Aktywny tempomat w motocyklach BMW sam dopasuje prędkość i odległość od pojazdu poprzedzającego. A w głębszym zakręcie utrzyma stabilność motocykla.

W świecie samochodów wynalazek ten jest obecny i popularny już od wielu lat. W przypadku motocykli, aktywny tempomat dopiero zaczyna się pojawiać. W ostatnich latach i miesiącach pojawiały się doniesienia, że nad systemem radarów i lidarów pracują takie marki, jak BMW, Ducati, KTM, czy Harley-Davidson, a wszystkie systemy opracowywane były z liderami branży: z markami Bosch lub Continental.

Jako pierwszy kurtynę zrywa BMW Motorrad. Niemiecki producent ogłosił wczoraj premierę systemu Active Cruise Control, czyli aktywnego tempomatu.

ACC opracowany został wraz z marką Bosch, która posiada już spore doświadczenie w temacie. W motocyklach BMW aktywny tempomat współpracuje z całym systemem czujników, inercyjnym IMU, z silnikiem i hamulcami oraz z nowym radarem w przedniej owiewce.

Jak to działa?

Obsługa Active Cruise Control jest prosta. Potrzebne są zwykłe przyciski z typowego tempomatu oraz jeden nowy przycisk do regulacji zadanej odległości od pojazdu poprzedzającego w trzech stopniach. Nic więcej. Ustawienia pokazują się na wyświetlaczu TFT w formie oczywistych ikon.

Po włączeniu ACC, motocykl samodzielnie dopasuje prędkość do pojazdu (motocykla lub samochodu) jadącego z przodu. Dopasuje także odległość od tego pojazdu, którą można dostosować w trzech stopniach. Jeżeli pojazd poprzedzający zwolni lub przyspieszy, motocykl samodzielnie użyje hamulców lub doda gazu, aby także zwolnić lub przyspieszyć, z odpowiednim dystansem.

Ale uwaga! Aktywny tempomat reaguje wyłącznie na pojazdy będące w ruchu. Jeżeli przed motocyklem pojawi się przeszkoda stacjonarna – na przykład ostatni samochód stojący w korku – motocyklista musi zareagować i hamować samodzielnie.

Przycisk do ustawiania dystansu (a powyżej przyciski tempomatu).

Funkcję utrzymania dystansu można w każdej chwili wyłączyć, a wtedy tempomat przejdzie w tryb standardowy. Tempomat ACC może działać w trybie Dynamicznym lub Komfortowym – opcje różnią się agresywnością przyspieszania i hamowania.

Aktywny tempomat ACC wyczuwa także zakręty. W przypadku lekkich łuków, tempomat w razie potrzeby delikatnie redukuje prędkość, aby łatwiej utrzymać zadany kąt przejazdu. Jeżeli jednak zakręt staje się ciaśniejszy, a motocykl składa się coraz niżej, aktywny tempomat powstrzyma się od hamowania lub przyspieszania, aby zapewnić stabilność przejazdu przez zakręt.

Na górze wyświetlacza widać zieloną ikonę aktywnego tempomatu ACC. Trzy poziome kreski oznaczają największy odstęp od pojazdu poprzedzającego.

Będzie komfortowo, ale gdzie i kiedy?

Nie ma wątpliwości, że funkcja aktywnego tempomatu może znacznie podnieść komfort podróżowania motocyklem w długich trasach. Nie ma także wątpliwości – co podkreśla także BMW – że aktywny tempomat jest wyłącznie systemem asystującym, a cała odpowiedzialność za bezpieczeństwo jazdy pozostaje w rękach motocyklisty.

Radar tempomatu umieszczony w przedniej owiewce.

Póki co BMW Motorrad oficjalnie nie zapowiedziało kiedy i w jakich modelach system ACC trafi do sprzedaży.

My jesteśmy pewni, że aktywny tempomat pojawi się w królewskich turystykach serii K1600 (co jasno widać na grafikach), a być może także w R1250 lub S1000XR z najwyższym wyposażeniem. Sądzimy, że ACC będzie dostępny już w modelach prezentowanych pod koniec tego roku na sezon 2021.

Więcej w Newsy, Nowości rynkowe, Porady, Technika Jazdy, Wyróżnione
Wystawa Warsaw Motorcycle Show 2020 jednak zupełnie odwołana. W planie edycja 2021

Zgodnie z sytuacją rynku polskiego, europejskiego i światowego, warszawska wystawa Warsaw Motorcycle Show 2020 została finalnie odwołana i nie ma...

Zamknij