Spis treści
BMW S 1000 RR na 2023 otrzymuje sporo zmian. Pojawia się nie tylko więcej mocy, ale także nowe systemy asystujące w slajdach z gazu i z hamulca. Sprawdź szczegóły!
BMW zadebiutowało w segmencie supersportów w roku 2009. Dziś premierę ma nowa edycja legendarnego BMW S 1000 RR. Producent zapewnia, że osiągi wchodzą na nowy poziom, a to za sprawą:
– mocniejszego silnika,
– zmianom w geometrii podwozia,
– nowemu systemowi kontroli powerslajdu (DTC Slide Control),
– nowemu systemowi slajdu przy hamowaniu (Brake Slide Assist),
– zoptymalizowanej aerodynamice z wingletami,
– nowej tylnej sekcji.
Oficjalne video z nowym S 1000 RR:
Nowe BMW S 1000 RR 2023 – najważniejsze cechy:
• Zwiększona moc i moment obrotowy: 154 kW (210 KM) przy 13 750 obr./min i 113 Nm przy 11 000 obr./min.
• Krótsze przełożenie przekładni dodatkowej zapewnia większą przyczepność tylnego koła.
• Zaawansowana „Flex Frame” z większą elastycznością.
• Geometria podwozia z nowymi wartościami kąta pochylenia główki ramy, przesunięcia półek, wyprzedzenia przedniego koła i rozstawu osi.
• M Chassis Kit w standardzie z regulowanym punktem obrotu wahacza i podniesionym tyłem.
• Dynamiczna kontrola trakcji DTC z nową funkcją kontroli driftu podczas przyspieszania, używa czujnika kąta skrętu kierownicy.
• ABS Pro z nową funkcją Brake Slide Assist do kontroli slajdów na hamulcu na wejściach do zakrętów, także używa czujnika kąta skrętu kierownicy.
• Ustawienie ABS Pro „Slick”
• Zoptymalizowana aerodynamika z nową przednią owiewką, wingletami, wysoką przednią szybą i odseparowaniem dolnej półki kierownicy.
• Lekki akumulator M w standardzie.
• Port ładowania USB w tylnej części.
• Przeprojektowana tylna sekcja i krótszy uchwyt tablicy rejestracyjnej.
• Zoptymalizowana wiązka przewodów do demontażu uchwytu tablicy rejestracyjnej.
• Pokrywa sprzęgła i alternatora w kolorze czarnym.
• Łatwiejszy montaż tylnego koła dzięki „odpornym na zgubienie” tulejom osi i fazowanym klockom hamulcowym oraz płycie montażowej zacisku hamulcowego.
• Adapter myszy M GPS jako część oryginalnej serii akcesoriów BMW Motorrad.
• Nowy uchwyt GoPro jako część oryginalnej gamy akcesoriów BMW Motorrad.
Więcej mocy – silnik S 1000 RR 2023
Nowy RR jest wyposażony w 4-cylindrowy silnik rzędowy oparty na jednostce napędowej obecnego S 1000 RR, wraz z technologią ShiftCam. Moc szczytowa wynosi teraz 154 kW (210 KM) przy 13 750 obr./min, czyli o 2 kW (3 KM) więcej niż w poprzednim modelu. Maksymalny moment obrotowy 113 Nm generowany jest przy 11 000 obr./min. Pomimo wzrostu mocy szczytowej, zakres użytecznych prędkości obrotowych silnika nowego RR jest teraz znacznie szerszy i bardziej emocjonujący. Maksymalna prędkość obrotowa silnika wynosi 14 600 obr./min.
BMW S 1000 RR 2023 – zdjęcia
Kontrola driftu / powerslide – DTC Slide Control w nowym BMW S 1000 RR 2023
Nową funkcją dynamicznej kontroli trakcji DTC jest kontrola poślizgu (Slide Control). Pozwala motocykliście wybrać dwa wstępnie ustawione kąty driftu dla przyspieszania na wyjściu z zakrętów.
Technicznie rzecz biorąc, osiąga się to za pomocą czujnika kąta skrętu. Aż do odpowiedniego kąta pochylenia motocykla, system kontroli trakcji umożliwia poślizg tylnego koła podczas przyspieszania z zakrętu, umożliwiając w ten sposób drift tylnego koła.
Po osiągnięciu zadanej wartości kąta skrętu, kontrola trakcji interweniuje, zmniejsza poślizg i stabilizuje motocykl.
Nowa rama i geometria – „Flex Frame” w S1000RR na 2023
Sercem podwozia nowego RR jest nadal aluminiowa rama typu „Flex Frame”, która jest konstrukcją spawaną z czterech grawitacyjnych elementów odlewanych ciśnieniowo. Silnik wciąż nachylony jest o 32 stopnie i wciąż pełni funkcję elementu wspierającego ramę. W celu optymalizacji elastyczności bocznej, główna rama nowego RR otrzymała kilka otworów w obszarach bocznych.
Skupiono się również na dalszym zwiększaniu precyzji jazdy podczas opracowywania nowej geometrii podwozia RR. Kąt główki kierownicy został spłaszczony o 0,5° (czyli 66.4° zamiast 66.9°), a przesunięcie (offset) półki kierownicy zmniejszono o 3 mm. Jednocześnie wyprzedzenie przedniego koła zwiększono z 93,9 mm do 99,8 mm. Ponadto rozstaw osi zwiększył się do 1457 mm. Za sprawą zastosowania „M Chassis Kit” regulować można punkt mocowania wahacza oraz wysokość tyłu.
S 1000 RR w stanie gotowym do jazdy, z pełnym zbiornikiem, waży 197 kg. Z pakietem „Race” waga to 195,4 kg, natomiast z „Pakietem M” spada do 193,5 kg.
Nowej geometrii podwozia towarzyszy nie tylko jeszcze lepsza precyzja jazdy, ale także zwiększona dokładność i wyraźniejsze wyczucie przedniego koła.
ABS Pro z nowym Brake Slide Assist oraz z opcją „Slick” – BMW S 1000 RR 2023
Nowa funkcja Brake Slide Assist jest ważną i bardzo pomocną innowacją szczególnie dla stałych bywalców torów wyścigowych. Podobnie jak w nowej funkcji DTC Slide Control, ten nowy system jest również oparty na czujnikach kąta skrętu. Brake Slide Assist pozwala kierowcy ustawić określony kąt tak zwanego driftu na hamulcu, czyli podczas wchodzenia w zakręt na hamulcu, ze slajdem, z kontrolowaną prędkością.
Winglety – spojlery i nowa tylna sekcja w BMW S1000RR na 2023
Podobnie jak w przypadku M RR, winglety w nowym RR zapewniają teraz najlepszy możliwy kontakt przedniego koła z drogą – szczególnie podczas przyspieszania. Generują one aerodynamiczny docisk, a tym samym dodatkowe obciążenie kół. Zaletami są obniżenie tendencji do wheelie przy przyspieszaniu, a także możliwość opóźnienia hamowania oraz większa stabilność w zakrętach. Winglety generują do 10 kg obciążenia, w zależności od prędkości.
Jeśli chodzi o design, nowa edycja RR korzysta z przeprojektowanej przedniej części, w tym wingletów, nowej, lżejszej i bardziej sportowo wyglądającej tylnej części oraz trzech nowych schematów kolorystycznych: Blackstorm Metallic, Style Passion in Racingred niemetaliczny oraz w stylu wyścigowym: Lightwhite niemetalicznego / BMW M.
BMW S 1000 RR 2023 – dane techniczne:
Engine | |
Capacity | 999 |
Bore/stroke | 80/49.7 |
Output | 154/210 kW/hp |
at engine speed | 13,750 rpm |
Torque | 113 Nm |
at engine speed | 11,000 rpm |
Type | Water-cooled in-line 4-cylinder engine |
Compression/fuel | 13.3:1 / Premium unleaded petrol, octane rating 95-98 (RON) (knock control; rated power at 98 RON) |
Valve/accelerator actuation | DOHC (double overhead camshaft), Valve actuation via single cam followers and variable intake camshaft control system BMW ShiftCam |
Valves per cylinder | 4 |
Ø intake/outlet | 33.5/27.2 mm |
Throttle valve diameter | 48 mm |
Engine control | BMS-O |
Emission control | Closed-loop three-way catalytic converter |
Electrical system | |
Alternator | 450 W |
Battery | M Battery 12 V 5 Ah |
Headlamp | LED low beam twin headlamp in free-form technology; LED high beam free-form surface/modular design |
Starter | 0.8 kW |
Gearbox | |
Clutch | Self-reinforcing multi-plate anti-hopping oil bath clutch, mechanically operated |
Gearbox | Constant-mesh 6-speed gearbox |
Primary ratio | 1.652 |
Transmission ratios / I | 2.647 |
II | 2.091 |
III | 1.727 |
IV | 1.500 |
V | 1.360 |
VI | 1.261 |
Rear wheel drive | Chain |
Secondary ratio | 2.706 |
Suspension | |
Frame construction type | Aluminium composite bridge frame, engine self-supporting |
Front wheel suspension | Upside-down telescopic fork, slide tube diameter 45 mm, spring preload, compression and rebound stage adjustable, DDC option: damping electronically adjustable |
Rear wheel suspension | Aluminium underslung double-sided swinging arm with central spring strut, |
Spring travel, front/rear | 120/117 mm |
Wheel castor | 99.8 mm |
Wheelbase | 1,457 mm |
Steering head angle | 66.4 ° |
Brakes Front | Twin disc brake, floating, Ø 320 mm, radial 4-piston fixed calipers |
Brakes Rear | Single-disc brake, Ø 220 mm, single-piston floating caliper |
ABS | BMW Motorrad ABS Pro (part integral, disengageable) |
Traction control | BMW Motorrad DTC |
Wheels | Standard: Die-cast aluminium wheels M aluminium forged wheels as part of Race Package option M Carbon wheels as part of M Package option |
Front | 3.50 x 17″ |
Rear | 6.00 x 17″ |
Tyres Front | 120/70 ZR17 |
Tyres Rear | 190/55 ZR17 |
Dimensions and weights | |
Total length | 2,073 mm |
Total width with mirrors | 846 mm |
Seat height | 824 mm |
DIN unladen weight, fully fuelled | Standard: 197 kg ; with Race Package option 195.4 kg ; with M Package option 193.5 kg |
Permitted total weight | 407 kg |
Fuel tank capacity | 16.5 l |
Performance figures | |
Fuel consumption (WMTC) | 6.4 l/100 km |
CO2 | 149 g/km |
Acceleration 0-100 km/h | 3.2 s |
Top speed | >300 km/h |
Zostaw odpowiedź