-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Suzuki GSX-R750 SRAD (1996-1999) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Suzuki GSX-R750 SRAD (1996-1999)

Suzuki GSX-R750 SRAD zadebiutował w 1996 roku. Jego dane techniczne imponowały na tyle, że w zasadzie jedynym realnym konkurentem z Japonii była Honda CBR900RR Fireblade o zauważalnie większej pojemności. Dzisiaj chcemy przedstawić jeden z najbardziej niedocenianych, w naszym odczuciu motocykli sportowych z lat 90-tych…

Przyznam szczerze: kiedy w 1996 roku przeczytałem test Suzuki GSX-R750 SRAD w Świecie Motocykli – oszalałem. Lekki, poręczny, z masą mniejszą, niż niektóre ówczesne sześćsetki i mocą oraz osiągami dziewięćsetki. To musiało robić wrażenie, szczególnie w połączeniu z malowaniem „w pralkę” czyli żółto czarnym ze srebrnymi wstawkami imitującymi perforowaną blachę. Dane katalogowe były imponujące: masa w stanie gotowym do jazdy 204 kg oraz moc 128 KM. Przy rozstawie osi 1395 mm motocykl prowadził się zaskakująco lekko pozostawiając konkurencję kategorii „750” daleko z tyłu.

 

Aerodynamika zdeterminowała wygląd motocykla...

 

Skąd nazwa SRAD? Od systemu Suzuki Ram Air Direct, czyli dynamicznego doładowania zwiększającego moc przy większych prędkościach. Motocykl szybko zmodernizowano: użytkownicy krytykowali zbyt niską szybę, szarpnięcia w przeniesieniu napędu, oraz zbyt spontaniczną reakcję na gaz, która przy wyższych obrotach potrafiła katapultować na kilu pierwszych biegach przednie koło wysoko do góry. W wersji z wtryskiem (1998-1999) charakterystyka i kultura pracy były dużo, dużo bardziej przyjazne i przewidywalne, mimo większej o 7 KM mocy. GSX-R był motocyklem bardzo nowoczesnym. Sześciotłoczkowe zaciski, tarcze o średnicy 320 mm, krótki rozstaw osi i geometria zapożyczona z wyczynowych modeli RGV stanowiły o zwrotności i torowym potencjale. Konkurencja czyli Kawasaki ZX7R było zauważalnie cięższe i słabsze o Yamasze YZF-R750 nie wspominając.

 

Prezentowany motocykl nie posiadał typowych wad. Większość z nich wynikała z powypadkowej historii i agresywnej eksploatacji. Wiele egzemplarzy ma problemy z kompresją, drobne usterki elektryki, wytłuczone łożyska główki ramy, problemy z wypadającymi biegami czy luzami w przeniesieniu napędu. Zadbany i eksploatowany w sposób rozsądny odwdzięczy się doskonałymi osiągami oraz bezawaryjną jazdą. Jednak znalezienie takiego egzemplarza nie jest łatwą sprawą. Ceny używanych sztuk wahają się od 3 do 10 tysięcy złotych. Uzależnione są przede wszystkim od stanu pojazdu – oryginalny lakier i dobry stan techniczny pozwala przypuszczać, że cena egzemplarza znacznie wzrośnie.

 

Suzuki GSX-R 750 SRAD to jeden z niewielu motocykli w segmencie sport z lat 90-tych z naprawdę dużym potencjałem, które nie mają jeszcze statusu „legenda”. Wystarczy porównać je z ceną CBR900RR czy ZX7R w idealnym stanie, żeby stwierdzić, że wciąż są sprzedawane po cenach typowych dla starych motocykli sportowych. Prognozujemy szybki wzrost cen, szczególnie wersji niebiesko-białych…

Dane techniczne

  • SILNIK:Czterocylindrowy, rzędowy; czterosuwowy, chodzony cieczą. Rozrząd typu DOHC, 4 zawory na cylinder,cztery gazniki Mikuni o srednicy przelotu 39mm (96-98) Wtrysk paliwa Nippon-Denso 46mm, rozrusznik elektryczny, srednica cylindra/skok tloka 72/46mm(96-99), pojemnść skokowa 749 ccm, stopien spreżania 11,8:1. Moc maksymalna 128 KM przy 12 000 obr/min (96-97) lub 135 KM przy 12 300 obr/min (98-99). Maksymalny moment obrotowy 78 Nm-82 Nm przy 9500 obr/min. przy 10 300 obr/min
  • PRZENIESIENIE NAPEDU: Wielotarczowe sprzeglo w kapieli olejowej, szeociostopniowa skrzynia biegów, lancuch rolkowy typu o-ring.
  • PODWOZIE: Aluminiowa rama boczna, widelec teleskopowy o srednicy rur nosnych 43mm, wahacz wleczony jednoramienny (aluminiowy) podparty centralnym elementem resorujaco-tlumiacym . Hamulce: przód-dwie tarcze o srednicy 320mm
  • WYMIARY I MASY: rozstaw osi 1395, wysokość siodła 830mm, pojemnosc zbiornika paliwa 18 litrów, masa wlasna(gotowy do drogi) 204 kg
  • OSIAGI: Predkosc maksymalna 263 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,1s, srednie zużycie paliwa 6,5-8 litra na 100 km.

Powiązane materiały

...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści