Spis treści
Aktywny tempomat w motocyklach BMW sam dopasuje prędkość i odległość od pojazdu poprzedzającego. A w głębszym zakręcie utrzyma stabilność motocykla.
W świecie samochodów wynalazek ten jest obecny i popularny już od wielu lat. W przypadku motocykli, aktywny tempomat dopiero zaczyna się pojawiać. W ostatnich latach i miesiącach pojawiały się doniesienia, że nad systemem radarów i lidarów pracują takie marki, jak BMW, Ducati, KTM, czy Harley-Davidson, a wszystkie systemy opracowywane były z liderami branży: z markami Bosch lub Continental.
Jako pierwszy kurtynę zrywa BMW Motorrad. Niemiecki producent ogłosił wczoraj premierę systemu Active Cruise Control, czyli aktywnego tempomatu.
ACC opracowany został wraz z marką Bosch, która posiada już spore doświadczenie w temacie. W motocyklach BMW aktywny tempomat współpracuje z całym systemem czujników, inercyjnym IMU, z silnikiem i hamulcami oraz z nowym radarem w przedniej owiewce.
Jak to działa?
Obsługa Active Cruise Control jest prosta. Potrzebne są zwykłe przyciski z typowego tempomatu oraz jeden nowy przycisk do regulacji zadanej odległości od pojazdu poprzedzającego w trzech stopniach. Nic więcej. Ustawienia pokazują się na wyświetlaczu TFT w formie oczywistych ikon.
Po włączeniu ACC, motocykl samodzielnie dopasuje prędkość do pojazdu (motocykla lub samochodu) jadącego z przodu. Dopasuje także odległość od tego pojazdu, którą można dostosować w trzech stopniach. Jeżeli pojazd poprzedzający zwolni lub przyspieszy, motocykl samodzielnie użyje hamulców lub doda gazu, aby także zwolnić lub przyspieszyć, z odpowiednim dystansem.
Ale uwaga! Aktywny tempomat reaguje wyłącznie na pojazdy będące w ruchu. Jeżeli przed motocyklem pojawi się przeszkoda stacjonarna – na przykład ostatni samochód stojący w korku – motocyklista musi zareagować i hamować samodzielnie.
Funkcję utrzymania dystansu można w każdej chwili wyłączyć, a wtedy tempomat przejdzie w tryb standardowy. Tempomat ACC może działać w trybie Dynamicznym lub Komfortowym – opcje różnią się agresywnością przyspieszania i hamowania.
Aktywny tempomat ACC wyczuwa także zakręty. W przypadku lekkich łuków, tempomat w razie potrzeby delikatnie redukuje prędkość, aby łatwiej utrzymać zadany kąt przejazdu. Jeżeli jednak zakręt staje się ciaśniejszy, a motocykl składa się coraz niżej, aktywny tempomat powstrzyma się od hamowania lub przyspieszania, aby zapewnić stabilność przejazdu przez zakręt.
Będzie komfortowo, ale gdzie i kiedy?
Nie ma wątpliwości, że funkcja aktywnego tempomatu może znacznie podnieść komfort podróżowania motocyklem w długich trasach. Nie ma także wątpliwości – co podkreśla także BMW – że aktywny tempomat jest wyłącznie systemem asystującym, a cała odpowiedzialność za bezpieczeństwo jazdy pozostaje w rękach motocyklisty.
Póki co BMW Motorrad oficjalnie nie zapowiedziało kiedy i w jakich modelach system ACC trafi do sprzedaży.
My jesteśmy pewni, że aktywny tempomat pojawi się w królewskich turystykach serii K1600 (co jasno widać na grafikach), a być może także w R1250 lub S1000XR z najwyższym wyposażeniem. Sądzimy, że ACC będzie dostępny już w modelach prezentowanych pod koniec tego roku na sezon 2021.
Zostaw odpowiedź