Jazda po rondzie - zasady ruchu po rondach

Jazda po rondzie wciąż sprawia nam ogromne problemy. Choć przepisy wydają się jednoznaczne, zasady jazdy na rondzie dla wielu kierowców są czarną magią. Jak zatem poruszać się po rondzie?

O tym jak jeździć po rondzie napisano już tysiące tekstów, nagrano setki filmów, a i tak, kiedy wjeżdżasz na tego typu skrzyżowanie, trafiasz na kierowców borykających się z problemem jak zrozumieć rondo. Efekt – to właśnie na rondach najczęściej dochodzi do kolizji. A szkoda, bo dla kierowców, którzy wiedzą jak poruszać się po rondzie, to najwygodniejsze ze skrzyżowań. Bardzo rzadko dochodzi tutaj np. do przekroczenia prędkości.

Zasady jazdy na rondzie wcale nie są tak skomplikowane, jak wielu z nas sądzi. Na większości z tych skrzyżowań ustępujemy pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na skrzyżowaniu. Sygnalizuje to połączenie znaków C-12 skrzyżowanie o ruchu okrężnym i A-7 ustąp pierwszeństwa przejazdu. Bywają też, choć rzadko, ronda bez znaku A-7, gdzie zasady jazdy są nieco inne – pierszeństwo na rondzie mają pojazdy z prawej, czyli wjeżdżające na to skrzyżowanie.

Rondo – jak się poruszać

Kiedy obserwuje się polskie skrzyżowania o ruchu okrężnym, można odnieść wrażenie, że wielu kierowców kompletnie nie wie jak jeździć po rondach. Wjeżdżają prawym pasem i objeżdżają nim całe rondo, albo próbują zjeżdżać z ronda z wewnętrznego, lewego pasa, wymuszając pierwszeństwo. Generalnie – nie mają pojęcia jak zachować się na rondzie. A tymczasem zasada jazdy na rondzie jest banalnie prosta, choć wymaga odrobiny wyobraźni przestrzennej.

Jazda po rondzie stanie się prosta i przyjemna, kiedy je „wyprostujesz”, czyli wyobrazisz sobie, że okrąg, który tworzy rondo jest prostym odcinkiem drogi. Jeśli nawet na rondzie są dwa pasy ruchu, bez problemu możesz wyobrazić sobie dwupasmową prostą drogę, z kilkoma zjazdami po prawej stronie.

I teraz wyobraź sobie, że na tej prostej drodze chcesz zjechać trzecim zjazdem. Masz do niego kawałek drogi, jedziesz więc lewym pasem, przepuszczając tych, którzy z prawego pasa skręcają pierwszym i drugim zjazdem. Kiedy mijasz drugi zjazd, zmieniasz pas na prawy i wrzucasz kierunkowskaz, a następnie skręcasz w trzeci zjazd. W ten „wyprostowany” sposób łatwo zrozumieć jak jechać na rondzie, by było bezpiecznie.

Na prostym, dwupasmowym odcinku, nie skręcałbyś z lewego pasa bezpośrednio w prawy zjazd, ale najpierw zjechałbyś na prawy pas. Podobnie wygląda jazda na rondzie – tutaj także przed zjazdem zmieniasz pas na prawy, „zewnętrzny”, aby zjechać. Nawet jeśli znaki poziome dopuszczają zjazd z lewego, „wewnętrznego” pasa, musisz ustąpić pierwszeństwa tym, którzy znajdują się na prawym, „zewnętrznym” pasie. Jeśli zastanawiasz się jak nie wymusić pierwszeństwa na rondzie – odpowiednio wcześniejsza przed zjazdem zmiana pasa na zewnętrzny będzie najlepszym sposobem.

Jak wjeżdżać na rondo

W Polsce kierowcy mają skłonność do wjeżdżania na wielopasmowe ronda wyłącznie z prawego pasa. To błąd – jazda na rondzie z lewego pasa jest wskazana wówczas, kiedy nie zjeżdżasz z niego pierwszym zjazdem. Jazda na rondzie na wprost oznacza, że możesz wybrać opcję wjazdu z prawego lub lewego pasa. A jak prawidłowo skręcać w lewo na rondzie? Tutaj najlepiej wjechać lewym pasem, minąć pierwszy i drugi zjazd, następnie zmienić pas na prawy „zewnętrzny”, włączyć prawy kierunkowskaz i dopiero wówczas zjechać.

Przy tej okazji warto ponownie odwołać się do podanego wyżej przykładu z „wyprostowanym” rondem. Jak przejeżdżać przez rondo bezpiecznie i jak zachować się na rondzie zgodnie z przepisami? Zawsze przy zmianie pasa, sygnalizuj swój zamiar kierunkowskazem i ustępuj pierwszeństwa pojazdowi, który znajduje się na pasie, na który zamierzasz wjechać. Pamiętaj – kierunkowskaz nie daje pierwszeństwa! Czasem zdarza się sytuacja, że trzeba wykonać manewr omijania pojazdów czekających na zjazd i ponownie objechać rondo.

Jak zawrócić na rondzie

To, jak zawracać na rondzie, także sprawia kierowcom sporo problemów, choć jest to czynność bardzo prosta. Reguła jazdy na rondzie w przypadku zawracania, jest taka sama, jak reguła dotycząca zjazdu z ronda – to właśnie dlatego rondo jest bardzo wygodnym skrzyżowaniem, choć tylko dla kierowców, którzy wiedzą jak poruszać się na rondzie.

Jak zawrócić na rondzie? To bardzo proste, przyjmijmy tutaj rondo dwupasmowe, bo to właśnie sprawia kierowcom najwięcej problemów, wjeżdżasz na nie z lewego „wewnętrznego” pasa. Następnie pasem tym objeżdżasz je, mijając kolejne zjazdy. Po minięciu przedostatniego z nich, sygnalizujesz zamiar skrętu na pas prawy „zewnętrzny”, ustępujesz pierwszeństwa pojazdom na nim się znajdującym, zmieniasz pas, a następnie z tego właśnie prawego „zewnętrznego” pasa zjeżdżasz w swój zjazd.

Jak używać kierunkowskazów na rondzie

Tutaj widać ogromne problemy, wynikające tak z niskiej kultury jazdy, jak i braków w edukacji. Powiedzmy sobie krótko i wyraźnie: jazda na rondzie kierunkowskazy lubi, a zatem wykorzystuj je jak najczęściej, sygnalizując zamiar skrętu, nie sam manewr. Dzięki temu inni kierowcy z daleka będą mogli rozpoznać twoje plany i zawczasu się do nich przygotować, a to może uchronić cię przed kolizją.

O tym jak używać kierunkowskazów na rondzie mówi Prawo o ruchu drogowym. Wymaga ono, by sygnalizować zamiar skrętu, a zatem jeśli wjeżdżasz na rondo z zamiarem skrętu w lewo, powinieneś mieć włączony kierunkowskaz. Nieco zamieszania w tej sprawie narobił wyrok WSA w Gliwicach z 2019 r. Sąd uznał, że kierujący ma obowiązek sygnalizowania tylko zamiaru zmiany pasa ruchu i zjazdu z ronda. Naszym zdaniem sygnalizowanie zamiaru skrętu na rondzie w lewo nie szkodzi, a może jedynie pomóc w odczytaniu twoich zamiarów przez innych kierujących.

A jak jechać przez rondo na wprost? Tutaj obowiązuje dokładnie taka sama zasada, jak przy zjeździe z ronda – po minięciu zjazdu, który znajduje się przed tym, w który zamierzasz zjechać, sygnalizujesz zamiar skrętu na pas prawy „zewnętrzny”, ustępujesz pierwszeństwa pojazdom na nim się znajdującym, zmieniasz pas, a następnie z tego właśnie prawego „zewnętrznego” pasa zjeżdżasz w swój zjazd.

Jazda po rondzie ze światłami

Tu sprawa jest prosta – najważniejsze są sygnały wyświetlane przez sygnalizatory uważaj na czerwone światło, ale też na przejazd na żółtym świetle. W przypadku takich rond także obowiązują jednak zasady sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu i kolejna – zakaz wjazdu na skrzyżowanie, jeśli nie ma możliwości opuszczenia go. To bardzo często łamany przepis, a jego lekceważenie nie tylko poważnie utrudnia ruch, ale jest także zagrożony wysokim mandatem – do 500 zł. Prawo jazdy kat a wiek – to nie ma tutaj znaczenia, czasem nawet młodsi kierowcy popełniają ten błąd.

Jedna odpowiedź

  1. Irek

    Szanowna Redakcjo.

    Zwracam się do Was z prośbą, abyście zajęli się dogłębnie wyjaśnieniem zasad używania świateł kierunkowskazów na rondzie (skrzyżowaniu o ruchu okrężnym) pwupasowym z włączonym sygnalizatorem S-1 ze szczególnym uwzględnieniem jedynego ronda ze światłami w Słupsku tj. Ronda Staromiejskiego.

    Jestem wieloletnim kierowcą, a obecnie podwyższam kwalifikacje kierowcy na C, C+E i D. Przeprowadziłem dyskusje z wieloma instruktorami, którzy:
    – jedni twierdzą, że jeżeli włączona jest sygnalizacja to traktujemy owo skrzyżowanie jak zwykłe skrzyżowanie i włączamy kierunkowskaz lewy jak skręcamy w lewo, prawy jak skręcamy w prawo na wprost nie włączamy – i takie jest stanowisko większości instruktorów nauki jazdy i części egzaminatorów w WORD
    – mniejsza część instruktorów i część egzaminatorów twierdzi, że jak jest włączona sygnalizacja to (mam teraz mętlik w głowie) raz traktuje się jak zwykłe skrzyżowanie i włączamy kierunkowskazy (skręcając w lewo lub w prawo) ale jadąc na wprost powinno włączyć się prawy kierunkowskaz zjazdowy.

    Więc jak to jest? traktować to rondo jako zwykłe skrzyżowanie czy pomimo włączonych świateł nadal jak rondo.

    Nadmienię, że jechałem na egzaminie Al. Sienkiewicza przez Rondo Staromiejskie na wprost czyli ul. J. Kilińskiego (przy włączonej sygnalizacji) nie włączyłem prawego kierunkowskazu. Egzaminator w tym miejscu słusznie wskazał mi błąd. Słyszałem również o przypadku oblania innego egzaminowanego za włączenie w tym miejscu kierunkowskazu zjazdowego – pomimo jazdy na wprost.

    Proszę o wyjaśnienie jak właściwie zachować się na takim rondzie ze światłami, ułatwiłoby to wielu kierowcom i kursantom, instruktorom ale i egzaminatorom w bezpieczniejszym poruszaniu się po drogach, właściwym nauczaniu młodych adeptów jazdy ale i nie krzywdzeniu egzaminowanych osób.

    Z poważaniem

    PS pomimo wskazania 1 błędu egzamin zdałem.
    Gdyby Redakcja zajęła się tym tematem, proszę o link do tego artykułu.

    Pozdrawiam

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany