System ratunkowy, połączenie alarmowe, eCall – niezależnie od nazwy, cel jest taki sam. Aby służby ratunkowe przybyły na miejsce wypadku motocyklisty automatycznie w jak najkrótszym czasie.

Automatyczne systemy połączeń ratunkowych są obowiązkowo montowane w nowych samochodach sprzedawanych w UE od kwietnia 2018. Z kolei w motocyklach mamy system eCall znany z BMW Motorrad – jego dokładny sposób działania możecie znać z naszego obszernego opisu.

Teraz do gry w tym polu wkracza kolejny gigant motoryzacyjny. Niemiecki Bosch pochwalił się wprowadzeniem nowego systemu ratunkowego dla motocyklistów.

Bosch Help Connect

System połączeń alarmowych Bosch Help Connect będzie układem połączonym z obecnymi już w motocyklu czujnikami (w tym IMU, czyli kontrola stabilności Bosch MSC). Obsługa Help Center zintegrowana będzie w aplikacji smartfonowej: albo takiej, pochodzącej i łączącej się motocyklem od danego producenta, albo we własnej aplikacji Boscha.

Jak działa Bosch Help Connect
Schemat działania Bosch Help Connect

Poza wieloma danymi z opracowania dotychczasowych systemów, Bosch przeprowadził 18 motocyklowych crash-testów, aby przeprowadzić dodatkowe analizy scenariuszy wypadków.

System ratunkowy Bosch Help Connect – jak to działa?

  • Zaawansowane, inteligentne algorytmy w systemie motocykla, na podstawie jego czujników, potrafią rozpoznać typ wypadku.
  • Zaprogramowany w motocyklu Help Connect połączony jest bluetoothem z aplikacją na smartfonie, a więc centrum telefonicznie natychmiastowo realizuje połączenie z zapytaniem o stan motocyklisty.
  • Jeżeli motocyklista nie odpowiada, a wypadek był poważny, na miejsce natychmiast wysyłane są służby ratunkowe.
  • Służby otrzymują precyzyjny zestaw informacji, wraz z typem wypadku, a także dokładną lokalizacją motocyklisty, dzięki lokalizacji smartfona.
  • Jeżeli użytkownik stworzył wcześniej swój profil w aplikacji, do służb ratowniczych mogą zostać przesłane podstawowe informacje medyczne.
  • Aplikacja Help Connect możne także wysłać powiadomienia do wcześniej ustawione kontaktów do najbliższych.
  • Dla starszych motocykli i samochodów dostępna jest wtyczka Vivatar do gniazda zapalniczki.

Także dla starszych motocykli (i samochodów)!

Bosch przewidział także możliwość użycia systemu ratunkowego Hepl Center w starszych samochodach i motocyklach, pozbawionych zaawansowanych czujników zintegrowanych. Rozwiązaniem jest wtyczka-ładowarka 12V, zawierająca w sobie czujniki oraz moduł Bluetooth do połączenia z aplikacją na smartfonie. Nazywa się Bosch Vivatar. Reszta schematu działania wygląda podobnie.

Jesteśmy przekonani, że wtyczka jest zdecydowanie mniej precyzyjna, niż układ czujników zintegrowanych. Chociaż z pewnością znacznie podnosi bezpieczeństwo

Bosch Vivatar jako wtyczka
Wtyczka Bosch Vivatar dla starszych motocykli i samochodów bez zintegrowanych czujników.

Cena?

Wtyczkę Bosch Vivatar można kupić z abonamentem na miesiąc za 50 Euro lub na rok za 80 Euro. Posiadając już samą wtyczkę, dalsze przedłużenie subskrypcji kosztuje albo 5 Euro na miesiąc, albo 40 Euro na rok.

Bosch w swoim komunikacie o zintegrowanym Help Connect nie wspomniał ani słowem o cenie, ale domyślamy się, że może to być usługa darmowa. Dokładnie, jak przypadku eCall w BMW.

Gdzie i kiedy?

Zintegrowana z motocyklem usługa Bosch Help Connect póki co dostępna będzie jedynie dla klientów z Niemiec, ale obszar obsługi systemu ratunkowego obejmuje 11 krajów EU: Niemcy, Austria, Belgia, Francja, Włochy, Irlandia, Luksemburg, Niderlandy, Hiszpania, Szwajcaria oraz Wielka Brytania. Póki co na liście nie ma Polski, ale nie ma także wątpliwości, że system jest wciąż rozwojowy.

Ryzyko utraty życia w wypadku komunikacyjnym jest 20 razy wyższe dla motocyklistów, niż kierowców samochodów. Z kolei automatyczna, natychmiastowa reakcja służb ratunkowych może zredukować czas dotarcia na miejsce wypadku 50 %.

Dlatego jako motocykliści potrzebujemy takich systemów, jak Bosch Help Connect oraz eCall w BMW.

Bosch jako nowy “Anioł Stróż”

Dlaczego Bosch to robi?

Niemiecka firma Bosch produkuje wiele, a w motocyklach znamy ją m.in. z zaawansowanych systemów ABS i kontroli trakcji (w tym czułe na pochylenia) montowanych w wielu motocyklach od wielu lat. Jednym z najnowszych systemów jest wieloosiowy czujnik IMU, który w szeregu nowych motocykli różnych producentów stanowi podstawę funkcjonowania wszystkich asystentów jazdy.

Bosch opracowuje także motocyklowy system radarów i lidarów niezbędnych do aktywnego tempomatu i wykrywania przeszkód. Radary trafią do nowych motocykli już w najbliższych premierach. Krótko mówiąc, można tej firmie ufać.

Więcej w Akcesoria, Nowości rynkowe, Wyróżnione
[Test] opinia, dane techniczne] Harley-Davidson Road Glide Limited 2020

Są motocykle, do których trzeba dorosnąć mentalnie. Brzmi jak frazes, ale dokładnie coś takiego doświadczyłem, w odniesieniu do...Harley-Davidsona Road Glide...

Zamknij