Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jaki skuter na miasto - Piaggio Liberty, Medley, Beverly, MP3! Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jaki skuter na miasto - Piaggio Liberty, Medley, Beverly, MP3!

Dla wielu ludzi skuter z założenia jest pojazdem stricte miejskim, ale jest to tylko część prawdy. Są bowiem konstrukcje, które do pokonywania miejskiej dżungli nadają się szczególnie dobrze, a inne, np. maxi skutery lepiej spisują się w trasie.

Jakie cechy powinien mieć idealny skuter miejski? Pierwsze, o czym pomyślimy, to niska masa, dobra zwrotność oraz przyzwoita osłona przed wiatrem i deszczem. Nie są to jednak wszystkie ważne czynniki, gdyż sprawa wyboru naszego „ideału” jest bardziej skomplikowana. Na przykładzie oferty Piaggio pokażemy, jakie inne kryteria są istotne przy wyborze optymalnego skutera na miasto. Dodajmy – skutera dostosowanego do naszych indywidualnych potrzeb.

 

Miasto czy miasteczko?

 

Określenie „skuter miejski” jest tak samo mało precyzyjne, jak definicja samego miasta. Przecież może być to niewielka miejscowość, z wąskimi uliczkami, jak również wielka aglomeracja z szybkimi dwupasmówkami, które nieraz przypominają autostradę.

 

W pierwszym przypadku, w zupełności wystarczająca może być popularna „pięćdziesiątka” czyli motorower. Do prowadzenia takiego pojazdu wystarczy dowód osobisty, albo prawo jazdy kat. AM dla młodszych skuterzystów (od 14-go roku życia). Ograniczeniem motorowerów jest jednak prędkość maksymalna wynosząca 45 km/h i umiarkowane przyspieszenie. W końcu czterosuwowy silniczek generuje tylko 3,3 KM, tyle np. ma Piaggio Liberty 50. Ale nie moc jest tutaj najważniejsza, lecz nieskomplikowana konstrukcja, umiarkowana cena i bardzo niskie spalanie. Jednocześnie, Liberty 50 to naprawdę dorosły skuter, na którym bez problemu zmieszczą się nawet osoby o mocniejszej budowie.

 

Potrzeba mocy

 

W przypadku dużych miast, zdecydowanie lepiej sprawdzą się skutery o pojemności 125 ccm i większej. Te pierwsze można prowadzić posiadając prawo jazdy kat. B przez minimum 3 lata, co sprawia, że można śmiało nazwać je jednośladami „dla ludu”, a nie tylko dla zdeklarowanych motocyklistów.

 

Popularne skutery klasy 125 ccm mają już wystarczającą moc do sprawnego poruszania się nawet po szerokich, wielkomiejskich arteriach. Najpopularniejszym skuterem tej klasy w ofercie Piaggio jest Liberty 125. To sprawdzona konstrukcja z niezawodnym, 11-konnym silnikiem chłodzonym powietrzem. Nad niskim spalaniem czuwa zaawansowany układ wtrysku paliwa, a sprawne i bezpieczne hamowanie ułatwia seryjnie montowany ABS.

 

Kolejną propozycją w tej klasie pojemnościowej jest Medley 125. Ma on już silnik chłodzony cieczą, a także system „stop and go” automatycznie gaszący jednostkę napędową w czasie postoju na światłach. Wpływa to na ograniczenie zużycia paliwa oraz na poprawę jakości, i tak już zanieczyszczonego, miejskiego powietrza.

 

Nie tylko silnik

 

Wszystkie jednośladowe modele Piaggio wyróżniają się jedną z najważniejszych cech niezbędnych dla dobrego skutera na nasze polskie, nie zawsze idealnie równe, drogi. Są to duże koła, z obręczami o średnicy 16 cali z przodu oraz 14 z tyłu. Dzięki ich zastosowaniu kierowca i pasażer mniej odczuwają nierówności nawierzchni. Standardowe koła o średnicy 13 cali nie dają takiego komfortu, o czym trzeba pamiętać przy wyborze skutera do miasta.

 

Równie ważna, co komfort i właściwości jezdne, jest przestrzeń bagażowa skutera. W przypadku Piaggio, w większości modeli do schowka pod kanapą można spokojnie zmieścić dwa kaski, a jeżeli to nie wystarczy, dostępna jest jeszcze szeroka oferta oryginalnych akcesoriów, w tym np. kuferki centralne.

 

Kolejny etap ewolucji

 

Doświadczeni skuterzyści posiadający prawo jazdy kategorii A mogą sięgnąć także po jeden z cięższych skuterów – Beverly 300, Beverly Sport Touring 350. Natomiast dzięki nowej ustawie każdy, kto od trzech lat posiada prawo jazdy kat. B, może wybrać mocniejsze trójkołowce, których królem jest MP3 Business 500. Dlaczego w ogóle przedstawiamy te ciężkie, w porównaniu do klasy 125 ccm, maszyny jako pojazdy miejskie? Powód jest bardzo prosty – we wprawnych rękach, w miejskim gąszczu będą one równie sprawne, a jednocześnie jeszcze szybsze niż popularne, słabsze pojazdy. Wystarczy popatrzeć na ulice Rzymu czy Paryża, by zobaczyć setki przeciskających się między samochodami trójkołowców, czy skuterów o większych pojemnościach. Pamiętajmy, że nawet te cięższe modele dają sobie radę w mieście lepiej, niż większość motocykli. To ciekawa propozycja dla „starych wyjadaczy”, którzy od jednośladu oczekują nie tylko praktyczności, ale także imponujących, typowo motocyklowych osiągów. Kto powiedział, że nie można z motocykla przesiąść się na skuter? Wielu zaawansowanych jeźdźców doceniło już praktyczność i przyjemność jazdy skuterem.

 

Podsumowanie

 

Jaki jest więc idealny skuter na miasto? Dla każdego inny! Bo różne są miasta, doświadczenie kierowców oraz indywidualne preferencje. Jedno jest pewne, w salonach sprzedaży Piaggio każdy znajdzie dla siebie odpowiedni model, gdyż w ofercie tego producenta wszystkie skutery można śmiało nazwać miejskimi.

 

Więcej o motocyklach Piaggio

Powiązane materiały

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści