Jaki płyn chłodniczy wybrać do motocykla? Co ile go zmieniać? Jak dużo wlewać? Wiedza w pigułce o płynie chłodniczym…

Jaki płyn do chłodnicy motocykla?

Płyn chłodniczy do motocykla musi mieć różne właściwości. Nie powinien wchodzić w reakcje z elementami konstrukcyjnymi, być  przyjaznym dla elementów gumowych, znosić odpowiednie temperatury (zarówno dodatnie jak i ujemne) a przede wszystkim skutecznie odprowadzać ciepło z najbardziej obciążonych termicznie elementów.

Płyn do chłodnic motocyklowych należy stosować o takich parametrach, jakie przewiduje producent motocykla. Ewentualnie stosujcie płyn do chłodnicy motocykla taki, który miesza się z innymi i jest przewidziany do każdego typu chłodnic motocyklowych.

Kolor płynu ma tu mniejsze znaczenie. Co ciekawe w sporcie motocyklowym często używa się zwykłej wody (w przypadku uszkodzenia pojazdu wynikającego np. z upadku na torze nie pozostają chemikalia zmniejszające przyczepność). W przypadku motocykli odradzamy takie rozwiązanie. Woda powoduje korozję a jej temperatura wrzenia i krzepnięcia nie zawsze sprawdzi się w naszej strefie klimatycznej.

Podsumowując: płyn chłodniczy do motoru należy dobierać taki, jaki przewiduje instrukcja obsługi.

Co ile wymieniać płyn chłodniczy w motocyklu?

Co ile wymieniać płyn chłodniczy w motocyklu? Płyn chłodniczy w motocyklu wymieniamy zgodnie z interwałem przewidzianym w książce serwisowej.  Najczęściej jest to co 24 000 km lub co dwa lata. Faktem jest, że motocyklowy płyn chłodniczy ulega starzeniu i traci swoje właściwości. Ważna jest także kontrola jego stanu i poziomu.

Motocykle użytkowane intensywnie, w wysokich temperaturach i z dużym obciążeniem możecie zalać najbardziej zaawansowanymi płynami chłodniczymi dostępnymi na rynku – tzw. racingowymi. Jednak przy sprawnym układzie chłodzenia zwykły płyn do chłodnicy motocyklowej bez trudu powinien dać radę.

Ile płynu chłodniczego do motocykla?

Odpowiedzieliśmy już na pytanie jaki płyn chłodniczy do motocykla, co ile wymieniać płyn chłodniczy w motocyklu, pozostaje pytanie ile płynu chłodniczego do motocykla.

Konstrukcja układu chłodniczego w motocyklu jest wrażliwa zarówno na zbyt dużą jak i zbyt małą ilość płynu. Nadmiar zostanie usunięty poprzez nadciśnienie w układzie (korek ma specjalną konstrukcję umożliwiającą usunięcie nadmiaru płynu chłodniczego do motoru. Jednak zaleca się zalewanie takiej ilości, aby w odpowietrzonym układzie poziom zawierał się pomiędzy wartościami min i max. w zbiorniczku wyrównawczym. Jak to osiągnąć i ile wlać płynu do chłodnicy motocykla?

I znowu kłania się dokument zwany książką serwisową. Wlejcie taką ilość, jaką podaje serwisówka. Przykładowo: dla Hondy CBR600F (F2) jest to ok. 2,7 l.

Uwagi praktyczne: w przypadku niedoboru płynu chłodniczego w motocyklu w trasie można dolać wodę. Trzeba jednak pamiętać, że to rozwiązanie doraźne.

Nigdy nie odkręcamy korka na gorącym silniku, gdyż może to skutkować poparzeniem.

Nigdy nie wlewamy do gorącej chłodnicy zimnego płynu. Łatwo ją uszkodzić (powstają mikropęknięcia na wskutek gwałtownego rozszerzania lub kurczenia cieplnego).

Powtarzające się ubytki płynu świadczą o nieszczelności układu. Czasami pękają przewody gumowe, a czasem występuje nieszczelność korka, chociaż przyczyny mogą być także bardziej skomplikowane (uszczelka pod głowicą itp.).

A jeśli już przeczytaliście o płynie chłodniczym, polecamy Wam dwa materiały: jaki olej do motocykla wybrać oraz jaki płyn hamulcowy wybrać do Harleya…

Zobacz także jakie rodzaje układów chłodzenia są stosowane w konstrukcjach motocyklowych…


Jedna odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany