Legenda GS w 11 odmianach – to nie tylko R 1300 GS i F 900 GS! Przegląd szalonej rodziny adventure od BMW Motorrad - Motogen.pl

Chciałbyś motocykl adventure, ale w katalogu BMW jest aż jedenaście modeli z oznaczeniem GS! A więc który wybrać? Czym się różnią?

Początek legendy, czyli R 80 G/S z 1980 roku

Rodzina motocykli BMW GS ma już 43 lata! Pierwszy przedstawiciel (nowego wtedy) gatunku pojawił się w 1980 roku, a pomysł na niego powstał z inicjatywy inżynierów i projektantów. Zarząd BMW Motorrad dowiedział się o budowie nowego modelu, gdy ten był już w zaawansowanym stadium. Po wysłuchaniu argumentów, zarząd oficjalnie i bez zastanowienia przydzielił zielone światło.

Nowe BMW R 80 G/S miał silnik boxer oraz monowahacz zintegrowany z wałem kardana (a więc podobnie jak dziś). Jego nazwa jest niezwykle dosłowna: G/S to skrót od Gelände / Straße, czyli Teren / Ulica.

Pierwszy GS był także pierwszym motocyklem z kategorii turystycznych enduraków. Z jednej strony gwarantował komfort jazdy codziennej i turystycznej, a z drugiej strony potrafił zapewnić zwycięstwa rajdowe – na przykład wielokrotnie w rajdzie Paryż-Dakar.

BMW GS na rok 2024 – szeroka oferta

Historia pokazuje, że pomysł inżynierów z 1980 roku okazał się strzałem w dziesiątkę. Globalny rynek motocykli adventure jest dziś ogromny, a BMW Motorrad jest niekwestionowanym liderem w tym segmencie. Dowód? Dnia 21 czerwca 2023 roku z linii produkcyjnej zakładu BMW Motorrad w Berlinie-Spandau zjechał milionowy motocykl GS wyposażony w silnik bokser!

Ponadto w ostatnich tygodniach BMW Motorrad pochwaliło się kilkoma nowościami, oferta BMW rozszerzyła się o nowych przedstawicieli segmentu turystyczne-enduro. Teraz w katalogu znaleźć można aż 11 modeli opatrzonych znakiem GS! Jak się w tym połapać?

Najpierw szybka lista GSów, a niżej kilka zdań o każdym z nich. (Z przymrużeniem oka można powiedzieć, że GSy na 2024 rok urosły o „50” w nazwie.)

  • R 1300 GS 2024 – nowość na 2024, zbudowany zupełnie od zera (zastąpi model R 1250 GS).
  • R 1250 GS – ikona GSów, powoli opuszcza ofertę.
  • R 1250 GS Adventure – wersja o większym zbiorniku z topowym wyposażeniem.
  • F 900 GS 2024 – nowość na 2024, średnich rozmiarów adventure, nowe podwozie, nowy silnik, jeszcze lepszy w terenie (zastąpił model F 850 GS).
  • F 900 GS Adventure 2024 – nowość na 2024, nowy silnik 900, podwozie bazujące na 850, idealny do podróżowania daleko w terenie (zastąpił model F 850 GS Adv).
  • F 800 GS 2024 – nowość na 2024, nowy silnik 900, podwozie bazujące na 850, w odmianie dla motocyklistów mniej zaawansowanych lub niższych (zastąpił model F 750 GS).
  • F 850 GS – średni GS, którego znamy od kilku lat, powoli opuszcza ofertę.
  • F 850 GS Adventure – j.w., ale w wersji o większym zbiorniku.
  • F 750 GS – średni GS, którego znamy od kilku lat, w odmianie dla motocyklistów mniej zaawansowanych lub niższych, powoli opuszcza ofertę.
  • G 310 GS – mały GS z 1-cylindrowym silnikiem, dla początkujących, do miasta, w podróż i lekki teren.
  • R nineT Urban G/S – zbudowany na bazie miejskiego roadstera, bez wyjątkowych zdolności offroadowych, z linią GS łączy go przede wszystkim stylistyka.

BMW R 1300 GS 2024 – król powrócił [wcześniej także R 1250 GS oraz R 1250 GS Adventure]

Oto prawdopodobnie najgorętsza i z pewnością jedna z najważniejszych nowości na 2024 rok. „Duże GSy” uznawane były przez wiele lat za wyznacznik w kategorii topowych motocykli turystyczno-endurowych. Na 2024 rok wjeżdża model zupełnie nowy. Założenia konstrukcyjne są niemal takie same, jak w poprzednich modelach, jednak wszystko zaprojektowano i zbudowano od nowa, jeszcze lepiej. Wciąż jest dużym, mocnym, widowiskowym motocyklem turystyczno-przygodowo-offroadowym z najnowocześniejszym wyposażeniem.

Silnik to wciąż bosker, ale tym razem na 1300 ccm pojemności. Jest przekonstruowany, umieszczono skrzynię biegów pod silnikiem, dzięki czemu konstrukcja jest bardziej zwarta, z niższym środkiem ciężkości i możliwością dłuższego wahacza. Rama (główna stalowa i pomocnicza aluminiowa) także jest zupełnie nowa. Tak samo jak zawszenie (wciąż Telelever i Paralever, ale teraz w wersji EVO), które ma oferować nie tylko lepsze wyczucie i możliwości, ale także takie funkcje, jak elektroniczne opuszczanie podwozia oraz dynamiczna regulacja twardości sprężyny.

Zobacz też:
raport z premiery R 1300 GS;
26 ciekawostek w R 1300 GS;
film z testu R 1300 GS – jeździliśmy nowym modelem!

W kwestii wyposażenia podstawowego i dodatkowego także nie zabrakło nowości, a wszystko znajdziecie w trzech powyższych linkach. Logicznym wydaje się, że niebawem oferta rozszerzona zostanie także o R 1300 GS Adventure, jednak póki co nie ma żadnych przecieków, które zdradzałyby datę premiery oraz wersje wyposażenia. Pierwsze egzemplarze R 1300 GS trafiają do klientów w pierwszych dniach listopada, tymczasem w ofercie wciąż pozostają poprzednie wersje modelowe.

R 1250 GS jest poprzednikiem aktualnego, flagowego adventure’a i wciąż pozostaje ikoną. Obok niego znajduje się też R 1250 GS Adventure, czyli opcja wyposażona w powiększony zbiornik paliwa oraz wyposażenie sprawiające, że dalekie podróże (także poza asfaltem) są jeszcze przyjemniejsze. Modele R 1250 GS nie są już produkowane (poza wersją Adventure), jednak wciąż można je kupić fabrycznie nowe – są to te sztuki, które jeszcze pozostały w salonach.

BMW F 900 GS czy może F 900 GS Adventure albo F 800 GS? [wcześniej jako F 850 GS / Adv / F 750 GS]

Przyznajemy, nazewnictwo rodziny F-GS zrobiło się skomplikowane… Ale po chwili zastanowienia i zagłębienia się w detale, wszystko staje się jasne! Oczywiście niezmiennie modele z serii F napędzane są silnikiem 2-cylindrowym, rzędowym, około 100-konnym.

Jeszcze do niedawna, do roku 2023 segment średnich motocykli adventure reprezentowany był przez F 850 GS (którego Jędrzejak z Motogen.pl lubi nazywać adventure’owym supermoto, ze względu na radosny charakter i szaloną uniwersalność). Obok niego stał F 850 GS Adventure wyposażony m.in. w większy zbiornik do dalekich podróży offroadowych. Do tego F 750 GS, czyli opcja z mniejszym kołem przednim i niższym zawieszeniem, lepsza do jazdy asfaltowej, lepsza dla niskich motocyklistów i tych z mniejszym doświadczeniem, opcjonalnie na prawko kat. A2. Trzy wspomniane modele nie są już produkowane, jednak wciąż można je kupić fabrycznie nowe – są to te sztuki, które jeszcze pozostały w salonach.

Zobacz też: F 850 GS czy F 750 GS 2022 – różnice – test redakcji Motogen.pl.

Na sezon 2024 pojawiły się trzy znacznie odświeżone modele, których nazewnictwo „urosło” o 50, podobnie jak silnik. Podział na te trzy modele jednak uległ zmianie i stał się bardziej wyrazisty.

F 900 GS to model w zasadzie całkowicie nowy (informacja o F 900 GS 2024), w którym aż 80% zastosowanych części zostało skonstruowanych od zera. Pojawił się mocniejszy silnik (+42 cm3, +10 KM, +1 Nm, czyli 895 ccm, 105 KM, 93 Nm) oraz odświeżony wygląd. Wraz z nową lampą i nowymi plastikami, motocykl stał się wizualnie lżejszy. Zresztą nie tylko wizualnie, bo faktycznie też masa spadła aż o 14 kg do poziomu 219 kg z paliwem. Podwozie i zawieszenie posiada niesamowite możliwości jazdy enduro, a koła mają 21 i 17 cali. Jeżeli możliwości offroadowe stawiasz wyżej niż jazdę daleko we dwoje, to wybór dla Ciebie

F 900 GS Adventure także dostał nowy silnik oraz zwieszenie – są identyczne jak w powyższym akapicie. Jednak wersja Adventure może otrzymać opcjonalnie także zawieszenie sterowane elektronicznie, lepsze do podróżowania. W podróży przyda się też większy, 23-litrowy zbiornik. Ten model także chwali się wyższymi osiągami i lepszym wyposażeniem podstawowym, ale wizualnie jest zbliżony do wersji z poprzedniego roku. Wybierzesz go, jeżeli przede wszystkim celujesz w podróżowanie, ale nie chcesz rezygnować z jazdy w terenie.

F 800 GS, tak samo jak kuzyni z poprzednich akapitów, ma nowy i większy silnik. Jednak model ten (zgodnie z ideologią z lat poprzednich) skierowany jest dla motocyklistów preferujących jazdę asfaltową (koła 19 i 17 cali), a także o niższym wzroście lub o niższych umiejętnościach. Mamy więc tutaj skok zawieszenia wynoszący 170/170 mm z przodu i z tyłu (zamiast 230/215 jak w większych wersjach). Nowy silnik ma 895 ccm pojemności, ale osiągi zostały obniżone do poziomu 87 KM i 91 Nm (dostępna jest także wersja na kat. A2, czyli o mocy 48 KM). Obecne jest wyższe wyposażenie podstawowe, ale także stylistyka nawiązująca do lat poprzednich.

BMW G 310 GS – idealny na pierwszy motocykl

G 310 GS, czyli najmniejszy z rodziny Gelände/Straße, na sezon 2024 pozostaje bez większych zmian. Jest to motocykl lekki i niewielki. Napędza go 1-cylindrowy silnik o pojemności 313 cm3 i o mocy 34 KM. Motocykl ten świetne nadaje się na pierwszy jednoślad w motocyklowej karierze. Jako GS, sprawdzi się w miejskiej dżungli, w turystycznych wypadach daleko poza miasto, a także w lekkim, szutrowym terenie.

BMW R nineT Urban G/S – gdy liczy się styl

Trzeba przyznać, że R nineT Urban G/S z technicznego punktu widzenia nie jest „GSem”, a nawet nie zalicza się do segmentu „adventure” w ofercie BMW. A jednak w nazwie posiada „G/S”. Dlaczego?

Model ten bazuje na R nineT, który jest fantastycznym motocyklem miejsko-podmiejskim klasy naked. Jego najważniejszą cechą jest obecność silnika boxer (dokładnie ten, który wywodzi się z GSów) oraz niezwykle wyrazisty charakter. Dzięki temu R nineT często jest bazą do tworzenia własnego motocykla customowego. Skorzystać można także z katalogu, bo R nineT fabrycznie dostępny jest w wielu różnych konfiguracjach nawiązujących do cafe racerów lub scramblerów. Jedną z nich jest R nineT Urban G/S, czyli stylistyka GSów w motocyklu miejskim.

Szeroki wybór motocykli GS – odwiedź dealera BMW Motorrad

Mamy nadzieję, że ten (niezbyt)krótki przewodnik pomógł Ci w odróżnieniu kilku modeli i wersji motocykli z serii GS. Nie ma jednak nic lepszego, niż osobiste dotknięcie każdego z modeli, zajęcie miejsca za kierownicą, czy odbycie jazdy testowej. Odwiedź najbliższego Dealera BMW Motorrad i przekonaj się sam.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany