Intermot 2014 - zapowiedź - Motogen.pl

Najgorętsze nowości zostaną rozdzielone pomiędzy targi Intermot i EICMA, ale poprzednie lata przyzwyczaiły nas, że chińskie i japońskie imprezy również potrafią zaskoczyć. W tym roku Intermot świętuje pięćdziesiąte urodziny. Pierwsza impreza odbyła się w 1964 roku. Dwa lata temu targi odwiedziło 203 tysiące osób z 117 krajów, które mogły zobaczyć ofertę 1022 firm z 37 krajów. Kolonia jest najważniejszym miastem Nadrenii. Pierwsze wzmianki na temat miasta pochodzą z 50 roku przed naszą erą. To właśnie w Kolonii spotykają się biznes, kultura i historia. Najważniejszym zabytkiem jest Katedra Świętego Piotra i Najświętszej Marii Panny, która jest jedną z największych świątyń gotyckich. Jej wieże mają wysokość 157 metrów. Kolonia jest pełna innych zabytkowych świątyń i muzeów. Na przeciwległym biegunie zainteresowań osób odwiedzających miasto znajduje się… największy w Europie dom uciech – Pascha.

My oczywiście jedziemy tam z myślą o nowościach motocyklowych, a informacje z ostatnich miesięcy pozwalają nam pogdybać na temat nadchodzących premier.

Zaczniemy od Ducati, które pokaże prawdopodobnie najgorętszą nowość tego roku – nowego Scramblera. Hype wokół powrotu tego kultowego modelu jest budowany od zeszłego roku. Motocykl prawdopodobnie będzie napędzany dwucylindrowym silnikiem z Monstera 696 lub 796. Według plotek Scrambler ma być najtańszym motocyklem w ofercie Ducati i tym samym ukłonem w stronę młodszych posiadaczy prawa jazdy kategorii A, którzy cenią jazdę w dobrym stylu. Oprócz tego pojawiły się plotki o nowej Multistradzie 1200S oraz 1299 Panigale. Najbardziej prawdopodobne jest pojawienie się właśnie Multistrady, której wyrośnie groźny konkurent ze strony BMW. Czy zostanie ona pokazana podczas Intermot, a może Ducati pozostawi ją na targi EICMA? Tego dowiemy się już we wtorek. Premiera w Niemczech może być ukłonem Ducati i Volkswagena w stronę niemieckich fanów marki z Bolonii.

Skoro jesteśmy przy BMW, to producent ma pokazać łącznie pięć nowości, które będą rozdzielone pomiędzy targi Intermot i EICMA. Najgorętsza z nich to S1000XR, który już jest określany jako „Multistrada killer” pomimo, że bezpośrednią konkurencją dla Multistrady jest R1200GS. Wiadomo również, że pojawi się nowe BMW S1000RR. Motocykl ma być bardziej przyjazny użytkownikowi podczas przejażdżek po drogach publicznych. Liczymy, że wreszcie motocykl doczeka się elektronicznie sterowanego zawieszenia, które dotychczas było w modelach HP4 i S1000R, a także systemu zapobiegającego uślizgowi tylnego koła podczas pokonywania zakrętu. Kolejnymi nowościami mogą być K1600GT, K1600GTL i R1200R. Motocykle z serii K1600 są z tej trójki najbardziej prawdopodobne, ponieważ zostały przyłapane podczas testów.

Od kilku tygodni również Kawasaki kusi nas tajemniczą nowością o oznaczeniu Ninja H2. Jest to bardzo odważny projekt, ale nie nowatorski. Motocykl ma być supersportem z rzędową czwórką wspomaganą kompresorem. Kompresor będzie autorskim rozwiązaniem Kawasaki, które ma na tym polu spore doświadczenie w branży przemysłowej oraz wypuszczenie na rynek modelu GPZ750 Turbo. Czy rynek jest gotowy na doładowane silniki? Tego dowiemy się już wkrótce. Na targach Intermot zadebiutuje również odświeżony Versys.

Kolejnym pewniakiem jest KTM 1290 Super Adventure, który został zapowiedziany przez producenta na krótko przed targami. Tym modelem Pomarańczowi chcą wjechać do segmentu dynamicznych i luksusowych turystyków. Oprócz tego KTM wprowadza do sprzedaży modele RC125, RC390 i FREERIDE E.

Pojawiły się również plotki na temat nowości od Suzuki. Najważniejszą z nich może być GSX-S1000. W sieci krążyły już pierwsze zdjęcia tego motocykla. Będzie on wyposażony w silnik z modelu GSX-R1000. Suzuki jako ostatnie dołączy do producentów mających w swojej ofercie motocykl klasy super naked. Oprócz tego na łamach holenderskiego portalu Oliepeil pojawiły się zdjęcia katalogu części Suzuki na sezon 2015. Wynika z nich, że producent szykuje model DL650XA L5. Litery XA mogą oznaczać, że będzie to bardziej „wypasiona” wersja DL650-tki. Motocykl może być wyposażony między innymi w szprychowe felgi i zapewne jeszcze wiele innych dodatków jeżeli założymy, że XA to skrót od „extreme adventure”.

W przypadku Yamahy pewniakiem ma być nowa YZF-R1, ale mówi się również o turystycznym enduro z dwucylindrowym silnikiem o pojemności 700 ccm. W sieci krążą także rendery turystyka na bazie modelu MT-09, który uzyskał już homologację California Environmental Protection Agency Air Resources Board.

Po Hondzie spodziewamy się już zapowiedzianej VFR800X Crossrunner oraz jubileuszowych wersji modeli Gold Wing GL1600 oraz Gold Wing F6B. W tym roku krążyły również plotki na temat nowego, mocnego nakeda od Hondy, ale na to nie liczymy. Czy producent spod znaku wielkiego skrzydła nas zaskoczy? Na chwilę obecną najmocniejszym nakedem w ofercie jest CB1000R z silnikiem o mocy 125 koni mechanicznych.

Ducati nie będzie jedyną włoską marką, która ma przedstawić swoje nowości. Na skrzynkę redakcyjną wpadł mail z tajemniczą zapowiedzią nowości od MV Agusta. Producent przedstawił tylko zdjęcie szprychowej felgi, a w tytule maila jest zachęcające hasło „Worth Waiting”. Moto Guzzi ma pokazać nową wersję V7, który będzie wyposażony w ABS oraz kontrolę trakcji Moto Guzzi Traction Control. Nowy silnik ma być przechylony o cztery stopnie w kierunku osi przedniej i być niższy o centymetr. Aprilia z kolei przygotowała model Caponord 1200 Rally, który będzie przeznaczony do ekstremalnej turystyki. Motocykl będzie wyposażony w systemy ride-by-wire, kontrolę trakcji, ABS oraz tempomat. Pojawi się w nim również zawieszenie ADD (Aprilia Dynamic Damping) z poprawionymi algorytmami.

Z nowościami pojawi się także Zero Motorcycles. Jest to chyba najpopularniejszy producent motocykli elektrycznych. Produkty Zero są wykorzystywane nie tylko do użytku prywatnego, ale również w służbach mundurowych. Korzystają z nich policje metropolitalne, ochrona kampusów uniwersyteckich i osiedli strzeżonych, a nawet wojsko. Prywatnie to właśnie motocyklami tej marki jestem zainteresowany najbardziej. Co prawda nie jestem zwolennikiem elektrycznych czy hybrydowych samochodów, ale w przypadku motocykli temat ten ciekawi mnie o tyle, że rynek rozwinął się tutaj bardziej niż rynek ekologicznych samochodów, w którym jedynym zwycięzcą jest Toyota Prius. Motocykle elektryczne doczekały się swoich mistrzostw świata i są również obecne w wyścigach drogowych (TT Zero).

Na chwilę wrócimy jednak do motocykli z konwencjonalnym napędem, ponieważ na targach Intermot będzie miała miejsce europejska premiera motocykla Indian Scout. Zamówienia na ten motocykl są już przyjmowane także w Polsce. Cena w przedsprzedaży to 59 tysięcy złotych. Maszynę będzie można odebrać na początku przyszłego roku. Na Intermot pojawi się również model Roadmaster, który jest potężną maszyną do komfortowego połykania kilometrów. Należące do tego samego koncernu Victory przedstawi z kolei model Magnum.

O nowościach Harley-Davidson nie będziemy się rozpisywać, ponieważ polscy klienci zdążyli je już przetestować podczas dni otwartych zorganizowanych w przedostatni weekend września.

Oczywiście to jeszcze nie wszystko. Podczas targów Intermot będą również obecni producenci akcesoriów, a niektórzy z nich już zdradzili swoje plany. Akrapovic ma przedstawić nowy, rewolucyjny układ wydechowy przeznaczony dla motocykli i skuterów. Oprócz tego będzie można zobaczyć układ wydechowy dedykowany do Ducati 1199 Panigale, który znalazł swoje miejsce w Red Dot Museum w Singapurze oraz motocykl Valentino Rossiego.

Schuberth z kolei zaprezentuje kask Metropolitan M1, który powstał przy współpracy z firmą Cardo produkującą znane i cenione interkomy Scala Rider. Kask będzie fabrycznie wyposażony w głośniki i mikrofon.

Ciekawie prezentuje się również oferta amerykańskiej marki Sena Technologies, która tak samo jak Cardo specjalizuje się w produkcji interkomów. Oprócz nowych zestawów głośnomówiących pojawi się także kamera Sena Prism. Co jest w niej takiego wyjątkowego? Będzie ona w pełni współpracowała z zestawami głośnomówiącymi, dzięki czemu kierujący będzie mógł nagrać komentarz do przejazdu. Sena Prism ma być wyposażona w Bluetooth 4.0 i nagrywać obraz w rozdzielczości 1080p. Do urządzenia będzie można dokupić akcesoria montażowe.

Do Kolonii wyruszam już w niedzielny wieczór, a w poniedziałek rano będę na miejscu. Zapewne w przeddzień prezentacji prasowych będą pojawiać się kolejne ciekawe niusy i zdjęcia szpiegowskie, a my będziemy je na bieżąco prezentować. Relację będą również przygotowywać Anna Jędrasiak i Mateusz Pielużek. Szykujemy także relację na żywo, ale o tym później.

Najważniejszy jest wtorek 30 września – to wtedy odbywają się pokazy prasowe. Line-up pokazów również wkrótce zaprezentujemy, więc będziecie mogli spędzić cały dzień z nami. Oprócz tego dla osób chcących odwiedzić targi będziemy mieli konkurs z wejściówkami.

Autor: Wojciech Grzesiak