zasięg. Zespoły nie mogą jednak chłodzić paliwa do woli, a proces jest ściśle opisany przez regulamin. Benzyna używana w motocyklach MotoGP może być co najwyżej o 15 °C zimniejsza, niż temperatura otoczenia. Ta z kolei wyświetlana jest na oficjalnych monitorach na 75 minut przed startem. Na 75 minut przed startem każdy zespół MotoGP otrzymuje przydzielonego nadzorcę, który weryfikuje czy sama benzyna, główny zbiornik benzyny, kanistry do przenoszenia, a także zbiornik w motocyklu nie nie przekraczają poziomu o 15 °C niższego niż temperatura otoczenia. Dopiero wtedy paliwo może zostać nalane do motocykla. Idąc dalej – stosowanie w motocyklach urządzeń sztucznie obniżających temperaturę paliwa jest zabronione. Za to regulamin nie mówi nic o zapobieganiu jej podnoszenia – dlatego na polach startowych przed wyścigiem, na motocyklach MotoGP zauważyć można maty odbijające gorące promienie słońca.