Ładowarki do akumulatorów Oxford: jak wybrać najlepszy prostownik do motocykla, poradnik o ładowaniu akumulatora - Motogen.pl

Ładowarki do akumulatorów Oxford to świetny sposób, aby zadbać o stan baterii w motocyklu. Prostownik czy ładowarka – czym się różnią i jakie urządzenie do ładowania i podtrzymania akumulatora wybrać? Oto poradnik o ładowaniu i ładowarkach akumulatorów motocyklowych marki Oxford.

Ładowarki do akumulatorów motocyklowych marki Oxford to prosty i skuteczny sposób na poprawienie jakości życia akumulatora oraz zagwarantowanie sobie pewności odpalenia silnika nawet po długim postoju. Kilka akapitów niżej prezentujemy poradnik dotyczący wyboru spośród zaawansowanych oraz bardzo zaawansowanych sześciu modeli ładowarek do akumulatorów marki Oxford.

Ale najpierw kilka słów o samych akumulatorach oraz sposobach ładowania.

Akumulator w motocyklu z podłączonymi przewodami do ładowania. Jak widać, przewód posiada bezpiecznik.

Dlaczego akumulator się rozładowuje i czy trzeba go wymieniać?

Akumulator jest jednym z tych podzespołów motocykla, których zużycie jest procesem naturalnym, ponieważ zachodzące procesy chemiczne powodują nieodwracalne zmiany. Raz na kilka lat akumulator po prostu trzeba wymienić i przed zakupem nowej baterii nie ma ucieczki. Niezależnie od tego, jak drogi akumulator posiadamy w motocyklu, jak często nim jeździmy lub jak wysokie obciążenie nakładają na niego odbiorniki prądu w motocyklu, to żywotność akumulatora można przedłużyć. Pomoże w tym ładowarka Oxford (zwana też prostownikiem) do motocykla.

Na pogorszenie jakości pracy akumulatora wpływa wiele czynników. Na przykład temperatura w garażu lub w miejscu parkowania motocykla, czy też częstotliwość odpalania silnika. Kolejnymi zmiennymi jest długość i charakter przejażdżek na motocyklu oraz liczba i moc urządzeń elektrycznych na pokładzie. Wyzwaniem nie do pokonania dla akumulatora może okazać się długotrwałe zimowanie motocykla bez zadbania o baterię. Negatywny wpływ na akumulator może mieć też zły stan instalacji elektrycznej motocykla, ale to temat na inną historię.

Jeżeli zbyt wiele czynników „szkodzi” akumulatorowi, ten może szybko wymagać wymiany. Na szczęście istnieje prosty sposób, aby baterii zapewnić lepsze życie, a sobie zagwarantować pewność odpalenia silnika w każdej sytuacji. Wspomnianym sposobem jest stosowanie sprytnej ładowarki do akumulatora marki Oxford.

Oxford Oximiser 3X

Ładowarka czy prostownik do akumulatora?

Pojęcia prostownik oraz ładowarka do akumulatorów używane są zamiennie, jednak należy uznać to za niedopowiedzenie. Prostownik jest stosunkowo nieskomplikowanym urządzeniem elektrycznym zamieniającym napięcie naprzemienne w stałe. Korzystając z prostownika należy posiadać niezbędną wiedzę do manualnego ustawienia czasu oraz natężenia prądu do ładowania. Z kolei ładowarka posiada w swojej konstrukcji mikroprocesory, czujniki, różne funkcje oraz strategie działania. Dzięki temu ładowarki motocyklowe Oxford potrafią ocenić stan i parametry akumulatora, samodzielnie dobierając optymalny proces ładowania.

Zaawansowanych ładowarek Oxford można używać bez ograniczeń. Codziennie, raz na jakiś czas lub podczas długich postojów motocykla. Zastosowanie ładowarki do podtrzymania jest szczególnie wymagane podczas kilkumiesięcznej zimowej przerwy od jazdy, aby po nadejściu zimy silnik odpalił od pierwszej próby.

Korzystając z ładowarki Oxford nie należy martwić się o przeładowanie, wygotowanie czy innego rodzaju zniszczenie akumulatora. Sprytna ładowarka zawsze zapewni odpowiednią wartość prądu ładowania w zależności o stanu akumulatora. Nie ma także potrzeby odłączania akumulatora od instalacji motocykla. Ładowarki Oxford zaprojektowane są w sposób zapewniający najwyższe bezpieczeństwo użytkowania oraz aby dbać o najlepszy stan akumulatora niezależnie od warunków.

Oxford Oximiser 900 z uchwytem na ścianę

Jak ładować akumulator w motocyklu?

Codzienne korzystanie z ładowarek do akumulatorów Oxford jest niezwykle łatwe. Pierwszy krok to podłączenie przewodu zasilającego do gniazdka 230 V. Urządzenie już działa. Drugi krok to podłączenie się do akumulatora w motocyklu – większość ładowarek posiada w zestawie dwa typy przewodów.

Do akumulatora można podłączyć się albo doraźnie za pomocą przewodów z klamerkami zwanymi „krokodylki”, albo użyć przewodu montowanego na stałe.

Przewody „na stałe” przykręca się końcówkami oczkowymi do samego akumulatora. Na drugim końcu znajduje się wtyczka, którą można w łatwy sposób schować pod kanapą lub za owiewkami. Po zaparkowaniu wystarczy wydobyć wtyczkę i podłączyć ją do przewodu z ładowarki. I gotowe!

Montując ładowarkę i przewody warto pamiętać: czerwony (plus) do czerwonego, czarny (minus) do czarnego. Nic trudnego – kolory przewodów są wyraźne, a wtyczki asymetryczne. Ale jeżeli przez przypadek podłączymy się odwrotnie lub spowodujemy styk, nie ma się czego obawiać. Ładowarki Oxford wyposażone są w układy zabezpieczające, a na przewodach są bezpieczniki eliminujące problem zwarć. Ponadto jednym z etapów pracy ładowarek jest weryfikacja odpowiedniego podłączenia (polaryzacji), a ewentualny błąd sygnalizowany jest stosownym komunikatem.

W zależności od modelu ładowarki, rozpoczyna ona proces ładowania miękko za pomocą niskiego prądu, następnie zapewnia szybkie ładowanie do poziomu ok 85% pojemności, a kolejnymi etapami jest proces doładowania końcowego, weryfikacji i podtrzymywania. Ładowarka nie dopuszcza, aby napięcie akumulatora spadło poniżej 12,6 V, dzięki czemu bateria zawsze pozostaje w perfekcyjnym stanie.

Oximiser 3X wskazuje parametry

Jaką ładowarkę do akumulatora motocyklowego wybrać?

Marka Oxford posiada w ofercie 6 różnych ładowarek do akumulatorów. Dlaczego w ogóle Oxford? Ten brytyjski producent jest globalnym liderem w częściach zamiennych i akcesoriach na rynku motocykli. Swoją rozpoznawalność w Europie i USA zawdzięcza szerokiej ofercie akcesoriów, które tworzone są przez motocyklistów i dla motocyklistów. Flagowymi produktami Oxford są pokrowce, podgrzewane manetki, czy blokady motocyklowe, a także ładowarki do akumulatorów.

Wśród dostępnych produktów jest 5 zaawansowanych i bardzo zaawansowanych ładowarek oraz jeden ciekawy gadżet w postaci ładowarki solarnej, która dla wielu motocyklistów może stać się dodatkiem niezbędnym.

Sprawdźmy czym charakteryzują się ładowarki – w kolejności od najdroższej.

Przegląd i poradnik wśród ładowarek Oxford do akumulatorów motocyklowych

1 – Oxford Oximiser 3X – ok. 444 zł

Oximiser 3X to najbardziej zaawansowana, najmocniejsza i najbardziej uniwersalna ładowarka w gamie Oxford. Posiada do wyboru 3 zautomatyzowane programy ładowania, które dopasowują się do akumulatorów różnego rozmiaru: do motocyklowych (max 36 Ah), do samochodowych (max 125 Ah, czyli nawet do pojazdów rekreacyjnych typu camper), oraz specjalny program do akumulatorów AGM lub na zimowe długie podtrzymanie.. Jeżeli masz wiele zabawek w swoim garażu, jest to ładowarka idealna.

Jako jedyny model z gamy, Oximiser 3X potrafi obsługiwać akumulatory litowo-jonowe. Ponadto ładuje większość typów akumulatorów najczęściej spotykanych w pojazdach, czyli kwasowo-ołowiowe, bezobsługowe, wapiowe, czy typu GEL lub AGM. Ładowarka dopasowana jest do baterii o napięciu nominalnym 12 V i pojemności do 125 Ah. W zależności od trybu pracy, zapewnia do 800 mA lub 3600 mA natężenia ładowania. Może pobudzić i obsługiwać akumulatory głęboko rozładowane (aż do poziomu do 8 V), o ile nie są uszkodzone. Potrafi odratować zasiarczony akumulator. Ładowanie odbywa się w trybie zarządzania wieloetapowego. Na ekranie zweryfikować można przydatne informacje, jak aktualny tryb pracy, natężenie ładowania czy poziom naładowania akumulatora. Czujniki napięcia szybko wykrywają wysoki pobór prądu i automatycznie dostosowują się do najbardziej wydajnego trybu ładowania. Szybkie i skuteczne ładowanie we wszystkich trybach pozwala zminimalizować pobór energii elektrycznej. Zaawansowana technologia pozwala na podłączenie akumulatora do ładowarki i pozostawienie nawet na kilka miesięcy, co idealnie sprawdza się przy zimowaniu motocykla, czy parkowaniu go na kilka lub kilkanaście dni. Przycisk MODE wybiera jeden z trzech trybów pracy (motocykl / samochód / AGM lub długie zimowe podtrzymanie).

Oximiser 3X posiada 8 etapów zarządzania akumulatorem:
1 – Weryfikacja polaryzacji – sprawdza, czy przewody podłączone zostały w odpowiedni sposób.
2 – Analiza akumulatora – ocena stanu baterii i określenie metody ładowania.
3 – Miękki start ładowania – rozpoczyna ładowanie bardzo niskim prądem w sposób narastający, aby zapewnić bezpieczeństwo.
4 – Szybkie ładowanie – ładowanie w szybkim tempie, aby przywrócić akumulator do około 85% pojemności.
5 – Ładowanie absorpcyjne – obniża natężenie ładowania i przełącza się na doładowanie końcowe, aby akumulator został naładowany do 100%.
6 – Kontrola napięcia – cogodzinna kontrola napięcia pozwala ocenić stan akumulatora.
7 – Stan akumulatora – kontrolka LED wskazuje, czy akumulator jest w mocnym lub słabym stanie.
8 – Tryb podtrzymania – jeżeli napięcie spada poniżej akceptowalnego limitu, aplikuje odpowiednie ładowanie, aby stan akumulatora pozostawał perfekcyjny.

Zestaw zawiera ładowarkę, ścienny uchwyt mocujący wraz z kołkami oraz dwa typy przewodów ze zintegrowanym, wodoodpornym bezpiecznikiem. Jedne przewody posiadają końcówki typu „krokodylki”. Drugie przewody z końcówkami oczkowymi montuje się na stałe do pojazdu, a wtyczka zawleczkę zabezpieczającą.

2 – Oxford Oximiser 900 – ok. 226 zł

Uniwersalna ładowarka do większości typów akumulatorów najczęściej spotykanych w pojazdach, czyli kwasowo-ołowiowe, bezobsługowe, wapiowe, czy typu GEL lub AGM. Obsługuje baterie o napięciu nominalnym 12 V i pojemności do 30 Ah. Zapewnia do 900 mA natężenia ładowania. Może pobudzić i obsługiwać głęboko rozładowane akumulatory (aż od 4,1 V), o ile nie są uszkodzone. Na ekranie zweryfikować można przydatne informacje, jak aktualny tryb pracy, natężenie ładowania czy poziom naładowania akumulatora. Zaawansowana technologia pozwala na podłączenie akumulatora do ładowarki i pozostawienie nawet na kilka miesięcy, co idealnie sprawdza się przy zimowaniu motocykla, czy parkowaniu go na kilka lub kilkanaście dni.

Oximiser 900 posiada 6 etapów zarządzania akumulatorem:
1 – Weryfikacja polaryzacji – sprawdza, czy przewody podłączone zostały w odpowiedni sposób.
2 – Analiza akumulatora – ocena stanu baterii i określenie metody ładowania.
3 – Szybkie ładowanie – ładowanie w szybkim tempie, aby przywrócić akumulator do około 85% pojemności.
4 – Ładowanie absorpcyjne – obniża natężenie ładowania i przełącza się na doładowanie końcowe, aby akumulator został naładowany do 100%.
5 – Kontrola napięcia – cogodzinna kontrola napięcia pozwala ocenić stan akumulatora.
6 – Tryb podtrzymania – jeżeli napięcie spada poniżej akceptowalnego limitu, aplikuje odpowiednie ładowanie, aby stan akumulatora pozostawał perfekcyjny.

Zestaw zawiera ładowarkę, ścienny uchwyt mocujący wraz z kołkami oraz dwa typy przewodów ze zintegrowanym bezpiecznikiem. Jedne przewody posiadają końcówki typu „krokodylki”. Drugie przewody z końcówkami oczkowymi montuje się na stałe do pojazdu, a wtyczka zawleczkę zabezpieczającą.

3 – Oxford Oximiser 900 (edycja Anniversary 888) – ok. 188 zł

Ładowarka o identycznych parametrach, jak poprzedni Oximiser 900. Edycja „Anniversary 888” powstała z okazji 45-lecia marki Oxford i charakteryzuje się niebieskimi elementami obudowy ładowarki.

Edycja „Anniversary 888” posiada wyjątkowe opakowanie, ale jednocześnie jest wersją nieznacznie okrojoną w zamian za znacznie niższą cenę. W przeciwieństwie do wszystkich innych ładowarek, w zestawie nie znalazł się uchwyt ścienny oraz przewody zakończone „krokodylkami”. Oba elementy można dokupić.

4 – Oxford Oximiser 601 – ok. 188 zł

Ładowarka o nowoczesnym wyglądzie, ładuje większość typów akumulatorów najczęściej spotykanych w pojazdach, czyli kwasowo-ołowiowe, bezobsługowe, wapiowe, czy typu GEL lub AGM. Dostosowana do akumulatorów o pojemności do 30Ah i napięciu 12 V. Zapewnia do 600 mA natężenia ładowania. Może pobudzić i obsługiwać akumulatory głęboko rozładowane, o ile nie są uszkodzone. Potrafi odzyskać zasiarczony akumulator. Posiada zabezpieczenie przed zwarciem oraz 3-etapowe zarządzanie akumulatorem. Odpowiednie diody wskazują poziom ładowania, błąd podłączenia lub informację o „martwym” akumulatorze.

Oximiser 601 posiada 3 etapy zarządzania akumulatorem:
1 – Weryfikacja polaryzacji – sprawdza, czy przewody podłączone zostały w odpowiedni sposób.
2 – Szybkie ładowanie – ładowanie w szybkim tempie, aby przywrócić akumulator do około 85% pojemności.
3 – Ładowanie spoczynkowe – zapewnia niski, spoczynkowy poziom ładowania do utrzymania napięcia akumulatora.

Zestaw zawiera ładowarkę, ścienny uchwyt mocujący wraz z kołkami oraz dwa typy przewodów ze zintegrowanym bezpiecznikiem. Jedne przewody posiadają końcówki typu „krokodylki”. Drugie przewody z końcówkami oczkowymi montuje się na stałe do pojazdu, a wtyczka zawleczkę zabezpieczającą.

5 – Oxford Oximiser 600 – ok. 134 zł

Prosta ładowarka o klasycznym wyglądzie, ładuje większość typów akumulatorów najczęściej spotykanych w pojazdach, czyli kwasowo-ołowiowe, bezobsługowe, wapiowe, czy typu GEL lub AGM. Dostosowana do akumulatorów o pojemności do 30Ah i napięciu 12 V. Zapewnia do 600 mA natężenia ładowania. Może pobudzić i obsługiwać akumulatory głęboko rozładowane, o ile nie są uszkodzone. Potrafi odzyskać zasiarczony akumulator. Posiada zabezpieczenie przed zwarciem oraz 3-etapowe zarządzanie akumulatorem.

Oximiser 600 posiada 3 etapy zarządzania akumulatorem:
1 – Weryfikacja polaryzacji – sprawdza, czy przewody podłączone zostały w odpowiedni sposób.
2 – Szybkie ładowanie – ładowanie w szybkim tempie, aby przywrócić akumulator do około 85% pojemności.
3 – Ładowanie spoczynkowe – zapewnia niski, spoczynkowy poziom ładowania do utrzymania napięcia akumulatora.

Zestaw zawiera ładowarkę, ścienny uchwyt mocujący wraz z kołkami oraz dwa typy przewodów ze zintegrowanym bezpiecznikiem. Jedne przewody posiadają końcówki typu „krokodylki”. Drugie przewody z końcówkami oczkowymi montuje się na stałe do pojazdu, a wtyczka zawleczkę zabezpieczającą.

6 – Oxford Solariser – ok. 152 zł

Ładowarka na energię słoneczną to doskonała propozycja dla miłośników dalekich podróży, motocyklistów niemających prądu w garażu, bądź po prostu dla osób lubiących ekologiczne ciekawostki.

Obsługuje akumulatory o pojemności do 30 Ah. Panel słoneczny działa w temperaturze od -20 do +100 stopni, dając prąd ładowania na poziomie 10-100 mA. Jego działanie potwierdza dioda LED. Produkt ten doskonale sprawuje się jako urządzenie awaryjne, bądź podtrzymujące działanie akumulatora w czasie dłuższego postoju.

Ładowarkę można pozostawić na przykład za oknem, czy na dachu garażu, a do motocykla przeprowadzić kable zasilające. W zestawie znajdują się przewody umożliwiające podłączenie ładowarki do specjalnego adaptera instalowanego na stałe do motocykla, poprzez krokodylki, jak również do gniazda zapalniczki.

Czy sprytna ładowarka motocyklowa wzbudzi głęboko rozładowany akumulator?

Oxford podkreśla, że jego ładowarki potrafią wzbudzić nawet takie akumulatory, które rozładowane są do głęboko niskiego poziomu napięcia. W zależności od modelu ładowarki, potrafią one wskrzesić nawet akumulatory z poziomu 4,1 V. Teoretycznie jest to możliwe.

Praktycznie jednak Oxford podpowiada, że jeżeli akumulator pozostaje rozładowany poniżej poziomu napięcia 11,9 V nawet na krótki okres, może dojść do permanentnego uszkodzenia. Wtedy nawet najsprytniejsza ładowarka prawdopodobnie nie doprowadzi takiego akumulatora do stanu używalności. W takim przypadku potrzebny jest zakup nowego akumulatora.

Dlatego aby zawsze utrzymywać swoją baterię i motocykl w najlepszym stanie, warto regularnie korzystać ze sprytnych ładowarek Oxford.

Gdzie kupić ładowarki do akumulatorów motocyklowych Oxford?

Ładowarki do akumulatorów Oxford kupisz online na sklep.intercars.pl lub na IMready.eu z dostawą kurierem lub dostawą za 0 zł z odbiorem osobistym w filiach Inter Cars lub I’M Inter Motors. Pełna oferta akcesoriów Oxford dostępna jest również w sprzedaży detalicznej w filiach Inter Cars oraz w sklepach motocyklowych sieci I’M Inter Motors.

Do każdej ładowarki dokupić można takie akcesoria, jak długi 3-metrowy kabel do ładowania, czy wtyczka podłączająca ładowarkę do gniazda zapalniczkowego 12 V.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany