Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że jest w tym dużo marketingowej papki, ponieważ Bosch jest największym producentem systemów ABS na świecie i obecnie zaciera ręce przed wprowadzeniem przepisów mówiących o obowiązkowym wyposażeniu w system ABS nowych motocykli sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Taki przepis wejdzie w życie w 2017 roku. Obecnie Bosch wyprodukował już ponad milion systemów ABS dla motocykli.

Według ekspertów z Bosch motocykle stają się wbrew pozorom bezpieczniejsze, a liczba wypadków śmiertelnych na niemieckich drogach w latach 2008 – 2013 spadła o 13%. Duży wpływ na taki stan rzeczy ma mieć właśnie ABS, który ma zapobiegać jednej czwartej zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym.

Do ABS dołączył również system MSC, który zaprezentowano w motocyklu KTM 1190 Adventure. MSC to Motorcycle Stability Control, który jest połączeniem funkcji ABS i kontroli trakcji. MSC zapobiega uślizgowi kół podczas hamowania lub przyspieszania w zakręcie. Jest on porównywany do ESP stosowanego w samochodach. Podobne rozwiązanie wprowadziło również BMW w modelu HP4, a więc jest ono nieco bardziej ekskluzywne niż MSC biorąc pod uwagę fakt, że w wielu krajach zamówienia na model HP4 nie są już przyjmowane.

Ostatnia ciekawostka nie jest związana z działaniami systemów, ale z pogodą. Otóż najwięcej wypadków śmiertelnych zdarza się przy ładnej pogodzie. Nie powinno to dziwić, ponieważ w słoneczny, letni dzień, przy doskonałej widoczności podświadomie opuszczamy gardę. Oprócz tego w słoneczne dni większa liczba motocyklistów decyduje się wyciągnąć swoje maszyny na przejażdżkę.

Wracając do systemów wspomagających kierowcę, czekamy z niecierpliwością na odpowiedź Nissin i Continental, ponieważ tylko oni nie mają jeszcze systemu na wzór MSC. Systemy ABS Nissin można znaleźć chociażby w motocyklach marki Honda, gdzie montowany jest doskonale spisujący się C-ABS, który nie tylko zapobiega blokowaniu kół, ale również przenosi siłę hamowania na drugie koło jeśli za mocno wciśniemy klamkę. Podobnie działa ABS 9 Enhanced firmy Bosch, w którym takie rozwiązanie ma oznaczenie eCBS.

A co Wy sądzicie na temat montowania w motocyklach systemów ABS, kontroli trakcji i innych wspomagaczy? Ratują tyłek czy przeszkadzają?

Autor: Wojciech Grzesiak