Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Wymiana sprzęgła motocyklowego Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Wymiana sprzęgła motocyklowego

Pierwszym objawem awarii sprzęgła jest poślizg przy wyższych obrotach. Obroty rosną, a prędkość się nie zmienia. Po pojawieniu się tych symptomów w krótkim czasie może dojść do kompletnego spalenia tarcz sprzęgła.

Pierwszym objawem awarii sprzęgła jest poślizg przy wyższych obrotach. Obroty rosną, a prędkość się nie zmienia. Po pojawieniu się tych symptomów w krótkim czasie może dojść do kompletnego spalenia tarcz sprzęgła.
 

Do wymiany sprzęgła musimy zaopatrzyć się w nowe tarcze sprzęgłowe, sprężyny (po większym przebiegu przestają dociskać tarcze do siebie) oraz w nową uszczelkę pokrywy silnika. Oleju nie musimy koniecznie wymieniać, ale jest to zalecane w celu wypłukania wszelkich zanieczyszczeń w nim pływających. Kiedy ktoś mało umiejętnie palił gumę, do wymiany będą też przekładki sprzęgła, które po przegrzaniu mogą się zdeformować. Należy wyposażyć się w dobre narzędzia, żeby nie zniszczyć żadnej śruby, szczególnie tych trzymających docisk sprzęgła.

Musimy zdjąć wszystkie elementy, które blokują dostęp do swobodnego zdjęcia pokrywy sprzęgła. W przedstawionym na zdjęciach motocyklu jest to kopniak, dźwignia hamulca nożnego, przewody olejowe od chłodnicy oraz mocowanie linki sprzęgła. Linkę luzujemy przy samej dźwigni i przy regulacji na dole. Następnie bierzemy się za śruby pokrywy czy, jak kto woli, dekla. Ponieważ mogą być dość dobrze przykręcone, a są to miękkie śrubki, na grzechotce i przedłużce trzeba dobrze się zaprzeć i dopiero wtedy odkręcać. Jeśli pokrywa nie chce zejść, musimy użyć gumowego młotka i, w zależności od jej oporu, delikatnie lub mocniej popukać. Na gumowy młotek nie ma siły i pokrywa zawsze schodzi. Uszczelka, jeśli jest bardzo stara, może się pokruszyć, dlatego jej resztki trzeba wybrać na tyle, na ile jest to możliwe. Tak samo „frędzle” z silikonu.
 

Przed oczami ukazuje nam się sprzęgło. W zależności od motocykla, docisk mocują cztery, sześć lub więcej śrub. Dobrze jest przed ich odkręceniem wrzucić bieg, żeby kosz sprzęgłowy nie obracał się. Śruby te należy odkręcać na krzyż, ponieważ sprężyny muszą równomiernie „odpychać” docisk – nie chcemy przecież złamać śrub lub uszkodzić gwintów. Po zdemontowaniu tego elementu, ukazuje się nam nakrętka dociskająca cały kosz sprzęgła do wałka skrzyni biegów. Zabezpieczona jest podkładką, której brzegi zagięte są na rantach nakrętki. Odginamy je i za pomocą dużej grzechotki z odpowiednia nasadką odkręcamy nakrętkę.

strony

Powiązane materiały

...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści