Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Objawy zepsutego ssania w skuterze i w motocyklu Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Objawy zepsutego ssania w skuterze i w motocyklu

Zepsute ssanie w motocyklu może być przyczyną utrudnionego rozruchu silnika, szczególnie w chłodne dni. W jaki sposób możemy zdiagnozować zepsute urządzenie rozruchowe?

Pod pojęciem ssania w motocyklu nazywamy urządzenie wzbogacające mieszankę paliwową. Jest wbudowane w gaźnik a w przypadku motocykli zasilanych wtryskiem, dysze wtryskiwaczy podają większą dawkę paliwa.

 

Nagrzewanie wnętrza silnika trwa dłuższą chwilę a zapłon mieszanki będzie dużo cięższy przy niskiej temperaturze komory spalania niż w wysokiej. Dlatego właśnie zwiększa się dawkę benzyny - przy większej dawce jest większa szansa, że przynajmniej część oparów benzyny skutecznie się spali podtrzymując pracę silnika . Wraz z nagrzewaniem silnika spalanie jest coraz łatwiejsze i możemy wrócić do podstawowego, optymalnego składu mieszanki. Zatem bez urządzenia rozruchowego zapłon w niskich temperaturach jest czasem wręcz niemożliwy.

 

W pojazdach gaźnikowych regulacja i uruchomienie ssania odbywa się za pomocą cięgna (linka ssania) umieszczonej przy kierownicy lub przy gaźnikach. Niektóre konstrukcje mają automatyczne ssanie uruchamiane bez ingerencji człowieka.

 

 

Dobrze wyregulowany gaźnik to podstawa skutecznego rozruchu w chłodne dni...

 

W motocyklach wyposażonych we wtrysk paliwa zwiększenie dawki paliwa odbywa się automatycznie za pomocą komputera pod wypływem sygnału z kilku czujników (głównie temperatury) chociaż i tutaj, szczególnie w pierwszych konstrukcjach Suzuki wyposażonych we wtrysk, zdarzały się cięgna (sygnał z cięgna było jednym z kilku na podstawie którego komputer zwiększał dawkę paliwa).

Kiedy urządzenie rozruchowe nie działa?

Podczas próby rozruchu zdiagnozowanie niesprawności ssania jest ciężkie. Jeśli przez kilkanaście sekund silnik nie "odpala" lub gaśnie zaraz po uruchomieniu przyczyna może być po stronie urządzenia rozruchowego. Ale częściej za kłopoty z rozruchem odpowiada zapchany filtr paliwa/gaźnik, awaria układu zapłonowego (fajka, cewka, świeca, przewód lub zły odstęp elektrod). Najłatwiej to zdiagnozować, kiedy silnik jest już nagrzany: płynne wyciągnięcie ssania powinno spowodować zauważalny wzrost obrotów silnika. Jeśli nie wzrastają układ nie działa. W niektórych przypadkach nagrzany silnik po wyciągnięciu dźwigni ssania gaśnie. To także znak, że układ jest niesprawny.

 

Zanim jednak przystąpicie do wszelkich napraw czy regulacji upewnijcie się, że paliwo dociera do silnika oraz nie ma kłopotów z iskrą. Jeśli wszystko jest ok, wina leży po stronie układu rozruchowego którego najczęstszą awarią okazuje się uszkodzony „elektrozawór” (w skuterach), zerwane lub zapieczone cięgno oraz zapchana dysza ssania w pozostałych pojazdach...

 

Powiązane materiały

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści