Jaki płyn hamulcowy do motocykla? - Motogen.pl

Jaki płyn hamulcowy do motocykla? Odpowiedni dobór to gwarancja sprawności i wydajności układu hamulcowego

Jaki płyn hamulcowy do motoru?

Dobór odpowiedniego płynu to pewność prawidłowej pracy układu hamulcowego. Najlepiej dobrać taki, jaki przewiduje książka serwisowa.

W motocyklach najczęściej stosowane są trzy rodzaje płynów: DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 będący następcą DOT 4.

Pierwsze dwa są ze sobą mieszalne i można ich używać współwymiennie. Różnią się w największym uproszczeniu temperaturę wrzenia. Pierwszy to 205C, drugi 230C. Dlatego jeśli posiadacie motocykl z sugerowanym DOT 3 a lubicie ostrzejszą jazdę, wymiana na DOT 4 nie będzie błędem.

DOT 5.1 to płyn hamulcowy oparty o silikon. Nie jest mieszalny z wcześniej wymienionymi, przy wymianie DOT 3/DOT 4 zaleca się płukanie układu, a i tak nie wszyscy mechanicy polecają takie przejście z uwagi na różne reakcje uszczelek i innych elementów układu hamulcowego. Plusem DOT 5.1 jest temperatura wrzenia 260C.

Jaki płyn hamulcowy do motocykla z ABS?

Płyn hamulcowy do motocykla z ABS powinien być stosowany taki, jak przewiduje instrukcja obsługi. Płyny hamulcowy do motoru z ABS ma w oznaczeniu symbol LV.

Jaki płyn hamulcowy do motocykla sportowego?

Zgodny z instrukcją, jeśli wykorzystujemy go amatorsko. Mało który kierowca doprowadzi swój układ do stanu, w którym płyn zacznie wrzeć, nawet w warunkach amatorskich. Warto wspomnieć, że w zależności od modelu książki serwisowe zalecają wymianę płynu co 2 lata. Dlaczego? Płyn ulega starzeniu i ma zdolność do absorpcji wody z otoczenia, dzięki czemu spadają jego właściwości oraz odporność na wysokie temperatury.

Jakiej firmy płyn hamulcowy do motocykla?

Marka płynu ma mniejsze znaczenie, niż rodzaj. Ważne, żeby nie mieszać płynów DOT 3 i DOT 4 z DOT 5.1. Ważne też, żeby kontrolować jego stan i pamiętać o regularnych wymianach. Pamiętajcie także, żeby w trakcie wymiany uważać na elementy karoseryjne (płyn chłodniczy jest agresywny dla lakieru) a po wymianie dobrze odpowietrzyć układ.

Jakiego koloru powinien być płyn hamulcowy?

W zależności od producenta płyn ma kolor żółty, beżowy, niebieski lub czerwony. Jeśli kolor jest mętny, oznacza to, że płyn dawno stracił właściwości lub zaabsorbował wodę z otoczenia. Najczęściej kwalifikuje się wówczas do wymiany. Zawartość wody na poziomie 3,5% powoduje spadek temperatury wrzenia o 100C.

Pamiętajcie, że spadek ilości płynu w zbiorniczku wyrównawczym nie musi być efektem nieszczelności układu. Warto przed uzupełnieniem zainteresować się stanem klocków hamulcowych. Jeśli są na wykończeniu, ilość płynu systematycznie się zmniejsza. Założenie nowych spowoduje powrót do normalnego poziomu płynu.

Płyn hamulcowy motocyklowy nie jest produktem drogim. Zwykle opakowanie wystarczające do naszego pojazdu nie kosztuje więcej niż 20-50 zł, sama wymiana jest czynnością stosunkowo prostą i nie wymaga, w większości przypadków specjalistycznych narzędzi.

Szybkie pytania

Jaki płyn hamulcowy do motocykla sportowego? Zgodny z serwisówką. Jaki płyn hamulcowy do motoru? Odpowiedź taka sama. Jakiej firmy płyn hamulcowy do motocykla? Nie ma to większego znaczenia, każdy ze znanych koncernów petrochemicznych ma w swojej ofercie produkty o wysokiej jakości.

Zobacz także: jaki olej, jaki płyn chłodniczy, oraz jaki akumulator do motocykla


Jedna odpowiedź

  1. Paweł

    To jakiś porażka,Dot5 to płyn na bazie silikonu,a Dot 5.1 to następca Dot 4,w pełni mieszalny z Dot3 i Dot4…

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany