Yamaha R1 ma już 25 lat! Historia YZF-R1 oraz specjalny pakiet R1 GYTR PRO 25th Anniversary - Motogen.pl

Yamaha YZF-R1 ma już 25 lat! Przeczytaj historię modelu i poznaj limitowaną, sportową edycję R1 GYTR PRO 25th Anniversary o wartości ponad 700 000 złotych!

Yamaha Motor Europe z dumą świętuje 25-lecie wprowadzenia na rynek przełomowego modelu R1 i zaprosiła na specjalne wydarzenia podczas Yamaha Racing Experience (YRE). Legendarny tor Mugello we Włoszech 21 i 22 lipca tego roku gościł największe gwiazdy Yamahy i miłośników marki, a okazja jest konkretna – świętowanie 25. urodzin modelu, który zmienił oblicze motocykli sportowych.

Od momentu rynkowej premiery Yamaha R1 wytyczała standardy osiągów i innowacji w branży. 25 lat rozwoju jest świadectwem inżynieryjnej perfekcji Yamahy, dzięki której R1 jest dziś ikoną prędkości, mocy i przełomowych technologii na rynku motocykli sportowych.

Yamaha YZF-R1 (RN01) rok 1998

Pierwszy model R1 wyjechał z fabryki w 1998 roku, wyposażony w innowacyjny, kompaktowy i lekki silnik o pojemności 998 cm3, chłodzony cieczą, 20-zaworowy, z rozrządem DOHC i czterema cylindrami, po pięć zaworów na cylinder, i nowymi wymiarami zaworów, które zwiększały moment obrotowy oraz poprawiały przepływ mieszanki w kanałach dolotowych i spalin w kanałach wydechowych.

Ale prawdziwą rewolucją była genialna decyzja szefa zespołu projektowego Kunihiko Miwy, by zaprojektować pierwszą na świecie przekładnię pionową w motocyklu seryjnym, co umożliwiło montaż lżejszego, krótszego silnika i dłuższego wahacza, zapewniając lepszą przyczepność z zachowaniem tradycyjnego rozstawu osi motocykla sportowego.

Oprócz innowacyjnego układu napędowego Yamaha R1 z 1998 roku miała też całkowicie nową aluminiową ramę Deltabox II, wzmacniany wahacz ze stopu aluminium, centralny amortyzator Yamaha Monoshock oraz w pełni regulowany widelec upside-down z goleniami o średnicy 41 mm opracowany we współpracy z firmą Öhlins.

Kompaktowa rama i konfiguracja zawieszenia inspirowane wyścigami Grand Prix zapewniały niesamowitą pewność prowadzenia i zwrotność, co wyznaczało nowy standard dla motocykli sportowych. Yamaha R1 z 1998 roku ważyła zaledwie 177 kg i osiągała zdumiewającą moc 150 KM.

Historia sukcesów R1 na torach wyścigowych jest równie niezwykła. Motocykl zapisał się w historii w 1999 roku podczas prestiżowego wyścigu Isle of Man TT, kiedy to David Jefferies przebojem wygrał TT Formula One, pokonując rekordowe okrążenie ze średnią prędkością 121,235 mph, a następnie wygrał wyścigi Senior i Production TT, pokazując całemu światu wyścigowy potencjał R1.

Yamaha YZF-R1 (RN04) rok 2000

Kolejny model R1 na rok 2000, będący owocem niestrudzonych wysiłków inżynierów Yamahy, miał ponad 250 udoskonalonych części, w tym silnik i ramę, bardziej aerodynamiczne nadwozie oraz nowy, tytanowy tłumik.

Yamaha YZF-R1 (RN09) rok 2002

Dwa lata później, w 2002 roku, zespół projektantów Yamahy pod kierownictwem Yoshikazu Koike zaprezentował kolejną generację R1 z rewolucyjnym, podciśnieniowym systemem wtrysku paliwa zapewniającym lepszą moc wyjściową, oraz nową ramą Deltabox III, która była lżejsza, a mimo to miała o o 30% większą sztywność skrętną.

Yamaha YZF-R1 (RN12) rok 2004

W roku 2004 nadeszła kolejna, czwarta generacja R1 z nowym silnikiem o większej średnicy tłoka, krótszym skoku i zamkniętej konstrukcji cylindra, łamanymi korbowodami (FS – fracture-split), systemem doładowania RAM-air, nowym wydechem poprowadzonym pod kanapą, zmienioną geometrią ramy i bardziej drapieżną linią owiewek. Dzięki mocy 180 KM, jaką zapewniał zupełnie nowy układ napędowy, po raz pierwszy w historii motocykl seryjny osiągnął stosunek mocy do masy na poziomie 1:1.

Yamaha YZF-R1 (RN19) rok 2007

Yamaha R1 w wersji 2007 była wyposażona w nowatorski system elektronicznego sterowania przepustnicą ride-by-wire (YCC-T) oraz system elektronicznego sterowania długością kanałów dolotowych (YCC-I). Szef zespołu projektowego Makato Shimamoto wprowadził również czterozaworową konstrukcję silnika, sprzęgło antyhoppingowe, ulepszoną ramę Deltabox oraz lepsze hamulce i zawieszenie.

Yamaha YZF-R1 (RN22) rok 2009

Czerpiąc ze swego dziedzictwa, Yamaha wypuściła kolejną wersję R1 w roku 2009, wyposażoną w przełomowy silnik typu crossplane pochodzący bezpośrednio z Yamahy M1 startującej w MotoGP. Ta wyjątkowa konstrukcja ograniczyła siłę bezwładności i zapewniła bardziej liniowe przekazywanie momentu obrotowego silnika na koło, a szef zespołu projektowego Toyoshi Nishida wprowadził do motocykla dwa wtryskiwacze paliwa oraz nową, lekką, aluminiową ramę Deltabox, ramę pomocniczą ze stopu magnezu i najnowocześniejszą elektronikę.

Model ten wyznaczył standard jakości prowadzenia i osiągów w świecie wyścigów w 2009 roku, potwierdzony niesamowitymi występami Amerykanina Bena Spiesa, który w debiutanckim sezonie 2009 zdobył tytuł WorldSBK, zwyciężając w 14 z 28 wyścigów.  

W pogodni za kolejnymi wyścigowymi sukcesami R1 zespół YART Yamaha EWC zdobył tytuł mistrzów świata Endurance World Champions, Leon Camier wygrał 19 z 26 wyścigów w drodze po tytuł British Superbike Championship, a Katsuyuki Nakasuga zdobył swój pierwszy tytuł Japanese Superbike Championship.

Yamaha YZF-R1 (RN22) rok 2012

Szukając kolejnych innowacji, w modelu R1 rocznik 2012 zamontowano system kontroli trakcji regulujący czas zapłonu, dopływ paliwa i otwarcie przepustnicy, by zapewnić optymalną przyczepność, poprawić właściwości jezdne i ograniczyć zużycie paliwa.

Yamaha YZF-R1 (RN32) rok 2015

Kolejnym przełomem był model R1 2015, który otrzymał potężny silnik 200PS i był pierwszym motocyklem seryjnym wyposażonym w 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU) oraz elektroniczne układy wspomagania, opracowane i sprawdzone na torach MotoGP. R1 2015 bez płynów ważyła zaledwie 179 kg, a dzięki wyjątkowo wyścigowemu usposobieniu stała się sensacją. Kierownik zespołu projektowego Hideki Fujiwara opracował również limitowaną wersję R1M w najwyższej specyfikacji, wyposażoną w elektronicznie sterowane zawieszenie, lekką owiewkę z włókien węglowych i rejestrator danych, by spełnić wymagania miłośników poważnego ścigania.

Yamaha YZF-R1 (RN32) rok 2018

W modelu R1 2018 zamontowano jeszcze więcej zaawansowanej elektroniki, a także działający w dwie strony quickshifter (QSS), dzięki któremu osiągi R1 i R1M na ulicach i torze osiągnęły wyższy poziom. Właściwości jezdne R1 uległy dalszej poprawie dzięki bardziej progresywnemu mapowaniu systemu kontroli uniesienia przedniego koła i poprawionej konfiguracji zawieszenia. W wersji R1M zastosowano wyczynowe zawieszenie Öhlins (ERS) sterowane elektronicznie z nowym, intuicyjnym interfejsem regulacji.

Yamaha R1 (RN65) rok 2020

W 2020 roku Yamaha R1 otrzymała silnik CP4 z nową głowicą, wałkami rozrządu i układem wtrysku paliwa, a rozbudowane systemy elektroniczne zostały ulepszone, by zapewnić jeszcze większą kontrolę. Nowy system hamowania silnikiem (Engine Brake Management, EBM) umożliwił wybór trzech poziomów siły hamowania zależnie od warunków na drodze, a nowy system kontroli hamulców (Brake Control, BC) dał więcej pewności i kontroli w zakrętach. Zastosowany w R1 widelec KYB 43 mm z ulepszonymi zaworami i sztywniejszymi sprężynami poprawił wyczucie maszyny i naturalność jazdy. A żeby poprawić właściwości ramy i jeszcze skrócić czasy okrążeń, R1M otrzymała nowy amortyzator i udoskonalony pneumatyczny półaktywny widelec Öhlins ERS NPX.

W ciągu ostatnich lat modele R1 i R1M były stale rozwijane i wciąż pozostają dominującą siłą w świecie wyścigowym, a Toprak Razgatlıoğlu i Andrea Locatelli z oficjalnego zespołu WorldSBK Pata Yamaha Prometeon prowadzą obecnie w rywalizacji FIM Superbike World Championship. Najjaśniejszym punktem sezonu 2021 była zwycięska passa Topraka Razgatlıoğlu w serii WorldSBK Championship. W drodze po mistrzowski tytuł turecki kierowca wygrał 13-krotnie, a w kolejnych 16. wyścigach meldował się na podium. W tym samym czasie wschodziła gwiazda Włocha Locatelliego, który z wyścigu na wyścig spisywał się na swojej R1 coraz lepiej i ma już na swoim koncie 11 startów ukończonych na podium.

Yamaha R1 raz po raz udowadniała swoją dominacje podczas różnych imprez wyścigowych na całym świecie, przynosząc ekipie Yamaha Factory Racing Team cztery historyczne zwycięstwa z rzędu na torze Suzuka w 8-godzinnym wyścigu w latach 2015–2018, a Cameronowi Beaubierowi (2015, 2016, 2018, 2019, 2020) i Jake’owi Gagne’owi (2021, 2022) dając siedem z ośmiu ostatnich tytułów AMA Superbike.

W 2021 roku Nakasuga zdobył niesamowite dziesiąte mistrzostwo w serii Japanese Superbike Championship, a Tommy Hill (2011), Josh Brookes (2015), Tarran Mackenzie (2021) i Bradley Ray (2022) zdobywali na R1 tytuły mistrzowskie w serii British Superbike Champions.

GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing)

Opierając się na sportowych genach R1, Yamaha nie przestaje przekraczać kolejnych granic innowacji, czego dowodem jest model R1 GYTR. GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) to wewnętrzny dział Yamahy specjalizujący się w opracowywaniu oraz produkcji wyścigowych części i akcesoriów. Już od ponad 40 lat opracowuje technologie poprawiające osiągi motocykli Yamaha. Yamaha R1 GYTR 2023 – stworzona dla miłośników szybkiej jazdy po torze ceniących zwycięskie osiągi i najwyższą jakość – jest szybsza i bardziej precyzyjna niż kiedykolwiek. Spełnia wymagania FIM Stock 1000, a jej wysoka specyfikacja daje zespołom oraz indywidualnym zawodnikom znakomity punkt wyjścia do tworzenia wyjątkowych superbike’ów. R1 GYTR jest wyposażona w ponad 25 wyścigowych części GYTR, a wśród nich: układ wydechowy Akrapovič, wyścigowy moduł ECU, wiązka przewodów, elementy ramy GYTR, układ napędowy i kompletny zestaw owiewek w kolorze Primer White oraz dużo więcej. R1 GYTR jest dostępna wyłącznie w salonach GYTR PRO.

Bezkompromisowa maszyna do wygrywania: Yamaha R1 GYTR PRO w limitowanej edycji 25th Anniversary 2023

Aby uczcić 25. rocznicę powstania sportowej ikony, czyli modelu R1, Yamaha Motor Europe, za pośrednictwem sieci sklepów GYTR PRO będzie oferować klientom możliwość zakupu wyselekcjonowanych, wyczynowych części opracowanych przez fabryczny zespół Yamaha Technology Racing (GYTR®) PRO. Części są opracowywane na potrzeby wyścigowych serii Yamaha World Superbike i Endurance World Championship.

Części opracowuje ten sam zespół inżynierów, który pracuje dla działu Yamaha Motor Research & Development Europe (YMRE). To zespół odpowiedzialny za projektowanie części do zwycięskiego modelu R1, który święci triumfy w serii WorldSBK. Gama produktów GYTR PRO sprawia, że technologia stosowana w serii WorldSBK jest dostępna po raz pierwszy dla użytkowników motocykli Yamaha.

Gama wyczynowych części GYTR PRO dla modelu R1 obejmuje m. in. niezwykle mocny i lekki tylny stelaż wykonany z włókna węglowego, który został zaprojektowany w sposób umożliwiający montaż modułu elektronicznego Magneti Marelli i akcesoryjnego zbiornika paliwa, który obniża środek ciężkości motocykla. Widelec Öhlins FGR i tylny amortyzator TTX z pneumatyczną regulacją napięcia wstępnego zapewnia bardziej przewidywalne prowadzenie i pełną regulację stosowaną przez profesjonalne zespoły wyścigowe Yamaha. Odwrócony wahacz, opracowany na potrzeby zespołu Yamaha rywalizującego w serii WorldSBK zwiększa maksymalny kąt pochylenia motocykla i poprawia przyczepność tylnej opony, a hamulce Brembo gwarantują niezrównaną siłę i skuteczność hamulców. Owiewki z włókna węglowego charakteryzują się wyjątkową wytrzymałością i minimalną masą. Zostały zaprojektowane tak, aby pasować do sportowej szyby i zapewniać optymalne właściwości aerodynamiczne.

Zdjęcia: Yamaha R1 GYTR PRO 25th Anniversary 2023

Dostępny jest również moduł GYTR PRO Electronic System (GPES), urządzenie najwyższej klasy do sterowania pracą silnika i zapewniającą funkcje telemetryczne, opracowane przez YMRE na potrzeby WorldSBK i FIM Endurance World Championship. Moduł GPES zawiera najnowsze oprogramowanie sterujące systemami wspomagającymi kierowcę, takimi jak anti-wheelie, system kontroli startu, sterowanie hamowaniem silnikiem, programowane tankowanie czy kontrola trakcji. Moduł jest dostarczany z bazowymi ustawieniami gotowymi do użytku, które można dostosować podczas testów na torze.

Stworzenie gamy unikalnych części to efekt wielu lat prac rozwojowych na najwyższym poziomie, przy ścisłej współpracy kierowców fabrycznego zespołu Yamaha WorldSBK, takich jak Toprak Razgatlıoğlu i Andrea Locatelli, oraz kierowcy testowego Niccolò Canepy – każdy z nich wniósł nieoceniony wkład w proces rozwoju. Ambasador marki Yamaha, dziewięciokrotny mistrz świata, Valentino Rossi zaprezentował model R1 wyposażony w wybrane części z oferty GYTR PRO podczas oficjalnej prezentacji konceptu GYTR PRO na targach EICMA.

Aby uczcić 25. rocznicę powstania modelu R1, dział Yamaha Motor Europe wypuści na rynek ekskluzywną partię 25 sztuk modelu R1. Maszyny zostaną zbudowane ręcznie od podstaw i będą wyposażone w pełną gamę części GYTR PRO. Yamaha R1 GYTR PRO 25th Anniversary będzie montowana wyłącznie przez doświadczonych techników w jednym z 25 europejskich salonów GYTR PRO. Motocykl będzie bezkompromisową maszyną do jazdy po torze, wyposażoną w pakiet owiewek i elementów aerodynamicznych wykonanych z włókna węglowego.

Yamaha R1 GYTR PRO 25th Anniversary w specyfikacji najbliższej fabrycznym motocyklom Yamahy rywalizującym w mistrzostwach świata, będzie dostępna online. Klienci będą mogli wybrać salon GYTR PRO, w którym zostanie przygotowany ich motocykl.

Aby móc w pełni wykorzystać ogromny potencjał Yamahy R1 GYTR PRO 25th Anniversary, każdy z 25 posiadaczy spędzi jeden dzień na torze wyścigowym z zespołem techników firmy Yamaha. Po ustawieniu podstawowych parametrów na torze, właściciele motocykli przejdą dokładnie taki sam proces dostrajania motocykla do ich stylu jazdy i preferencji, jaki fabryczne zespoły Yamaha stosują, aby ustawić maszyny dla topowych zawodników, takich jak Toprak Razgatlıoğlu.

Połączenie wyjątkowej, wyczynowej specyfikacji Yamahy R1 GYTR PRO 25th Anniversary z doświadczeniem naszych techników pracujących w salonach GYTR PRO daje wyjątkową możliwość stworzenia nowym posiadaczom bezkonkurencyjnej Yamahy R1.

Ze względu na niezwykle ograniczoną liczbę dostępnych egzemplarzy – łącznie 25 motocykli – potencjalni właściciele nie mogą zwlekać z podjęciem decyzji o zakupie motocykla. Na yamaha-racing.com można uzyskać listę szczegółów i potwierdzić rezerwację: wybierz salon GYTR PRO, w którym zostanie zbudowana Twoja Yamaha R1 GYTR PRO 25th Anniversary.

Andrea Dosoli: Road Racing Manager, Yamaha Motor Europe

„Opracowaliśmy gamę wyczynowych części GYTR PRO we współpracy z zespołami, które rywalizują w seriach World Superbike i Endurance World Championship, aby zapewnić naszym klientom możliwość posiadania motocykla o unikalnych właściwościach. Aby uczcić 25. rocznicę powstania modelu R1 oferujemy motocykl z gamą cześci i akcesoriów GYTR PRO oraz wiedzę i doświadczenie specjalistów, którzy pracują w salonach GYTR PRO. W rezultacie klienci otrzymają wyjątkowe, bezkompromisowe motocykle w topowej torowej specyfikacji. Posiadacze Yamahy R1 GYTR PRO 25th Anniverary będą mieli możliwość jazdy unikalną maszyną – motocyklem o specyfikacji zbliżonej do tej, jaką oferują maszyny rywalizujące w mistrzostwach świata. To jedyna taka możliwość bez posiadania kontraktu z fabrycznym zespołem Yamaha na udział w seriach WorldSBK lub EWC”.

Eric de Seynes: Prezes i dyrektor generalny Yamaha Motor Europe

„Prezentacja gamy wyczynowych części i akcesoriów GYTR PRO to niezwykle ważny moment dla wszystkich pracowników Yamaha Motor Europe. Od teraz możemy zaoferować naszym klientom technologię opracowywaną z inżynierami zespołów rywalizujących w seriach WorldSBK i EWC. Zaprojektowane przez inżynierów zespołu wyścigowego WorldSBK i testowane przez naszych fabrycznych kierowców, akcesoria GYTR PRO to najbardziej wyspecjalizowane i bezkompromisowe wyposażenie wyścigowe dostępne dla naszych klientów. Przełomowy pakiet stworzony, aby uczcić 25. rocznicę powstania modelu R1, który miałem niezwykłą przyjemność zaprezentować podczas Yamaha Racing Experience w Mugello, to unikalna oferta. Każda Yamaha R1 GYTR PRO 25th Anniversary zostanie zbudowana z wykorzystaniem pełnej gamy części i akcesoriów GYTR PRO przez doświadczonych techników w jednym z naszych salonów GYTR PRO. Zespół inżynierów zapewni również techniczne wsparcie na torze, ustawiając motocykl pod konkretnego zawodnika. Jest to unikalny proces, który dotychczas był dostępny wyłącznie dla naszych fabrycznych zawodników”.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany