Yamaha FJ1100 i FJ1200 używany motocykl do turystyki we dwoje (historia, na co zwrócić uwagę, opinie) - Motogen.pl

Yamaha FJ1100 i FJ1200 to doskonały motocykl do turystyki we dwoje. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę koszt motocykli używanych. Czy warto go przygarnąć?

Yamaha FJ1100 / FJ1200 historia

Yamaha FJ1100 została zaprezentowana w 1984 roku. Duża owiewka i mocny silnik o mocy 125 KM pozwalały na bardzo dynamiczną jazdę. Jednak wygodne siodło, odprężona pozycja kierowcy i pasażera, pancerna konstrukcja oraz dobra osłona przed wiatrem sprawiały, że sięgali po nią głównie amatorzy dynamicznej turystyki. W ofercie pozostała przez 12 lat a pod koniec swojej kariery popyt na FJ1200 wcale nie był mniejszy, niż w 1984 roku…

Yamaha FJ1100 czerwono-biała
Yamaha FJ1100 w najfalniejszej wersji kolorystycznej…

W 1986 roku powiększono pojemność Yamahy FJ1100. Silnik miał ok. 100 cm3 więcej, a oznaczenie zmienił się na FJ1200. Moc wzrosła o trzy KM, ale przebieg momentu poprawił się na tyle, że motocykl bez trudu przyspieszał z piątego biegu. I to nieznacznie powyżej 2000 obr./min.  Standardem w obydwu silnikach były wibracje w zakresie 4-6 tys. obr./min. co wyeliminowano dopiero w 1991, montując silnik z udziałem gumowych elementów tłumiących. Wibracje silnika były odpowiedzialne za pękanie osłon w miejscu mocowań oraz urywanie się przegród tłumików.

Yamaha FJ1100 / FJ1200 modyfikacje

Poza zmianą pojemności w 1986 roku, w FJ1100 / FJ1200 odbyło się kilka ważnych modyfikacji. W 1988 r. przednie szesnasto- calowe koło zastąpiono siedemnasto- calowym. Poprawiło się prowadzenie w czasie hamowania w zakręcie. Przy okazji zmieniono zaciski i klocki hamulcowe.

Yamaha FJ1200 ABS, model z końca produkcji...
Yamaha FJ1200 z ABS…

Modyfikacja z 1991 roku była najważniejsza. Oprócz nowej osłony zmieniono amortyzator tylny wraz z regulacją oraz nowość, dostępny za dopłatą układ hamulcowy z systemem ABS.

Yamaha FJ1100 / FJ1200, na co zwrócić uwagę

Silnik Yamahy FJ1100 / FJ1200 uznawany jest za pancerny. Bez większych problemów powinien osiągnąć przebieg rzędu 200-250 tys. km. Sprzęgło przy nieco ostrzejszej jeździe może wymagać naprawy już po 30 tys./km. Wśród słabych punktów wymienimy uszczelniacze przedniego zawieszenia.

Yamaha FJ1100 / FJ1200 nasza opinia

Pod względem podwoziowym motocykl ma dwie pozornie wykluczające się cechy: jest niezwykle zwrotny, jak na pojazd o pojemności 1000 cm3. Oferuje także dużą stabilność przy większych prędkościach.

Yamaha FJ1100/1200 to bardzo trwały, wygodny i poręczny model o dużej dzielności do dwuosobowej turystyki. Traktowany z rozwagą będzie oszczędny (6,5 l/100 km co przy zbiorniku 22 litry zapewni zasięg ponad 300 km).  Miłośnikom turystyki polecamy model z ABS, a fanom klasyki pierwsze roczniki w czerwono-białym malowaniu. Ceny modelu wynikają ze stanu i wyposażenia, rzadziej rocznika i rzadko odbiegają od kwoty w przedziale 3-8 tys./zł.

Dane techniczne Yamahy FJ1200 i FJ1100 znajdziecie tutaj


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany