Jaki olej do motocykla wybrać? (klasyfikacja, parametry, syntetyk czy mineralny) - Motogen.pl

Jaki olej do motocykla wybrać? Klasyfikacja i parametry oleju, co lepsze do motoru, syntetyk czy mineralny?

Jak dobrać olej silnikowy do motocykla?

Na wyżej wymienione pytania nie ma uniwersalnej, jednoznacznej odpowiedzi. W motocyklach prywatnych zawsze stosujemy olej silnikowy do motocykla o parametrach zgodnych z zaleceniami producenta. Co trzecią/czwartą wymianę oleju  korzystamy ponadto z  tzw. płukanki do silnika, która oczyszcza układ olejowy z pozostałości procesów spalania i wszelkich zanieczyszczeń.

Mimo że niektórzy producenci, w pewnych modelach, zalecają wymianę filtra co drugą wymianę oleju, staramy się to robić zawsze. Trzydzieści złotych więcej na filtr nie robi wielkiej różnicy, a człowiek śpi spokojniej.

Jaki olej do motocykla syntetyczny czy półsyntetyczny?

Rodzaj bazy olejowej wiąże się z ceną oleju silnikowego – naukowcy z Amerykańskiego Instytutu Nafty (API odpowiedzialnego za klasyfikację jakościową olejów silnikowych) wyodrębnili 5 baz, z jakich produkowane są oleje silnikowe do  silników spalinowych.

Podzielono je w następujący sposób na grupy:

I – produkty destylacji ropy naftowej składające się z co najmniej 90% nasyconych wiązań węglowodorowych i zawierających powyżej 0,03% zawartości siarki (praktycznie niedostępne w sprzedaży)

II –  produkty destylacji ropy naftowej składające się z co najmniej 90% nasyconych wiązań węglowodorowych i zawierają poniżej 0,03% zawartości siarki.

III –  produkty destylacji ropy naftowej poddane dodatkowo kilkukrotnemu hydrokrakingowi. Dzięki temu bazy mają praktycznie jednolitą budowę molekularną – prawie taką jak PAO (PAO – krótkołańcuchowe polialfaoleiny)

IV – produkty syntezy chemicznej węglowodorów gazu ziemnego: PAO oraz PAG (poliglikole alkilenowe, już niestosowane w olejach do silników spalinowych ze względu na słabą mieszalność z innymi olejami, ale często wykorzystywane np. w przemyśle maszynowym). Bazy z tej grupy są trwałe, stabilne chemicznie i charakteryzuję się jednolitą budową molekularną.

Grupa V – produkty syntezy chemicznej węglowodorów gazu ziemnego, POE – polyester. Bazy z tej grupy dobrze rozpuszczają dodatki.

To, co kupujemy do naszego silnika, to mieszanina powyższych produktów z poszczególnych grup. Upraszczając, możemy wyodrębnić trzy grupy jakościowe olejów:

Mineralne, czyli takie, w których składniki pochodzą z baz należących do grupy I oraz II wraz z niewielkim dodatkiem innych wyższych grup.

Półsyntetyczne – ich składniki pochodzą z baz należących do grup w poniższych proporcjach 70 – 75% bazy z grupy I oraz II, 25 – 30% bazy z grup III, IV i V

Oleje syntetyczne, których składniki pochodzą z baz należących do grup w następujących proporcjach:  do 20% bazy z grupy III (jednak w krajach takich jak Niemcy i Japonia – oleje syntetyczne nie mogą zawierać bazy z grupy III) oraz minimum 80% z grupy IV, oraz V

Olej syntetyczny do motocykla jest znacznie droższy niż oleje mineralne i półsyntetyczne. Poza tą niewielką wadą mają szereg zalet: wyższą trwałość, trwalszy film olejowy, mniejszą tendencję do powstawania osadów i szlamu olejowego, dobrą płynność przy niskiej temperaturze oraz stabilną lepkość w szerokim zakresie temperatur.

Jaki olej do motocykla chłodzonego powietrzem?

Podstawowym parametrem opisującym olej jest norma maszynowa JASO T903 (Japanese Automotive Standards Organization)  – wyróżniamy jej dwa rodzaje:

JASO MA (JASO MA-2) – dla wspólnego obiegu smarowania silnika, mokrego sprzęgła i skrzyni biegów, czyli takiego jak w większości japońskich konstrukcji.

JASO MB – dla osobnego smarowania silnika i skrzyni, rozwiązanie podobne do aut samochodowych stosowane np. w niektórych modelach BMW

Kolejnym ważnym parametrem jest klasyfikacja jakościowa wg API (American Petroleum Institute).

Oleje do silników o zapłonie iskrowym w oznaczeniu posiadają pierwszą literkę „S”, druga litera oznacza „jakość”. Im ona jest wyżej w alfabecie, tym ta jakość jest lepsza. Obecnie najlepsze oleje mają klasę SN.

Klasyfikacja lepkościowa wg SAE (Society of Automotive Engineers). Lepkość oleju określa jego łatwość przepływu przy określonej temperaturze. Najpopularniejsze oleje  motocyklowe w Polsce mają oznaczenie 10W40 i 10W30.  Tutaj warto wspomnieć, że błędem jest zastąpienie standardowego oleju tym o wyższej klasie lepkości. Wyższa lepkość wytworzy grubszy film olejowy, ale jednocześnie zwiększy opory tłoczenia go przez magistralę olejową, czyli spadnie wydajność pompy olejowej – do silnika zostanie dostarczone mniej oleju.

Gruba warstwa filmu olejowego jest poddawana ścinaniu, co może dodatkowo zwiększyć temperaturę oleju. Warto także pomyśleć o tym, że jeśli producent wymaga lepkiego oleju. W temperaturze 100 stopni Celsjusza może to oznaczać, że ruchome elementy silnika nie są ciasno spasowane, co może być celowe podczas konstruowania jednostki napędowej – taki silnik będzie uszczelniany grubą warstwą oleju silnikowego. Zalewając go mniej lepkim olejem, na pewno odczujemy znaczny spadek osiągów.

Współczesne silniki wymagają niezbyt lepkiego oleju, zbyt gęsty olej może spowodować zwiększone zużycie  jednostki napędowej, bądź przegrzanie i, w skrajnych przypadkach, zatarcie, częściej jednak spadek osiągów i zwiększone zużycie paliwa.

Odpowiedź na pytanie jaki olej do motocykla: taki, jak zaleca książka serwisowa.

Czy do motoru można wlać olej samochodowy?

Odpowiedź jest niejednoznaczna. W większości motocykli skrzynia biegów jest smarowana olejem silnikowym. Parametry oleju samochodowego niekoniecznie muszą dobrze wpływać na jej pracę. Dotyczy to także dodatków w jego strukturze.

Niekoniecznie dodatki stosowane w silnikach samochodowych będą przyjazne dla silników motocyklowych. Parametry, mogą być różne, nawet jeśli olej silnikowy do samochodu ma takie samo oznaczenie jak olej do motocykla 10W-40.

Jeśli skończył się olej w trasie, lepiej nim uzupełnić braki, niż kontynuować jazdę z brakiem środka smarnego. Po dojechaniu na miejsce skorzystałbym z płukanki do silnika i wymienił olej na motocyklowy, świeży. Bardzo możliwe, że wymiana oleju motocyklowego na samochodowy w 99% nie spowoduje uszkodzeń silnika przynajmniej w perspektywie krótkoterminowej.

Mimo wszystko wyrażamy pogląd, że sztab inżynierów na etapie projektu i testów znacznie trafniej dobierze trafniej olej dla silnika motocyklowego. W żadnym wypadku nie zastępowałbym oleju do motocykla 4T olejem do motoru 2T. Zupełnie inna specyfika pracy (w tym drugim olej mieszany jest z paliwem i ulega spaleniu).

Gdzie kupić olej do motocykla?

Olej do motoru wciąż jest jednym z najczęściej podrabianych produktów w branży automotive. Dlatego sugerujemy korzystać z pewnego źródła: dużych dostawców mających magazyny i będących oficjalnym dystrybutorem produktu na terenie naszego kraju.

Odradzamy aukcje internetowe szczególnie te, na których cena jest wyjątkowo atrakcyjna. Oszczędność kilkunastu złotych jest naprawdę niewielka wobec ewentualnych kosztów remontu jednostki napędowej.

Kiedy zmieniać olej do motocykla?

Olej do motocykla zmieniamy jesienią (nie wytrącają się zanieczyszczenia wchodzące w reakcję z elementami silnika, unikamy także kolejek w serwisach). Jeśli producent zaleca wymianę co 6 tysięcy kilometrów – róbmy to zgodnie z zaleceniami.

Ale nie panikujmy, np. jeśli jesteśmy w trasie, a licznik pokazuje kilkaset kilometrów powyżej tej granicy, nie jest to problemem. Jeśli jednak motocykl eksploatujemy w mieście, nie przekraczajmy tej wartości o więcej niż 200-300 km.

Na koniec kilka najpopularniejszych pytań o oleje silnikowe do motocykli:

-Jaki olej do motocykla syntetyczny czy półsyntetyczny? Taki, jak zaleca producent. Jednak zastąpienie oleju półsyntetycznego syntetycznym, szczególnie w nowszych silnikach jest dobrym pomysłem. Jednak po zastosowaniu płukanek (syntetyk ma lepsze właściwości czyszczące, stąd zalanie może skutkować blokadą kanałów olejowych zanieczyszczeniami).

-Jaki olej do motocykla sportowego? Jaki olej do motocykla na tor? Taki, jak zaleca producent. Przynajmniej w warunkach drogowych i do amatorskiej jazdy po torze. Warto dokonywać dużo częstszej wymiany. Doświadczeni amatorzy robią to raz na jeden dzień treningu.

Pytania c.d

-Jak dobrać olej do motocykla? Skorzystać z książki serwisowej.

-Jaki olej do starego motocykla? Zalecany w instrukcji obsługi. Jeśli nie ma do niej dostępu, brakuje danych, warto pamiętać, że wielu producentów ma oleje dedykowane do starych pojazdów.

-Jaki olej do motocykla chłodzonego powietrzem i jaki olej do nowego motocykla? Truizmem będzie odpowiedź, że zgodny z książką serwisową, ale taka odpowiedź jest najrozsądniejsza.

-Jaki olej do motocykla z dużym przebiegiem? Niektórzy mechanicy zalecają nieco gęstszy, niż podaje serwisówka, co ma uszczelniać układ korbowo-tłokowy. My uważamy, że taki, jaki przewidział producent.

-Olej przekładniowy/olej przekładniowy do motocykla/olej przekładniowy do motoru – w motocyklach napędzanych wałem stosuje się oleje przekładniowe. Nie wolno nim uzupełniać niedoboru oleju w silniku. Zupełnie inna gęstość i odporność  na temperatury.

-Jaki olej najlepszy do motocykla? Najlepszy olej do motoru? Najlepszy olej do motocykla? Czy jest najlepsza marka motocyklowa, telefonów, komputera itp.? Wszystko zależy od okoliczności, sposobu eksploatacji i źródła pochodzenia oleju. Jeśli macie pewność, że źródło nie sprzedaje Wam podróbki, marką oleju się nie przejmujcie, to zaawansowane i sprawdzone produkty.

-Jaki olej do silnika motocykla syntetyk czy półsyntetyk mineralny?

-Olej do silnika motoru, jaki?

Odpowiedź jest tylko jedna: zgodny z instrukcją obsługi.

Zobacz także: jaki płyn chłodniczy wybrać do motocykla oraz układ chłodzenia w motocyklu, jak jest skonstruowany


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany