Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Pod lupą - prezentacja Suzuki SV 650 (1999-2008) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Pod lupą - prezentacja Suzuki SV 650 (1999-2008)

Suzuki SV650 to jeden z popularniejszych i najbardziej udanych uniwersalnych motocykli średniej klasy pojemnościowej. Zadebiutował w 1998 r. na targach Intermot w dwóch wersjach: obudowanej SV650S, której stylistyka nawiązywała do sportowego TL1000S, oraz odkrytej, z gustownym, okrągłym reflektorem, oznaczonej SV650N. Prezentacja modelu była nie do końca oczekiwana, wszak w ofercie Suzuki w tym samym segmencie znajdował się chętnie nabywany Bandit 600. Rynek motocyklowy zareagował pewnym szokiem, wszak dotychczas japoński motocykl średniej klasy miał czterocylindrowy silnik i raczej powściągliwy charakter; dodatkowo wersja nieobudowana celowała w hit Ducati, Monstera 600, wprawdzie droższego, ale zbudowanego wg podobnej koncepcji.

Konstrukcja pierwszego SV650 była na tyle udana, że przez kolejne lata zmieniono jedynie drobiazgi, wzory lakierowania, a przednie zawieszenie otrzymało regulację napięcia wstępnego sprężyny. Wraz z rozpoczęciem produkcji drugiej serii, w 2003 r. w sprzedaży pojawiło się turystyczne enduro DL650 V-strom, bazujące na jednostce napędowej SV-ki. Zmiana serii oznaczała dla SV650 przede wszystkim nową ramę, zasilanie wtryskiem, oraz atrakcyjniejszy design. Do końca produkcji (w 2009 roku został zastąpiony przez model Gladius) ten lubiany średniak Suzuki okupował czołowe miejsca rankingów sprzedaży, a także niezliczoną liczbę testów porównawczych, podczas których chwalono niezwykle żywiołowy silnik, skuteczne hamulce i niebywałą lekkość, zwrotność i co nie mniej istotne - atrakcyjną cenę. Historia modelu SV650 zakończyła się w 2009 r. wraz z prezentacją następcy, Suzuki SFV650 Gladius.

 

Seria 1999-2002

Silnik, układ napędowy 

Dwucylindrowa V-ka, o kącie rozwarcia 90 stopni i pojemności 645 ccm to najmocniejszy atut motocykla. Uzyskuje ona moc maksymalną 71 KM przy 9000 obr./min oraz 62 Nm przy 7500 obr./min. Uwielbia się wkręcać na obroty, generuje wspaniały dźwięk, a jej elastyczność powoduje, że kierowca podświadomie rozpoczyna dynamiczną jazdę. Według testerów, osiągami i sposobem oddawania mocy przewyższa konkurencję, pozostawiając w pobitym polu nawet Ducati. Uważana jest za bezawaryjną, pod warunkiem wykonywania regularnej obsługi. Przeniesienie napędu następuje poprzez mokre sprzęgło i sześciobiegową skrzynię pracującą dość przyjemnie. Mimo mentalnych predyspozycji do dynamicznej jazdy, charakterystyka układu napędowego nie przysporzy początkującym żadnych trudności.

Zawieszenie, hamulce 

Przednie zawieszenie klasyczne, widelec o średnicy 41 mm. Do 2001 r. (włącznie) brak regulacji. Tył to wahacz wleczony, podparty na centralnym elemencie resorująco-tłumiącym, siedmiostopniowa regulacja napięcia wstępnego sprężyny. Fabryczne zestrojenie zbyt miękkie do dynamicznej jazdy. Użytkownicy najczęściej utwardzali przód, zmieniając sprężyny lub gęstość oleju w lagach. Hamulce odpowiadające osiągom (dwie tarcze 290 mm z dwutłoczkowymi zaciskami z przodu oraz pojedyncza tarcza 240 mm również z dwutłoczkowym zaciskiem), do historii przeszły jako trwałe.

Prowadzenie, osiągi 

Suzuki SV650 zawsze świetnie wypadało w testach porównawczych. Było lekkie, zrywne, zwrotne, całkiem wygodne, do tego chętnie zmieniało kierunki, a pod sprawnym kierowcą potrafiło zawstydzić niejeden dużo mocniejszy motocykl. Zużycie paliwa (średnio ok. 5,5-6.5 l) jest akceptowalne; w połączeniu z 16-litrowym zbiornikiem zasięg przy spokojnej jeździe zbliży się do 300 km. Po utwardzeniu przodu, radość z dynamicznej jazdy gwarantowana.

Historia, modernizacje

Lata produkcji 1999-2002 - poza zmianą kolorystyki felg, silnika i nadwozia - jedyną istotną zmianą było wprowadzenie w 2001 r. bezstopniowej regulacji przedniego zawieszenia.

Na co zwrócić uwagę, wyposażenie, polecana wersja (gen I)

Suzuki SV650 pierwszej serii zostało wyposażone we wszystko to, co niezbędne do jazdy i … zupełnie nic więcej. Nie znajdziemy tu wtrysku paliwa, świateł awaryjnych, centralnej podstawki, czy komputera pokładowego. Szkoda, że dopiero ostatni rok produkcji ma regulację napięcia wstępnego sprężyn w przednim widelcu. Do wad SV należą silnik czuły na obsługę serwisową i poziom oleju, nieznoszący jazdy ekstremalnej (długie gumy), głośny napinacz rozrządu. Warto skontrolować stan lakieru oraz obecność korozji - SV ma przeciętnej jakości powłoki lakiernicze. W czasie jazdy w deszczu zdarzają się przerwy w pracy pierwszego cylindra narażonego na działanie czynników atmosferycznych. Polecamy wersję z owiewką; przy niemal identycznej zwrotności co wersja nieobudowana, oferuje większy komfort w trasie i bardziej sportowy charakter - najlepiej z ostatniego roku produkcji (regulowane przednie zawieszenie).

 

Przeczytaj o drugiej generacji (2003-2008) SV650 na kolejnej stronie materiału.

Autor: Jakub Olkowski

strony

oceń ten materiał:
Zobacz galerię

Dwie generacje Suzuki SV650

12
zdjęć
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści