Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jaka kara za brak OC w 2019 roku? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jaka kara za brak OC w 2019 roku?

Wszyscy narzekamy na ciągle rosnące składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC. NIestety, musimy zagryźć zęby i płacić - mandaty za jego brak będą w 2019 roku wyższe niż kiedykolwiek.

Mandaty za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC są jednym z podstawowych źródeł dochodu dla Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Instytucja ta wypłaca odszkodowania osobom poszkodowanym przez kierowców, którzy tego ubezpieczenia nie wykupili.

 

Nie oznacza to jednak, że jeśli spowodujemy kolizję prowadząc nieubezpieczony pojazd, zapłacimy tylko mandat, a UFG ureguluje resztę należności wobec poszkodowanych. Owszem, zrobi to, ale wystawi później sprawcy rachunek wsteczny. Kwoty mogą sięgać nawet ponad miliona złotych. Jak więc widać, zdecydowanie nie opłaca się jeździć bez OC.

 

Wysokość mandatu za brak OC uzależniona jest od aktualnej wysokości płacy minimalnej. która w tym roku wynosiła 2100 zł. Maksymalnie jest to dwukrotność (dla aut osobowych) lub trzykrotność (dla ciężarówek, ciągników i autobusów) tej sumy. Ponadto stawki podzielone są na trzy kategorie, w zależności od okresu, przez jaki nieubezpieczony pojazd poruszał się po drogach: do 3 dni, od 4 do 14 dni oraz powyżej 15 dni.

 

W 2019 roku prognozowane wynagrodzenie minimalne nieco wzrośnie. Choć ostateczna jego wysokość nie jest jeszcze znana, będzie to prawdopodobnie ok. 2220 zł. W związku z tym, dla kierowców aut osobowych stawki mandatów wynosić będą odpowiednio 888 zł, 2220 zł lub 4440 zł.

 

Mandaty dla motocyklistów na nieubezpieczonych maszynach są wyraźnie niższe. W 2019 roku za brak ubezpieczenia OC zapłacimy 148 zł (do 3 dni spóźnienia), 370 zł (4-14 dni) lub 740 zł (powyżej 14 dni).

 

Nawet jeśli nie trafimy na policyjną kontrolę, w przypadku braku ciągłości opłacania OC kara nas nie ominie. UFG monitoruje każdy zarejestrowany w Polsce pojazd i odnotowuje przerwy. Należy przy tym pamiętać, że nawet pojazd niesprawny i nie poruszający się po drogach, nie jest zwolniony z obowiązku ubezpieczenia, jeśli pozostaje zarejestrowany.

 

Powiązane materiały

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści